خبرگزاری کار ایران

پاسخ به سؤالاتی درباره ماس وال؛ دیوار سبز خزه‌ای

پاسخ به سؤالاتی درباره ماس وال؛ دیوار سبز خزه‌ای
کد خبر : ۱۲۵۵۱۸۰

ماس وال یکی از محبوب‌ترین انواع دیوار خزه‌ای است که هنوز سؤالات زیادی درباره آن ذهن‌ها را به خودش درگیر کرده. در این مطلب جواب این سؤالات رو از یک متخصص و مجری ماس وال خواهید گرفت.

پاسخ به سؤالاتی درباره ماس وال؛ دیوار سبز خزه‌ای

ماس وال یکی از محبوب‌ترین انواع دیوار خزه‌ای هستش که هنوز سؤالات زیادی درباره اون ذهن‌ها رو به خودش درگیر کرده. در این مطلب جواب این سؤالات رو از یک متخصص و مجری ماس وال خواهید گرفت.

چرا خزه؟

چیزی که در ساخت دیوار سبز خزه‌ای یا ماس وال (Moss Wall) استفاده می‌شود، در واقع خود خزه نیست بلکه فرم مومیایی شده آن است. متخصص فضای سبز، خزه طبیعی را پرورش داده و پس از رشد کافی، آن را با کمک یک فرآیند شیمیایی مومیایی می‌کند. پس ما در ماس وال یا موس وال با یک خزه طبیعی که رشد آن متوقف شده طرف هستیم. خزه‌ها گونه‌های گیاهی عجیبی هستند.

خزه‌ها گیاهی بدون آوند با بافتی سبک و جذاب هستند. خزه در مناطق مرطوب و گاه کم‌نور امکان زندگی و رشد دارد. جالب است بدانید که خزه‌ها آوند و ریشه ندارند و کرک‌هایی ریزوئیدی نقش ریشه را برای آن‌ها ایفا می‌کنند. این گونه‌های گیاهی با چسبیدن به سطوح مختلف مثل تنه درختان و یا تخته‌سنگ‌ها و با جذب رطوبت محیط رشد می‌کنند. در واقع خزه یک گونه‌ گیاهی وحشی به شمار می‌رود و به همین دلیل استفاده از خزه در ساخت دیوار سبز، از نظر بصری جذابیت بالایی دارد. در معماری سبز به کمک خزه تثبیت شده دیوار سبز متفاوتی می‌سازند. این دیوار از ترکیب خزه تثبیت شده، سایر گیاهان زنده و عناصری چون چوب، شیشه و سنگ ساخته می‌شود. گفته می‌شود که ماس وال یا دیوار خزه‌ای دارای ویژگی‌های زیر است:

  • عدم نیاز به آب
  • عدم نیاز به نور
  • دورکردن گردوغبار
  • بافت منسجم و منعطف
  • عدم نیاز به نگهداری خاص

پاسخ به سؤالاتی درباره ماس وال؛ دیوار سبز خزه‌ای

اما چقدر این ادعاها صحت دارد؟ در ادامه و در دل سؤالات متداول درباره ماس وال یا موس وال صحت این موضوعات را متوجه خواهید شد.

 

آیا ماس وال زنده است؟

این نخستین سؤال و البته مهم‌ترین سؤالی  است که اکثرا در مورد ماس وال یا دیوار خزه‌ای با آن درگیر هستند. همان‌طور که در ابتدا هم اشاره کردیم خزه تثبیت شده در حالت اغمای شیمیایی نگه‌داشتن می‌شود. درست است که خزه در ماس وال ظاهر شاداب خود را حفظ می‌کند، اما این به معنای زنده ‌بودن این‌گونه گیاهی نیست. پس ماس وال یک گونه گیاهی زنده بوده، که پس از یک فرآیند شیمیایی دیگر زنده نیست و تنها ظاهر خود را حفظ می‌کند.

در فرآیند تثبیت خزه، خزه معمولی را پرورش داده و پس از تکمیل دوره رشد برداشت می‌کنند. رطوبت آن را کشیده و پس از خشک‌شدن آن را در محلولی شامل 3 قسمت آب گرم، 1 قسمت متیل هیدرات و 2 قسمت گلیسیرین حرارت می‌دهند. ازآنجاکه ممکن است طی این فرآیند خزه تثبیت شده رنگ خود را از دست بدهد، به کمک رنگ‌های خوراکی و یا رنگ اکریلیک، رنگ آن را تجدید می‌کنند. به همین طریق می‌توان انواع خزه تثبیت شده را در رنگ‌های مختلف تولید کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ماس وال تنوع رنگی آن است که طراحی‌های جذابی را به‌وجود می‌آورد.

ماس وال تأثیری در کیفیت هوا دارد؟

خزه شاید بهترین قابلیت پاک‌سازی هوا و اکسیژن‌رسانی را در بین گیاهان داشته باشد. این تا حدی به دلیل سطح وسیعی است که خزه در آن گسترده می‌شود. خزه اساساً یک "ریه سبز" است که انواع آلاینده‌ها، آلرژن‌ها و ذرات مضر را جذب می‌کند. اما خزه تثبیت شده دیگر زنده نیست تا بتواند از این توانایی خود، به نفع ما و فضای خانه‌مان استفاده کند. بااین‌حال گفته می‌شود دیوار سبز خزه‌ای یا موس وال در جذب غبارهای معلق در فضا موفق عمل می‌کند.

ماس وال چه اندازه عمر می‌کند؟

عمر مفید ماس وال یا موس وال کاملاً متغیر است. بسته به کیفیت تثبیت، دیوار سبز خزه‌ای شما از سه تا ده سال عمر می‌کند. بعدازاین زمان می‌توانید با تمدید و تجدید بافت، زیبایی آن را حفظ کنید.

ماس وال به آبیاری نیاز دارد؟

خیر، به‌هیچ‌عنوان. تا زمانی که رطوبت کافی در هوا وجود داشته باشد، می‌توانید یک دیوار خزه‌ای را به حال خود رها کنید. رطوبت 30 درصدی برای این دیوار سبز مناسب خواهد بود. البته اگر گیاه زنده در قاب ماس وال کار شده، شرایط فرق می‌کند و باید شرایط آبیاری را به‌گونه‌ای که باعث تخریب ماس وال نشود فراهم کرد.

ماس وال به نور آفتاب نیاز دارد؟

خیر، به‌هیچ‌عنوان. خزه‌های تثبیت شده برای رشد نیازی به نور ندارند. البته اگر در ماس وال گیاهان دیگری جز گیاهان تثبیت شده استفاده کردید، موضوع فرق می‌کند. گیاهان زنده برای رشد و فتوسنتز نیاز به نور دارند. نیاز این گیاهان را می‌توانید با نور طبیعی یا لامپ رشد گیاه تأمین کنید. بااین‌حال برای فضاسازی و بیشتر نشان‌دادن جذابیت‌های دیوار سبز خزه‌ای، می‌توانید از نورپردازی مخصوص دیوار سبز کمک بگیرید.

آیا ماس وال بو می‌دهد؟

ماس وال بویی چوبی -خاکی دارد. اگر از خزه‌هایی در آن استفاده شود که به‌تازگی فرآیند تثبیت را گذرانده‌اند، ممکن است در یکی دوهفته اول بعد از نصب، این بوی طبیعی را در فضا حس کنید. البته این بو که چندان هم ناخوشایند نیست بعد از مدتی به‌کلی محو می‌شود. نکته اصلی این است که اگر روش صحیحی برای تثبیت خزه به‌کاررفته باشد خزه‌ی شما نباید بوی شدیدی بدهد.

ماس وال حساسیت‌زا است؟

خیر، خزه تثبیت شده با فرمولاسیون خاصی مومیایی می‌شود و این موضوع امکان بروز هرگونه حساسیت و آلرژی را منتفی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در دوره‌های زمانی مشخص مثلاً سالانه یا دوسالانه، دیوار خزه‌ای یا قاب خزه‌ای خود را با مشاوره مجری دیوار سبز غبارگیری کنید.

آیا ماس وال حشرات را جذب می‌کند؟

ماس وال فضای مناسبی برای مخفی شدن حشرات موذی نیست. به دلیل بوی مواد شیمیایی که طی فرآیند تثبیت در خزه‌ها ایجاد می‌شود، حشرات علاقه‌ای به نشستن روی ماس وال ندارند. این آفات به گیاهان بلندتری نیاز دارند که در آن پناه بگیرند. خزه‌ها متراکم از آن هستند که به پناهگاهی برای حشرات موذی تبدیل شوند.

پاسخ به سؤالاتی درباره ماس وال؛ دیوار سبز خزه‌ای

از چه نوع خزه‌ای در ساخت دیوار سبز خزه‌ای یا ماس وال استفاده می‌شود؟

 

خزه تثبیت شده در انواع مختلفی پرورش داده‌ شده و در ساخت دیوار سبز خزه‌ای، قاب‌های دیواری و رومیزی و دیگر تزئینات خزه‌ای بکار می‌رود. پرکاربردترین انواع خزه در دیوار سبز خزه‌ای را گونه‌های زیر تشکیل می‌دهند:

  • خزه کاشن
  • خزه دیکسی ریندر
  • خزه توپی شیت
  • خزه باربولا
  • خزه سایپرس
  • خزه پالم

نکاتی برای نگهداری از ماس وال یا دیوار سبز خزه‌ای

نیاز دیوار سبز خزه‌ای به تعمیر و نگهداری تقریباً صفر است. کافی است ماس وال را در مکانی دور از نور مستقیم خورشید و در سطوح معمولی رطوبتِ داخلی (40 تا 60 درصد) نگهداری کنید تا رنگ و بافت خود را حفظ کند. اگر ماس وال در آب‌وهوای مناسب نگهداری نشود، ممکن است خشک‌شده و شکننده شود و یا حتی در برابر نور خورشید تغییر رنگ دهد.

حسن ختام

در پایان امیدواریم به سؤالات و ابهاماتی که درباره دیوار سبز خزه‌ای یا ماس وال وجود دارد، پاسخ مناسبی داده باشیم. این مطلب توسط شرکت ایده سبز آماده شده و در آن تلاش کردیم به ویژگی‌های خزه تثبیت شده و مزایای موس وال اشاره کنیم. خوشحال می‌شویم از طریق شماره‌های 02177245295 - 09126494926 - 09121173266 شنونده نظرات و سوالات شما مرتبط با دیوار سبز خزه‌ای و اجرای آن باشیم.

همیشه سبز باشید

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز