خبرگزاری کار ایران

بازار تولید محتوا در ایران چگونه است؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۱۹۶

بعید است که این روزها، با افراد مختلفی در سفر، رستوران، رویدادها و حتی خیابان مواجه نشوید که سرشان مدام در گوشی است و سعی می‌کنند از گوشه‌وکنار عکس بگیرند. زمانی هم که از آن‌ها می‌پرسید چه کاری می‌کنید؟ احتمالاً پاسخ می‌دهند که مشغول تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی هستیم.

همهٔ ما این روزها محتواهای مختلفی در اینترنت - از وبلاگ شخصی گرفته تا اینستاگرام - منتشر می‌کنیم؛ ولی بعضی‌ها وارد بازار تولید محتوا شده‌اند و از این راه درآمد کسب می‌کنند.

نویسنده‌های بلاگ‌های سایت‌های فروشگاهی، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و یوتیوبرها از جمله افرادی هستند که به احتمال زیاد، گذرتان به آن‌ها افتاده است. کسانی که با تولید محتوای متنی و ویدئویی، چرخ زندگی خود را می‌چرخانند.

در این مقاله با هم خواهیم دید که این بازار چرا رونق گرفته است؛ اگر می‌خواهید در این بازار سهمی داشته باشید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

محبوبیت تولید محتوا در ایران

محبوبیت این بازار با ورود اینستاگرام و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بیشتر شد؛ بسیاری از جوان‌ها با عکس‌‌گرفتن و صحبت‌کردن دربارهٔ شیوهٔ زندگی‌شان در این شبکه اجتماعی به شهرت رسیدند.

بعد از گذشت چند سال، پای لینکدین و یوتیوب هم به این بازار باز شد؛ ولی تولید محتوا فقط به عکاسی و ضبط ویدیو در شبکه‌های اجتماعی ختم نمی‌شود و تولید محتوا در سایت هم در این گروه قرار می‌گیرد.

اغلب کسب‌وکارها این روزها به بازاریابی درون‌گرا روی آورده‌اند. به همین خاطر، افراد زیادی که دست به قلم هستند یا قبلاً در وبلاگ‌های شخصی خودشان می‌نوشتند، به‌عنوان نویسنده وارد این بازار شدند و با نوشتن برای کسب‌وکارهای مختلف، پول در می‌آورند. درآمد تولید محتوا در ایران بازه‌های گوناگونی دارد و به عوامل مختلفی مانند نوع محتوا، موضوع، تعداد کلمه و… بستگی دارد.

تنوع بیش از حد موضوع‌‌ها، عناوین شغلی و نیاز کسب‌وکارها باعث شده است که این بازار در ایران و کشورهای دیگر رونق پیدا کند. از طراحی شعار و ایده‌پردازی برای محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تولید محتوای ویدئویی و صوتی، همگی فرصتی برای کسب درآمد در بازار پرطرفدار تولید محتوا به حساب می‌آیند.

اهمیت تولید محتوا در بازار ایران

اهمیت محتوا را می‌توانیم در این جمله خلاصه کنیم که از کسب‌وکارهای خانگی تا برندهای معروف ایرانی به آن احتیاج دارند. حتی اگر یک کارگاه شیرینی‌پزی خانگی داشته باشید، برای موفقیت و فروش بیشتر، به محتوای متنی، صوتی و ویدیویی خلاقانه احتیاج دارید تا دل مشتری را بربایید.

برندهای بزرگی مثل دیجی‌کالا، اسنپ، دیوار و میهن هم برای افزایش آگاهی از برند، معرفی خدمات جدید، افزایش فروش، جلو زدن از رقبا و تثبیت جایگاه خود در بازار به روش‌های مختلف تولید محتوا می‌کنند.

اهمیت تولید محتوا در کسب رتبهٔ ارگانیک در نتایج جست‌وجوی گوگل هم خودش را نشان می‌دهد. جایی که هم‌خوانی مطالب، تصاویر و ویدئوها با نیاز مخاطبانِ هدف به جذب آن‌ها و کسب رتبهٔ بالاتر ختم می‌شود.

 

انواع تولید محتوا

تولید محتوا در اشکال مختلف مثل متنی، تصویری و ویدئویی دسته‌بندی می‌شود. هرکدام مزایای خودشان را دارند و در کنار هم اجرا می‌شوند. برای مثال، تصاویر و ویدیو تکمیل‌کنندهٔ متن هستند و به فهم بیشتر مطالب کمک می‌کنند.

همین‌ طور ویدیوها هم به یک سناریو و متن اولیه احتیاج دارند؛ بنابراین هیچ‌کدام از روش‌های تولید محتوا به تنهایی کارایی موثر را ندارند. در ادامه، این ۳ مدل را توضیح می‌دهیم و مثال می‌زنیم:

 

تولید محتوای تصویری

طراحی تصاویر گرافیکی، عکاسی، طراحی موشن گرافیک، لوگو و اینفوگرافیک جزو محتوای تصویری هستند. بسیاری از عکاس‌ها و فارغ‌التحصیل‌های رشته‌های گرافیک در این حوزه فعالیت می‌کنند. آن‌ها از محصولات کسب‌وکارها و رویدادهای مختلف عکس می‌گیرند، برای پیج‌‌های اینستاگرامی، تصاویر گرافیکی طراحی می‌کنند و برای کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ، استوری و پست درست می‌کنند.

تولید محتوای ویدیویی

ویدیوهای تبلیغاتی که در تلویزیون و اینستاگرام می‌بینید، نمونه‌ای از تولید محتوای ویدیویی هستند. کسب‌وکارها در این ویدیوها، محصولات و خدمات خودشان را معرفی کرده و سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های مختلف، از رقبای خود جلو بزنند.

اگر سری به اینستاگرام، یوتیوب و لینکدین بزنید، متوجه می‌شوید که بازار تولید ویدیو در ایران خیلی داغ است و برندهای معروف با همکاری آژانس‌های تبلیغاتی ویدیوهای پرسروصدایی منتشر می‌کنند. اخیراً هم ویدیوی سایت ترب و دیوار سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرد. کاربرهای فعال و متخصصین تبلیغات هم راجع به این ویدیوها و جنبه‌های مختلف آن صحبت کردند.

ضبط ویدیو و انتشار آن در یوتیوب هم طرفدارهای زیادی دارد. بسیاری از متخصصین ایرانی در یوتیوب حضور دارند و دربارهٔ موضوع‌هایی مثل تکنولوژی، دیجیتال مارکتینگ، آموزش زبان و آشپزی ویدئو ضبط می‌کنند. 

بازار تولید محتوا در ایران چگونه است؟

جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که در یوتیوب یا اینستاگرام ویدئو منتشر می‌کنند، با ابزارهای ساده و گوشی‌های هوشمند شروع کرده و بعد از نرم‌افزارها برای ادیت ویدیو استفاده کرده‌اند.

 

تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی هم مثل ویدیو و تصویر، گستردگی زیادی دارد. کپشن‌هایی که در پست‌های اینستاگرامی می‌خوانید، متن استوری‌ها و همین مطلبی که در حال خواندن آن هستید در گروه تولید محتوای متنی قرار می‌گیرند. 

بازار تولید محتوا در ایران چگونه است؟

اگر کمی دقیق‌تر به این بازار نگاه کنیم، سناریونویس‌های ویدیوهای تبلیغاتی، کپی‌رایترها و طراح‌های شعارهای تبلیغاتی هم جزو فعال‌های این بازار هستند. برای فعالیت در این حوزه بهتر است به‌خوبی، با شیوهٔ نگارش و نکات ویرایشی زبان نوشتار و گفتار آشنا باشید و با اصول سئو آشنا باشید. به‌علاوه، نوشتن متن‌ها و شعارهای تبلیغاتی هم به مهارت کپی‌رایتینگ احتیاج دارد.

 

چگونه در بازار تولید محتوا فعالیت کنید؟

اول از همه، از خودتان بپرسید که به کدام‌یک از انواع محتوا علاقه‌مند هستید؟ اگر عاشق عکاسی هستید و دوست دارید با دوربین کار کنید، می‌توانید به‌عنوان عکاس برای کسب‌وکارهای مختلف کار کنید.

بعضی از عکاس‌ها هم ترجیح می‌دهند مستقل کار کنند. آن‌ها از موضوع‌های موردعلاقه‌شان عکس می‌گیرند و در اینستاگرام منتشر می‌کنند. برای فعالیت در حوزهٔ تصویر، بهتر است مهارت‌های ویرایش عکس هم بلد باشید.

اگر از نشستن پشت کامپیوتر و کارکردن با نرم‌افزارهای طراحی گرافیک لذت می‌برید، تولید محتوای گرافیکی برای شما است. تصویرگرها و گرافیست‌ها کسانی هستند که با طراحی تصاویر خلاقانه در این بازار فعالیت می‌کنند. آن‌ها با نرم‌افزارهای مختلفی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور برای برندهای مختلف طرح می‌زنند.

در آخر، اگر خودتان را جزو هیچ‌کدام از این گروه‌ها نمی‌دانید و فکر می‌کنید برای روایت‌گری و نوشتن خلق شده‌اید، می‌توانید در بازار تولید محتوای متنی فعالیت کنید. کسب‌وکارها برای معرفی محصول و خدماتشان در سایت‌ و شبکه‌های اجتماعی به نویسنده‌ها و کپی‌رایترها احتیاج دارند. با یادگیری مهارت‌های کپی‌رایتری، نویسندگی و سناریونویسی، می‌توانید به یک تولیدکننده محتوای متنی حرفه‌ای تبدیل شوید.

 

در بازار تولید محتوای ایران برای همه جا هست

شاید با خودتان فکر کنید که با وجود بلاگرها، اینفلوئنسرها و متخصصین زیادی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا می‌کنند، دیگر جایی برای شما وجود ندارد؛ ولی شما هم می‌توانید در بازار تولید محتوای ایران حضور پیدا کنید و کسب درآمد کنید. کافی است به موضوع‌های موردعلاقه و دغدغه‌های روزمره‌تان فکر کنید و از آن‌ها برای شروع تولید محتوا استفاده کنید. 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز