خبرگزاری کار ایران

مهارت‌ها و وظایف طراح موشن گرافیک چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۳۱۲

اگر به دنیای طراحی گرافیک علاقه‌مند باشید، چه به عنوان یک گرافیست حرفه‌ای، چه صرفا به عنوان یک هنرجو، احتمالا واژه موشن گرافیک به گوشتان خورده . موشن گرافیک دیزاین یا طراحی گرافیک متحرک، یکی از شاخه‌های جذاب و پر طرفدار دنیای هنر و طراحی در جهان امروز است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نرم‌افزارهای مختلف، یادگیری این حرفه جذاب بسیار آسان‌تر از گذشته شده است.

ممکن است در حال حاضر هیجان خیلی زیادی برای یادگیری موشن گرافیک و حرفه‌ای شدن در آن داشته باشید. احتمالا در همین لحظه به درآمد نجومی حاصل از یادگیری این حرفه فکر می‌کنید. اما عجله نکنید. ابتدا باید به طور کامل با هنر گرافیک متحرک و تمامی جنبه‌های آن آشنا شوید. در این مقال قرار است بیشتر Motion Graphics Design  را بشناسیم.

موشن گرافیک چیست؟

قبل از اینکه به کارهایی که که یک موشن گرافیست انجام می‌دهد بپردازیم، ابتدا باید با هنر ساخت موشن گرافیک آشنا شویم. همانطور که از نامش پیداست، موشن گرافیک یعنی متحرک کردن گرافیک ایستا. یعنی جان بخشیدن به گرافیک از طریق هنر انیمیشن و جلوه‌های بصری. پس برای این کار هم نیاز به داشتن درک صحیح از گرافیک داریم، هم شناخت دنیای انیمیشن.

وظایف موشن گرافیست چیست؟

اینکه یک موشن گرافیست چه کاری انجام می‌دهد، تا حدود زیادی به نوع و بزرگی پروژه و اندازه تیمی که عضو آن است، بستگی دارد. اولین مرحله تعامل با مشتری است. این مرحله شامل برگزاری جلسه (حضوری، تلفنی یا آنلاین) و درک خواسته‌ها و نیازهای مشتری و یافتن راهکار برای برآورده کردن این نیازهاست.

مدت زمان انجام پروژه نیز با در نظر گرفتن اصلاحیه‌های احتمالی برای بهبود کار باید محاسبه شود. یک موشن گرافیک دیزاینر می‌تواند با توجه به بزرگی پروژه، کل کار یا بخشی از آن را انجام دهد.

یک موشن گرافیست می‌تواند طیف وسیعی از حرفه‌های مختلف را انجام دهد. از انیمنش‌های دو بعدی گرفته تا طراحی مدل‌های سه بعدی، المان‌های متحرک رسانه‌ای، انیمیشن فریم بای فریم، تایپوگرافی متحرک و... این انتخاب با خود فرد است که تمامی این خدمات را پوشش دهد یا به صورت تخصصی فقط یک مورد را انجام دهد.

طراح موشن گرافیک روی چه پروژه‌هایی کار می‌کند؟

بهترین راه برای رسیدن به جواب این سوال، نگاهی دقیق‌تر به دنیای اطرافمان است. از فیلم‌ و سریال‌هایی که می‌بینیم تا بازی‌ها، ویدیوهای یوتیوب، تلویزیون، پست‌های اینستاگرام و... می‌توان گفت که دامنه پروژه‌هایی که یک موشن گرافیست می‌تواند انجام دهد، نامحدود است. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

طراحی تیتراژ فیلم و سریال

منظور از طراحی تیتراژ، اسکورل شدن نام عوامل ساخت فیلم از پایین به بالای صفحه نیست. منظور ما آن دسته از تیتراژهایی است که به صورت گرافیکی و زیبا قسمتی از داستان و حوادث داخل فیلم را در دل خود جای داده‌اند. استفاده از موشن گرافیک در تیتراژ در چند سال گذشته مخصوصا در سینمای ایران بسیار فراگیر شده. البته این هنر بسیار قدیمی است. مثلا نمونه‌های تاریخی و بسیار زیبای آن را می‌توان در تیتراژ فیلم‌هایی مثل سرگیجه وبخاطر یک مشت دلار مشاهده کرد. از نمونه‌های جدید آن نیز می‌توان به سری جیمز باند، ماموریت غیر ممکن، ددپول و... اشاره کرد.

اینفوگرافیک‌ها و ویدیوهای توضیحی

اینفوگرافیک، عمومی‌ترین و شناخته شده‌ترین شکل از موشن گرافیک است. این سبک از گرافیک متحرک معمولا برای توضیح یک فرآیند، نحوه استفاده از یک دستگاه یا خدمت، اطلاع رسانی درمورد یک پدیده خاص یا موارد مشابه استفاده می‌شود. موشن گرافیک توضیحی را احتمالا در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام مشاهده کرده‌اید. از مثال‌های معروف آن می‌توان به ویدیوهای اطلاع رسانی در مورد کرونا و نحوه پیشگیری و رعایت پروتکل‎های بهداشتی اشاره کرد.

لوگو موشن یا انیمیشن لوگو

ساخت لوگو موشن یا انیمیشن لوگو یعنی هنر متحرک کردن لوگو. این کار از طریق متد متخلف قابل انجام است که معروف‌ترین این متد، موشن گرافیک است. لوگوموشن با نام‌های دیگری مثل آرم استیشن، تیزر لوگو، لوگو اینترو و... نیز شناخته می‌شود. این خدمت در گذشته فقط منحصر به رسانه‌ها و کمپانی‌های بزرگ بود. اما امروز هر کسب و کاری می‌تواند از این هنر بهرمند شود. برای مشاهده نمونه کار و سفارش طراحی لوگو موشن می‌توانید از خدمات وبسایت logomotion.org استفاده کنید.

مهارت‌ها و وظایف طراح موشن گرافیک چیست؟

تایپوگرافی متحرک

یعنی متحرک کردن متن و نوشته. در این مورد برای ظهور یا محو شدن یک متن از یک انمیشن خاص و جذاب استفاده می‌شود. حتی ممکن است متن ظاهر یا محو نشده و صرفا در جای خود درای یک حرکت خاص باشد. نمونه معروف این کار را در تابلوهای ال ای دی سردر مغازه‌ها مشاهده کرده‌اید.

موشن گرافیک تبلیغاتی

یکی دیگر از معروف‌ترین موارد کاربرد موشن گرافیک، استفاده در تبلیغات است. معمولا این مورد شباهت بسیاری به ویدیوهای توضیحی و اینفوگرافیک‌ها دارد.با این تفاوت که در اینجا هدف اصلی معرفی یک خدمت، محصول یا برند است. کسب و کارها معمولا برای معرفی برند یا یک کمپین خاص از موشن گرافیک استفاده می‌کنند.

مهارت‌های مورد نیاز یک موشن گرافیست

تا به اینجای کار تا حدودی با موشن گرافیک و وظایف موشن گرافیست آشنا شده‌اید. اما یک سوال پیش می‎آید: موشن گرافیست چگونه این کارها را انجام می‌دهد؟ برای انجامشان چه مهارت‌هایی را باید یاد بگیرد؟ در ادامه به این مهارت‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی گرافیک

به عنوان یک طراح گرافیک متحرک، طبیعی است که نیاز باشد درباره طراحی گرافیک نیز اطلاعاتی داشته باشید. شاید پیش خود فکر کنید که این بخش از کار را به یک گرافیست متخصص سپرده و خود فقط به قسمت متحرک کردن کار می‌پردازید. درست است. می‌توان این گونه کار کرد. اما با این روش کاملا وابسته به گرافیست خواهد بود و در صورت در دسترس نبودن گرافیست خوب، قادر به انجام پروژه نخواهید بود.

مهارت‌های فنی موشن گرافیک

یعنی اینکه کار با ابزار تخصصی این حرفه را بلد باشید. هر کاری ابزار خاص خود را دارد. موشن گرافیک هم از این قاعده مستثنی نیست. در دنیای امروز، این کار تماما با کامپیوتر انجام می‌شود. پس در قدم اول نیاز است که کاربا کامپیوتر و اینترنت را به خوبی بلد باشید. هم برای اجرا کار هم یادگیری. در قدم بعدی باید نرم‌افزارهای تخصصی ساخت موشن گرافیک را بلد باشید. مهم‌ترین نرم افزار برای ساخت موشن گرافیک دو بعدی، Adobe After Effects یا همان افتر افکت خودمان است. این نرم افزار را باید به طور کامل بلد باشید.

برای ساخت موشن گرافیک سه بعدی به نرم افزار سینما فوردی (Cinema 4D) نیاز پیدا خواهید کرد. در کنار این دو نرم افزار حتما باید با نرم افزارها Adobe Photoshop، Adobe Premiere Pro و Adobe Illustrator به صورت نیمه حرفه‌ای آشنا باشید. همچنین می‌توانید از طریق نرم افزار Adobe Animate موشن گرافیک را به صورت انیمیشن فریم بای فریم طراحی کنید.

مهارت‌ها و وظایف طراح موشن گرافیک چیست؟

آشنایی کامل با حرفه انیمیشن سازی

سروکار شما به عنوان یک موشن گرافیست، همیشه با انیمیشن است. باید زمان‌بندی و حرکت را بلد باشید. با حرکت‌های کند شونده، تند شونده و تلفیقی آشنا باشید. چرخه راه رفتن، دویدن، پلک زدن، حرکت مو، افتادن توپ و... را بشناسید. پیش حرکت و پس حرکت را بلد باشید. مطمئین باشید که در صورت آشنا نبودن با هنر انیمیشن سازی، به هیچ وجه به یک موشن دیزاینر خوب تبدیل نخواهید شد.

شناختن دنیای رنگ‌ها

منظور من خوش سلیقه بودن نیست، بلکه شناسایی حرفه‌ای دنیای رنگ و آشنایی کامل با دنیای رنگ‌هاست. ممکن است بهترین انیمیشن را رو کارتان اعمال کنید، اما به دلیل نا هماهنگ بودن رنگ‌ها، خروجی کار چنگی به دل نزند.شناخت روانشناسی رنگ‌ها و آشنایی با هارمونی رنگ از واجبات تبدیل شدن به یک طراح موفق است.

خلاقیت

حتی اگر از نظر فنی بهترین موشن گرافیست باشید، بدون داشتن خلاقیت فقط یک اوپراتور هستید که می‌تواند ایده‌های دیگران را پیاده کند. خلاقیت، مهم‌ترین بخش در هر هنری است. بدون خلاقیت، هنری نیز وجود ندارد. می‌توانید با مشاهده نمونه‌کارهای دیگران، نگاهی دقیق به دنیای اطراف و فکر کردن و فکر کردن و فکر کردن، این بخش از مغز خود را تقویت کنید. در ابتدا برای تمرین، سعی کنید هرچه که به ذهنتان می‌رسد و به نظرتان بامزه می‌آید را پیاده کنید. از خلق کردن نترسید. فقط انجامش دهید.

آیا تبدیل شدن به یک طراح موشن گرافیک سخت است؟

خبر خوب این است که برای تبدیل شدن به یک موشن گرافیست، هیچ راه مطلق و واحدی مانند درس خواندن در یک رشته خاص وجود ندارد. برای یاد گرفتن این حرفه به هیچ مدرکی نیاز نیست و می‌توانید این کار را صرفا با داشتن یک کامپیوتر و اینترنت، در اتاق خود یاد بگیرید.

اما خبر بد این است که مسیر ساده و راحتی پیش روی شما نیست. قرار نیست یک شبه تبدیل به یک موشن گرافیست عالی ومعروف شده و پول پارو کنید. قرار است کارهای آماتور زیادی انجام دهید. کارهایی که چند سال بعد با دیدنشان از گذشته کاری خود خنده‌تان می‌گیرد. با مشتری‌های بسیاری سر و کله می‌زنید، از دستشان حرص خواهید خورد و برای پیدا کردن همان مشتری‌ها باید زمین و زمان را بهم بدوزید. نا امیدی‌های زیادی در مسیر وجود دارد که باید با تک تکشان بجنگید. شما هرگز تبدیل به موشن گرافیست ایده‌آل خود نخواهید شد. بلکه همیشه تبدیل به یک گزینه بهتر نسبت به گذشته می‌شوید. در صورت کنار آمدن با این مشکلات و گذراندن این مسیر، بعد از چند سال به نتیجه مطلوب خود خواهید رسید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز