خبرگزاری کار ایران

بالابر خانگی، ایده‌ای جذاب در منازل مدرن

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۱۱۵

برای تکمیل پروژه‌های ساختمانی به صرف زمان و جزئیات زیادی نیاز است. بخش مهمی از فرآیند ساخت و ساز، اطمینان از انتخاب درست طرح سازه و مصالح مناسب است. نکته دیگر این است که هنگام ساختن ساختمان‌های چند طبقه، باید به نحوه دسترسی افراد به هر طبقه فکر کرد. در این خصوص، آسانسورها یا بالابر صنعتی و خانگی، مطلوب‌ترین گزینه ممکن هستند که هر روز با گذشت زمان، محبوبیت و امکانات آنها افزایش می‌یابد. اما جالب است بدانید که وجود آسانسورها فقط محدود به فضای خارجی خانه نمی‌شود و امروزه بسیاری از منازل چندطبقه (دوبلکس، سوبلکس و...) دارای آسانسور یا بالابر خانگی هستند. در ادامه به بررسی انواع، کاربردها و مزایای نصب بالابرهای خانگی می‌پردازیم.

کاربرد بالابرهای خانگی چیست؟

بالابرهای خانگی زمانی فقط در منازلی که فرد سالمند، ناتوان یا معلول در آن زندگی می‌کرد، نصب می‌شدند؛ حتی به‌عنوان یک ویژگی افزودنی به ملک برای لاکچری جلوه دادن خانه، در نظر گرفته می‌شد. اما با گذشت زمان و کاهش قیمت و هزینه‌های نصب و نگهداری آنها نسبت به قبل، مردم متوجه شدند که این بالابرها مزایای بسیار دیگری هم دارند و فقط محدود به استفاده افراد ناتوان نمی‌شوند. بالابر خانگی به مردم کمک کرده است تا بر موانعی که در طی فعالیت‌های روزمره خود با آنها روبه‌رو می‌شوند، غلبه کنند. همچنین از بالابرهای خانگی می‌توان در فضاهای تجاری مثل رستوران، فروشگاه و مغاره‌هایی که تعداد طبقات محدودی دارند یا امکان استفاده از آسانسور را ندارند هم استفاده کرد.

مزایای استفاده از بالابر خانگی چیست؟

 مزایای اصلی استفاده و نصب بالابرهای خانگی به شرح زیرند:

  • بالابردن ارزش و زیبایی خانه؛ افزودن یک بالابر خانگی به ساختمان مسکونی، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش قیمت و ارزش مالی ملک و جذب مشتری در صورت تمایل به فروش آن است. همچنین جذابیت و زیبایی خانه را هم افزایش داده و ظاهری شیک و مدرن به آن می‌بخشد.
  • زندگی و جابه‌جایی ساده‌تر بین طبقات؛ بالابرهای خانگی کار حرکت افراد و حتی اشیاء را بین طبقات خانه، آسان و بدون دردسر می‌کنند. همچنین سر و صدایی ندارند و مزاحمت صوتی برای افراد ساکن در خانه ایجاد نمی‌کنند.
  • افزایش ایمنی؛ بعضی افراد ممکن است به دلیل یک وضعیت پزشکی یا آسیب، تحرک محدودی داشته باشند و نتوانند از پله استفاده کنند، اما استفاده از بالابر خانگی راه‌حلی امن در اختیار آنها می‌گذارد. همچنین تمام بالابرهای دارای باتری اضطراری، ترمز ایمنی (پاراشوت) و روشنایی تمام وقت  هستند تا جای نگرانی برای شما باقی نگذارند.
  • صرفه‌جویی در مصرف فضا؛ بالابرهای خانگی به دلیل هیدرولیکی بودن سیستم حرکتی خود، فضای بسیار کمتری را نسبت به آسانسورهای معمولی اشغال می‌کنند و این امکان را به شما می‌دهند که نهایت استفاده را از فضای خانه خود ببرید.
  • نصب در مکان دلخواه؛ بالابر خانگی را می‌توان در نمای بیرونی خانه نصب کرد تا با دیوار هم‌سطح شود. همچنین می‌تواند در بین دستگاه پله، کنار تراس و... نصب شود.
  • نصب و نگهداری ساده؛ در مقایسه با آسانسورهای معمولی، نصب بالابرهای خانگی نیاز به حفر چاهک در پایین آسانسور و ساخت اتاق موتور روی پشت بام خانه ندارد. . بالابرهای خانگی همچنین با برق تک‌فاز هم کار می‌کند.

انواع بالابرهای خانگی کدامند؟

در حال حاضر انواع مختلفی از بالابرهای خانگی در بازار موجود هستند که مهندسان ساخت یا صاحبان منازل می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند. ایده‌ای که پشت طراحی هر کدام از بالابرها وجود دارد یکسان است؛ یعنی از یک سیستم بالابرنده (Lifting) متصل به یک اتاقک که در یک مسیر اندازه اتاقک آن قرار گرفته، تشکیل شده‌اند. با این حال، وقتی در مورد انواع مکانیسم‌های مختلف بالابر بحث می‌کنیم، موضوع کمی پیچیده‌تر می‌شوند. تمام انواع بالابرهای خانگی مکانیسم بالابری متفاوتی دارند و شما باید یکی را با توجه به ترجیحات خود انتخاب کنید؛ برای مثال ترجیح می‌دهید که یک بالابر کم‌مصرف داشته باشید یا بدون کابین یا قرار است صرفاً برای انتقال ویلچر از آن استفاده کنید و... انواع بالابر خانگی بر اساس شکل ظاهری، مکانیزم و کاربرد آن به شرح زیر است:

بالابر خانگی با کابین

این بالابرهای خانگی دارای یک کابین عادی هستند، با سیستم کابلی یا هیدرولیک کار می‌کنند و یکی از پرطرفدارترین انواع بالابر خانگی محسوب می‌شوند.

بالابر خانگی بدون کابین

این بالابرهای خانگی هم سیستم هیدرولیک دارند، با این تفاوت که کابینی برای جابجایی بین طبقات ندارند. از این نوع بالابرها بیشتر برای جابجایی اشیاء بین طبقات خانه، رستوران، فروشگاه و... استفاده می‌شود.

بالابر ویلچر

بالابرهای ویلچر برای کمک به افراد دارای معلولیت ساخته شده‌اند. آنها فضای کمتری را نسبت به یک بالابر خانگی کابین‌دار اشغال می‌کنند و ممکن است مقرون به صرفه‌تر باشند. این بالابرها می‌توانند به‌صورت هیدرولیکی برای طی مسافت عمودی یا به‌صورت ریلی برای بالا رفتن از پله طراحی شوند.

صندلی بالابر پله

این نوع خاص از بالابر خانگی مخصوص افراد ناتوان یا کم توان مثل معلولان، سالمندان،  بیماران خاص ( مانند بیماران مبتلا به ام اس، کمردرد، پادرد و..) است. این بالابرها به‌صورت ریلی روی راه‌پله نصب می‌شوند و فضای خاصی را اشغال نمی‌کنند.

بالابر شیشه‌ای

بالابر خانگی، ایده‌ای جذاب در منازل مدرن

این بالابرهای خانگی در واقع همان بالابرهای هدرولیکی کابین دار محسوب می‌شوند، اما محفظه دور کابین و فضای کابین آنها از جنس شیشه ساخته شده است. بالابرهای شیشه‌ای به دلیل جذابیت خاص خود در خانه‌ها یا فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند و طراحی مدرن و مجللی به فضای ساختمان می‌بخشند. همچنین به دلیل اینکه هنگام بالا یا پایین رفتن بالابر، دید کاملی از محیط اطراف در اختیار افراد می‌گذارد، محبوبیت زیادی دارد.

بالابر صنعتی

خوب است بدانید که در کنار بالابرهای خانگی متنوع با کاربردهای مختلف، نوع دیگری از بالابر با عنوان بالابر صنعتی هم وجود دارد که انواع مختلفی دارد. بالابرهای صنعتی همان‌طور از اسمشان پیداست در محیط‌های صنعتی مثل کارخانه‌جات، انبارها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. از بالابرهای صنعتی برای جابجایی عمودی و حتی افقی اشیاء، تجهیزات و کالا استفاده می‌شود، اما بعضی از بالابرهای صنعتی امکان جابجایی افراد را هم در کنار اشیاء فراهم می‌کند. بالابرهای صنعتی را با مواد مقاوم و ضدضربه می‌سازند تا در شرایط سخت کاری مانند بارگیری‌ها و تخلیه مداوم اجسام سنگین دوام بیاورند. سرعت حرکت بالابرهای صنعتی نسبت به بالابرهای خانگی و آسانسورهای معمولی کمتر و ظرفیت تحمل بار آنها بیشتر است. از جمله مزایای استفاده از بالابر صنعتی می‌توان به افزایش ایمنی کارگران، افزایش سرعت کار و بهره‌وری بیشتر اشاره کرد.

بالابر خانگی، ایده‌ای جذاب در منازل مدرن

انواع بالابر صنعتی به دو دسته اصلی زیر تقسیم می‌شود:

  1. بالابر صنعتی ثابت: این نوع بالابرها مانند آسانسورهای دیگر، در یک مکان مشخص و ثابت نصب می‌شوند، امکان جابجایی آنها وجود ندارد و ابعاد و نوع آن بر اساس نیاز کاربر تعیین می‌شود.
  2. بالابر صنعتی سیار یا متحرک: این بالابرها دارای چرخ‌هایی هستند که امکان حرکت و جابجایی بالابر را به کاربر می‌دهد. مکانیزم هیدرولیکی به‌کاررفته در بالابرهای متحرک، این امکان را به آنها می‌دهد که بتوانند اجسام را به شکل عمودی و افقی جابجا کنند.

نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟

اگر سؤال‌های دیگری درباره بالابر خانگی دارید و نیاز به کمک و راهنمایی بیشتری برای خرید آن دارید، باید با متخصصین حوزه ساخت و نصب بالابر مشاوره کنید. این افراد با دریافت اطلاعات لازم درباره هدف از نصب بالابر، نوع ملک، میزان بودجه شما و بسیاری عوامل دیگر، مناسب‌ترین گزینه‌های ممکن را به شما پیشنهاد می‌دهند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز