خبرگزاری کار ایران

هشت تعریف حیاتی بورس ایران!

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۱۴۰

بازار بورس جزء حیاتی بازار سهام است. بورس اوراق بهادار به مجموعه قوانین و مقرراتی که توسط هیئت بورس و اوراق بهادار هدایت می‌شود، پایبند است. این نهاد معتبر برای محافظت از منافع سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند و هدف آن ارتقای بازار سهام می‌باشد. شناخت بازار و مفاهیم و اصطلاحات نه‌تنها اهمیت زیادی دارد، بلکه می‌تواند دلهره و ترس سرمایه‌گذران را هم کم کند. در این محتوا به بررسی 8 تعریف حیاتی بورس ایران خواهیم پرداخت.

هشت تعریف حیاتی بورس ایران!

 

 

بورس چیست؟

بازار سهام به بازارهای عمومی اطلاق می‌شود که برای انتشار، خریدوفروش سهامی که در بورس یا خارج از بورس معامله می‌شود ایجاد شده است. سهام نشان‌دهنده مالکیت کسری در یک شرکت است و بازار سهام مکانی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند مالکیت چنین دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده را خریداری و بفروشند. یک بازار سهام با عملکرد کارآمد برای توسعه اقتصادی، حیاتی تلقی می‌شود. زیرا به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند به‌سرعت به سرمایه دسترسی پیدا کنند.

هر دو اصطلاح - بازار سهام و بورس - به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اصطلاح دوم به‌طورکلی زیرمجموعه اولی است. اگر کسی بگوید که در بازار سهام معامله می‌کند، به این معنی است که او سهام را در یک (یا چند) از بورس(ها) که بخشی از کل بازار سهام هستند، خریداری و می‌فروشد.

هشت تعریف حیاتی بورس ایران!

 

 

 

اگرچه اصطلاحات زیادی وجود دارد که یک معامله‌گر در بورس باید بداند، اما تعداد انگشت شماری از اصطلاحات بازار سهام هستند که اغلب تخصصی استفاده می‌شوند. از اصطلاحات اولیه و رایج در بازار سهام حجم مبنا و حجم معاملات، اوراق و.. است که در ادامه به تعریف برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

1. بازار خرسی

بازاری است که در آن سرمایه‌گذاران از عملکرد بازار سهام در یک‌روند نزولی صحبت می‌کنند یا دوره خاصی است که قیمت چند سهم در حال کاهش است. بازار خرسی زمانی است که یک بازار افت قیمت طولانی‌مدت را تجربه می‌کند. معمولاً شرایطی را توصیف می‌کند که در آن قیمت اوراق بهادار 20٪ یا بیشتر، از اوج‌های اخیر کاهش می‌یابد.

2. بازار گاوی

بازار گاوی بازاری است که و شرایط اقتصاد در آن به‌طورکلی مساعد و در حال افزایش است. بازار صعودی با افزایش مداوم قیمت‌ها مشخص می‌شود. در چنین مواقعی، سرمایه‌گذاران اغلب باور دارند که روند صعودی در بلندمدت ادامه خواهد داشت. در این سناریو، اقتصاد کشور به طور معمول قوی و سطح اشتغال بالا می‌باشد.

 

هشت تعریف حیاتی بورس ایران!

 

 

3. عرضه اولیه به روش IPO

IPO یعنی یک شرکت خصوصی با انتشار سهام خود برای اولین‌بار به یک شرکت سهامی عام تبدیل می‌شود. در صورت عرضه اولیه سهام، سرمایه‌گذار می‌تواند سهام را مستقیماً از شرکت خریداری کند.

4. میانگین کم کردن

کاهش میانگین به این معنی است که وقتی قیمت یک سهم خاص پایین می‌آید، سرمایه‌گذار سهام بیشتری می‌خرد. این امر میانگین قیمت خرید وی را کاهش می‌دهد.

5. حجم معاملات

حجم در معاملات به تعداد کل سهامی اطلاق می‌شود که در یک دوره زمانی معین معامله می‌شوند. اینکه حجم معاملات چیست و در بازار سهام به چه معنا می‌باشد؟ این‌گونه پاسخ داده می‌شود که حجم معاملات بر روی انواع کالاهای مالی از جمله سهام، قراردادهای اختیار معامله، اوراق قرضه، قراردادهای آتی و غیره اندازه‌گیری می‌شود. در اصطلاحات معاملاتی، حجم مقداری از دارایی یا اوراق بهادار است که در یک دوره زمانی، اغلب در طول یک روز تغییر می‌کند.

6. حجم مبنا

حجم مبنا چیست؟ حجم مبنا (OBV) یک شاخص تکنیکی شتاب معاملاتی است که از جریان حجم برای پیش‌بینی تغییرات قیمت سهام استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که حجم مبنا در بورس چیست؟ این مفهوم از سال 1382 به بازار بورس ایران اضافه شد.

در بازار سهام به حداقل تعداد سهامی که در طول روز معاملاتی، شرکت موظف به معامله آن‌ها می‌باشد تا قیمت سهم بتواند در حداکثر و حداقل دامنه مجاز نوسان پیدا کند، حجم مبنا در بورس گفته می‌شود.

7. اختیار معامله

این حق اختیاری است که به سرمایه گذار داده می‌شود تا سهام خاصی را با قیمت و زمان مشخص خریداری کند و الزامی  هم نیست. در قرارداد اختیار معامله طبق قراردادی که بین طرفین منعقد می‌شود، این حق داده می شود که دارایی مشخص، با قیمت مشخص و در زمانی معین را معامله کنند. این قرارداد در واقع به عنوان توافق بین طرفین معامله می‌باشد و تعهدی به همراه ندارد.

8. سهام خزانه

بر اساس تعریف رایج بین‌المللی، این که سهام خزانه چیست؟ این‌گونه تعریف می‌شود؛ سهام خزانه به سهامی اطلاق می‌شود که توسط شرکت صادرکننده از سهامداران بازخرید می‌شود. نتیجه این است که تعداد کل سهام موجود در بازار آزاد کاهش می‌یابد. سهام خزانه بخشی از سهام شرکت است که در حساب خزانه نگهداری می‌شود و در تقسیم سود یا محاسبه سود هر سهم (EPS) لحاظ نمی‌شوند. در ایران خرید سهام شرکت توسط همان شرکت ممنوع است.

 

هشت تعریف حیاتی بورس ایران!

 

 

 در پایان

در این مطلب سعی شد به بررسی و تعریف هشت اصلاح رایج و پرکاربرد بورسی پرداخته شود. هدف از این مقاله این است که سرمایه‌گذاران بدانند منظور از اصطلاحاتی چون بازار خرسی و گاوی یا حجم مبنا و IPO و اختیار معامله و... چیست. مثلاً وقتی گفته می‌شود حجم مبنا چیست یا حجم معاملات چیست؟ این دو اصطلاح چه تعریفی دارند و تفاوت این دو در چیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز