خبرگزاری کار ایران

چند نکته مهم در خصوص پرونده های جرایم اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۹۵۵

جرایم اقتصادی در لغت به معنی جرایمی که علیه اقتصاد یک جامعه یا کشور انجام می شود که به اصطلاح جرایم اقتصادی نامیده می شود. این جرایم معمولا آسیب های جبران ناپذیری را به افراد آسیب پذیر جامعه و به بانک ها وارد می کند، که معمولا برای جرایم اقتصادی از وکیل جرایم اقتصادی استفاده می‌شود.

در ادامه وکیل جرایم اقتصادی دیوان سالار، به بررسی برخی از مهم‌ترین نکات مربوط به جرایم اقتصادی و مجازات های آن میپردازد.

یکی از انواع ضررات جرایم اقتصادی باعث ایجاد بی اعتمادی دیگر کشور ها به کشوری که در آن جرایم اقتصادی زیادی رخ می دهد می شود. همچنین یکی از اصلی ترین دلایل بی ارزش شدن پول در کشورها را میتوان وجود جرایم اقتصادی دانست.

جرایم اقتصادی شامل چه مواردی می شود؟

صاحب نظران و اقتصاددان های دنیا جرایم اقتصادی را به چندین دسته تقسیم می کنند. اما اصلی ترین و مهم ترین نوع دسته بندی جرایم اقتصادی به شکل زیر می باشد:

  • جرایم اقتصادی از نظر بزه دیده
  • جرایم اقتصادی از نظر تاثیر گذاری
  • جرایم اقتصادی از نظر بین المللی

جرایم اقتصادی از نظر بزه دیده

همان طور که در بالا ذکر شد جرایم اقتصادی به چندین نوع می باشد یکی از آنها از نظره بزه دیده است. آثار جرایم اقتصادی معمولا دامن گیر تمام افراد یک جامعه می باشد اما این نوع جرایم اقتصادی علیه یک فرد یا گروه و سازمان خواستی انجام می پذیرد.

جرایم اقتصادی از نظر تاثیر گذاری

هیچ جرمی نیست که در جامعه تاثیر گذار نباشد و در واقعه تمامی جرم ها تاثیرات مهمی را در جوامع می گذارند. جرایم اقتصادی یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذاری بر جامعه را دارند. این نوع از جرایم هرچقدر سنگین تر و مهم تر باشد تاثیر بیشتری در جامعه خواهد گذاشت از جمله جرایمی که تاثیر به سزایی در جامعه می گذارد اختلاس، احتکار، پولشویی و... می باشد که باعث بی ارزشی پول وگران شدن اجناس می شود.

جرایم اقتصادی از نظر بین المللی

یکی دیگر تاثیرات مهم جرایم اقتصادی از نظر بین الملل می باشد. اگر در کشوری اختلاس زیاد باشد یا تورم به صورت متغیر باشد و ثابت نباشد دیگر سرمایه گذاران خارجی و وارد کنندگان کالا کمتر در آن کشور سرمایه گذاری می کنند همچنین اگر نتوان سرمایه گذار جذب کرد یا نتوان کالایی را وارد کشور کرد اجناس گران شده و کنترل کردن قیمت ها بسیار سخت می شود. کشور هایی که کمترین ارزش پول را دارند معمولا کشور هایی هستند که جرایم اقتصادی زیادی را دارند.

مجازات در پرونده های جرایم اقتصادی چگونه تعیین میشود؟

مجازات جرایم اقتصادی میتواند بر اساس نوع و میزان جرم متفاوت باشد. به طوریکه در چنین جرایمی، اگر افساد فی الارض متهم اثبات شود میتواند به اشد مجازات محکوم شود. همچنین به گزارش خبرگزاری میزان و به گفته دادستان تهران، در بسیاری از پرونده ها مطالبات بانکی بدهکاران در دادسرا وصول شده و پرونده به مرحله دادگاه نرسیده است.

چند نکته مهم در خصوص پرونده های جرایم اقتصادی

تفاوت جرایم اقتصادی با فساد مالی

در فساد های مالی کمترین خسارت به مردم جامعه وارد می شود. همچنین فساد مالی معمولا برای یک ارگان یا یک سازمان می باشد و به کشور خیلی ربط ندارد همچنین فساد مالی توسط افراد بدون نفوذ یا با نفوذ کم شکل می گیرد. از جمله فساد های مالی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •      رشوه
  •      رانت
  •     گرفتن پول نزول یا دادن پول نزول
  •      کلاه برداری های بزرگ مالی
  •      و...

پرداخت نکردن مالیات جزو جرایم اقتصادی محسوب میشود؟

از دیر باز تا کنون جوامع برای خرج خود از مردم مالیات های سنگینی می گرفتن در واقع مالیات بر ارزش افزوده که توسط مردم به انواع مختلف به دولت ها پرداخت می شود. هزینه های دولتی را تامین می کند. یکی از جرایم اقتصادی مهم پرداخت نکردن مالیات وضع شده توسط دولت ها می باشد.

اقتصاد نامشروع چیست؟

برخی از کشور ها مهم و بزرگ جهان برای چرخاندن اقتصاد خود به کشور های دیگر آسیب وارد می کنند و آنها را مجبور به خرید اسلحه یا غارت اموال کشور های دیگر می کنند. اقتصاد هر کشور که با پول های اشتباه و نامشروع چرخیده شود اقتصاد نامشروع نامیده می شود.

جرایم اقتصادی رایانه ای

با پیشرفت تکنولوژی در جهان برخی از افراد به این فکر می افتند که راه صد ساله را یک شب طی نمایند. اما اینگونه نیست این افراد با نفوذ کردن به حساب افراد دیگر و خالی کردن حساب آنها یکی از بدترین نوع جرایم اقتصادی را انجام میدهند. اغلب این گونه افراد در دام پلیس امنیت اقتصادی می اقتند.

قاچاق پول

قاچاق پول یکی از مهم ترین و اصلی ترین نوع جرایم اقتصادی می باشد قاچاق پول با پولشویی تفاوت بسیاری دارد در واقع قاچاق پول به این صورت انجام می شود که افرادی پولی را بدون اجازه از مراجع قانونی به صورت قاچاق به کشور های دیگر ارسال می کنند. اما پولشویی پول هایی که از طریق راه های نامشروع به دست آمده است را به صورتی جلوه می دهند که به صورت سالم به دست آمده است.

کلام آخر

جرایم اقتصادی یکی از پیچیده ترین انواع جرایم می باشد که حتما باید از وکیل جرایم اقتصادی در این زمینه کمک گرفته شود. این جرایم اکثرا توسط افراد یقه سفید (افراد با نفوذ بالا) انجام می شود. پلیس امنیت اقتصادی وظیفه دارد تا تمامی پرونده های جرایم اقتصادی را بازرسی و رهگیری نمایید در این مقاله کوشیدیم تا برخی از مهم‌ترین موارد در خصوص جرایم اقتصادی را از وکیل جرایم اقتصادی دیوان سالار برای شما بیان کنیم..

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز