خبرگزاری کار ایران

تعریف برند و بررسی ریشه ی آن

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۶۲۸

در یک تعریف ساده می‌توان گفت که برند یا نام تجاری به نماد، طرح، عبارت یا ویژگی های گفته می‌شود که می‌توانند محصول خاص یا خدماتی را معرفی و مشخص کند و به این واسطه سبب تمایز آنها با خدمات یا محصولات مشابه گردد. البته گاهی برخی از مدیران یا شرکت های نوپا به دلایل مختلفی از جمله عدم صرفه هزینه اقدام به سوءاستفاده از علامت یا برندتجاری شرکت های رقیب می نمایند که البته چنین عملی مجرمانه به شمار می رود و طبق قانون می توان مورد بررسی و شکایت قرار بگیرد.

برند به عنوان یک هویت، یک دارایی، یک وعده و  مجموعه ی از تصورات و تداعیات خواهد بود. ارزش برند ها به این است که مردمان امروز از نظر اطلاعات غنی و از نظر زمان فقیر اند. کلمه برند از ریشه ای به معنی سوختن از کلمه اسکاندیناوی می آید. در آن زمان بر روی گاوهای روستا به معنی علامت گذاشتن با علامتی پوست آن ها را می سوزاندند.

برای اینکه نام برند را انتخاب کنیم بسیار کار سخت است چون صرفاً این نام تنها برای معرفی شما نیست بلکه بسیاری از برندهای ماندگار از نامهای نامتعارفی استفاده نمودند و معمولاً در ذهن ها بیشتر حک شده و باقی مانده اند؛ در واقع برند احساس مخاطب را هدف می گیرد.

لزوم استفاده از برند

بر اساس استراتژیکی می‌توان گفت که برندها شامل چندین دسته مختلف هستند و برند ساختارشکن، برند هوشیار، برند خدمت، برند ارزش، برند نوآور، برند کارایی، برند لوکس، برند تجربه و برند سبک را شامل می شود.

در صورت برای وجود برند می‌توان گفت که اطلاعات مشخص و معینی در در مورد سازمان یا محصول به ما داده می شود و مشتریان می توانند به راحتی در بازار آنها را بشناسند و البته مزیت های بیشماری نیز در خصوص وجود برند مطرح است که یکی از آنها مطمئن کردن مشتری می باشد و مشتری پس از دریافت خدمت یا خریداری محصول اینگونه تصور و برداشت می‌کند که یک محصول خاص و ویژه را خریداری کرده است و قطعا اگر جزء برندهای معتبر و قدرتمند باشد مردم پس از شناسایی برای خرید محصول و خدمات راحت‌تر اقدام می‌کنند و جذب مشتری نیز بهتر و آسان تر انجام خواهد شد.

برند را می‌توان جزء ارتباطات عملکردی و احساساتی دانست که علامت تجاری را نیز شامل می شود که موجب عدم استفاده از آن توسط دیگران خواهد شد. برند می تواند محصول و خدمت شما را از شرکت ها و سازمان های مشابه متمایز نماید و البته تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب محصول و خرید توسط مشتری را راحت‌تر کرده و به تدریج مصرف کنندگان و مشتریان برای پاسخگویی به نیازهایشان به دنبال برندهای هستند که آنها را به خوبی شناسایی کرده‌اند و زمانی که اطلاعات کافی درمورد برند داشته باشند تصمیم‌گیری برایشان سریعتر و راحت تر خواهد شد و همچنین صرفه‌جویی در زمان را به همراه می آورد و البته این موارد به عنوان بخشی از اهمیت وجود برند و لزوم استفاده از آن برای اداره یا سازمان به شمار می رود.

اعتبار زمانی علامت تجاری چقدر است؟

در کشور ایران مدت زمان اعتبار علامت تجاری ۱۰ سال می باشد و در صورتی که فردی تمایل داشته باشد تا روند استفاده از علامت تجاری ادامه پیدا کند باید برای تمدید آن در سال پایانی اقدام کنند و در صورتی که غیر از این باشد ثبت برند به نام شخص دیگری انجام می گردد و اگر که تا ۳ سال استفاده نکرده اند موجب ابطال آن خواهد شد.

سوء استفاده از برند و نام تجاری و مجازات آن

به منظور رسیدگی به شکایت دعاوی کیفری و حقوقی با توجه به قوانین و مقررات نام شرکت تجاری در دادگاههای عمومی تهران بررسی خواهد گردید.

اگر که شخصی اقداماتی را در خصوص جعل مهر، منگنه، نام تجاری و غیره اقداماتی انجام داده باشد با توجه به قانون ۵۲۹ در صورتی که با آگاهی نسبت به جعل اقدام کند باید علاوه بر اینکه خسارت را جبران می کند بلکه محکوم به حبس از سه ماه تا دو سال نیز خواهد شد. خسارت وارده و نحوه جبران آن و همچنین پرداخت جزای نقدی و حبس تعزیری یا هر دوی آنها می توانند مجازاتی باشند که قاضی پرونده برای مجرمان در نظر می‌گیرد و میزان حکمی که برای مجرم صادر می شود با توجه به نظر قاضی می باشد.

روند پیگیری سوءاستفاده از علامت تجاری و شکایت از برند

وقتی شکایت از برند تجاری صورت میگیرد، به این دلیل بوده که شخص سومی جز مالک برند به گونه‌های مختلفی از علامت تجاری و برند استفاده نموده است و اقدام به کپی از آن روی محصول یا استفاده در فضای مجازی و سایت کرده است. طبق این عمل حقوق مالک علامت نادیده گرفته شده و می تواند مالک شکایت خود را انجام بدهد.

زمانی که فردی برند را به نام خود ثبت می‌کند و دارای نشان بازرگانی است در واقع این اسم و علامت اختصاری به آن فرد متعلق بوده و اگر شخص دیگری از آن استفاده کند قطعاً باید خسارت آن را پرداخت کند و مرتکب جرم شده و در این رابطه قوانین مشخصی در ایران نیز وجود دارد.

شکایت از برند و سوء استفاده از آن در محاکم مختلفی بررسی خواهد شد و البته در خصوص رسیدگی به دعاوی تجاری باید محاکم با تجربه و متخصص باشد چرا که جزء موارد مهم و حائز اهمیت بوده و به جهت رسیدگی به چنین دعاوی استفاده از محاکم حرفه‌ای و متخصص ضروری میباشد.

زمانی که طرح شکایت از برند مطرح شوند به شکل دعاوی کیفری و ضمن شکواییه عنوان خواهد شد که ارجاع آن به دادسرای ویژه رسیدگی به دعاوی علامت‌تجاری صورت می پذیرد. پرونده شکایت سوء استفاده از علامت تجاری و شکایت از برند در دادگاه در پروسه های متفاوتی خواهد بود و اگر دادیار یا بازپرس نظری برای رسیدگی به وقوع جرم داشته باشند کیفرخواست برای متهم صادر می گردد و یا در صورتی که رسیدگی کننده بر عدم ارتکاب جرم نظری داشته باشند در پرونده شکایت از برند و سوء استفاده از علامت تجاری صدور قرار منع تعقیب انجام می گردد و تحت این شرایط اعتراض شاکی به دادگاه ارسال خواهد شد.

برای رسیدگی به شکایت از برند و سوء استفاده از علامت تجاری همانند دیگر دعاوی نیاز به بررسی های دقیق و طی کردن پروسه های مختلفی می باشد که حتماً باید به منظور رسیدن به نتیجه نهایی تمامی این مراحل و پروسه ها پشت سر گذاشته شوند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز