خبرگزاری کار ایران

انواع چراغ پروژکتورها را بهتر بشناسید!

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۳۳۲

اگر به نمای ظاهری ساختمان یا آپارتمان خود اهمیت می‌دهید، از پروژکتورهای ال‌ای‌دی استفاده کنید! همان‌طور که می‌دانید نورپردازی نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین عوامل در زیباتر شدن طراحی می‌باشد، زیراکه جلوه خاصی در تمام طول شب برای ساختمان شما فراهم میکند و نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

 از طرف دیگر، استفاده از یک نورپردازی مناسب باعث افزایش امنیت ساکنین ساختمان می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای نورپردازی پروژکتور است.

چرا از پروژکتور برای نورپردازی استفاده میشود؟

نور افکن‌ها که امروزه به اسم پروژکتور هم شناخته می‌شوند، بسیار پرکاربردند. امروزه برای نورپردازی‌ نمای بیرونی ساختمان و نورپردازی مکان‌های سربسته مانند سالن‌های تئاتر و کنسرت، راهرو ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از این تجهیزات کاربردی استفاده می‌شود. همچنین برای نورپردازی دیوار بیرونی ساختمان‌ها و ایجاد جلوه‌ای بی‌نظیر، روشنایی خیابان‌ها، پل‌ها، بیلبوردها و... معمولاً از نورافکن استفاده می‌شود.

نیاز به چراغ‌هایی با توان بالا در مقایسه با لامپ‌ها معمولی (مثل لامپ‌های 100 وات رشته‌ای) احتمالاً از اولین دلایل ایجاد پروژکتور بوده است. شروع ساخت اولین نورافکن‌ها به همان زمان‌های اختراع لامپ باز می‌گردد. در ادامه ابتدا با اولین نسل پروژکتورها آشنا می‌شویم، سپس به سراغ نسل جدید آن می‌رویم.

پروژکتور مدادی

شاید بتوان گفت اولین نسل پروژکتورها، نوع مدادی بوده است. این مدل از همان تکنولوژی لامپ‌های رشته‌ای بهره می‌برد. پروژکتور مدادی بسیار پرمصرف است، اما نور زرد رنگ زیبایی تولید می‌کند و قیمت آن نیز مقرون به صرفه است. لامپ نوع مدادی قابل تعویض است. پس از سوختن لامپ آن‌ها می‌توان لامپ جداگانه برای آن‌ها خریداری کرد. اگر قصد خرید یک پرژکتور جدید دارید، توصیه می‌کنیم این مدل را انتخاب نکنید، زیرا در مقایسه با مدل‌های جدید هیچ مزیتی ندارند!

پروژکتور متال هالید

نام این مدل شاید به گوش شما آشنا نباشد، اما یکی از قدیمی‌ترین‌ها است. در این پروژکتورها از لامپ متال هالید استفاده می‌شود که در بیشتر موارد لامپ آن‌ها قابل تعویض است.

این مدل در گذشته بسیار پرکاربرد بود، اما معایب زیادی هم دارد. بارزترین مشکل این تکنولوژی تاخیر زیاد در روشن و خاموش شدن است. نورافکن متال هالید تقریباً 4 الی 5 دقیقه طول می‌کشد تا پس از برقراری جریان برق، روشن شود. همچنین هر بار که خاموش می‌شود، تقریباً 3 دقیقه باید انتظار کشید، تا پروژکتور سرد شود و بتوان آن را مجدد روشن کرد.

از دیگر معایب این سری می‌توان، مصرف برق بالا، تولید گرمای زیاد، کاهش عمر مفید در صورت افزایش تعداد دفعات روشن و خاموش کردن و طول عمر مفید تقریبی 10000 سال را نام برد.

پروژکتور بخار سدیم

 در این سری از لامپ‌های بخار سدیم استفاده می‌شود. لامپ‌های بخار سدیم به دو دسته پرفشار و کم‌فشار تقسیم بندی می‌شوند. در نتیجه پروژکتور بخار سدیم نیز به دو دسته پرفشار و کم فشار تقسیم بندی می‌شود. پروژکتور بخار سدیم کم فشار نور خیره کننده‌ای دارد و رنگ دهی آن خوب نیست و تشخیص رنگ اجسام هنگامی که روشن است، به آسانی ممکن نیست.

در نورافکن بخار سدیم پرفشار، بخار سدیم را با فشار زیاد در داخل لوله‌ای سرامیکی محبوس می‌کنند. با اعمال ولتاژ به دو الکترود، گاز داخل یونیزه می‌شود و پروژکتور روشن می‌شود. معمولاً رنگ نور این پروژکتورها طلایی رنگ است و معمولاً برای روشنایی خیابانی و معابر استفاده می‌شده است.

نسل جدید پروژکتورهای روشنایی

در سال‌های اخیر احتمالاً به دفعات کلمه ال ای دی را شنیده‌اید. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این تکنولوژی محبوب، استفاده در لامپ‌ها و چراغ‌های جدید است. تکنولوژی ال ای دی بسیار کم مصرف است. رنگ نورهای متنوعی را می‌توان با آن ایجاد کرد، طول عمر بالایی دارد، به آسانی دچار خرابی نمی‌شود و به دفعات می‌توان آن‌ها را روشن و خاموش کرد.

مزیت‌های بی‌شمار لامپ‌ها و پرژکتورهای ال ای دی باعث شده که جایگزین تمامی مدل‌های قدیمی شوند. ال‌ای‌دی مخفف عبارت (light emitting diode) به معنای دیود ساطع کننده نور است. پروژکتور LED از تعدادی دیودهای ال‌ای‌دی در کنار یکدیگر نصب شده، تولید می‌شود.

پرژکتورهای ال ای دی به سه دسته: ال ای دی، COB و SMD تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه تفاوت آن‌ها را در مقایسه با یکدیگر بررسی می‌کنیم. 

پروژکتور ال ای دی

پروژکتور ال ای دی دقیقا از لامپ‌های ال ای دی استفاده می‌کند و رده مصرف برق آن A است. البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن COB و SMD استفاده از خود قطعات ال ای دی چندان رایج نیست.

پروژکتور SMD

SMD بر اساس LED ساخته شده است. هر SMD از 3 عدد LED ساخته می‌شود و رنگ نورهای متنوعی با آن می‌توان ایجاد کرد. زاویه تابش نور این نوع بسیار گسترده است. رده انرژی مصرف پروژکتور اس ام دی معمولاً A+ یا A++ است. یک پروژکتور SMD معمولاً بیش از 20000 ساعت عمر می‌کند.

پروژکتور COB

COB مشابه SMD از تراشه‌های LED ساخته می‌شود، با این تفاوت که هر COB از 9 عدد ال ای دی ساخته می‌شود. تنوع رنگ نور در مدل‌های COB در مقایسه با SMD کمتر است، اما نوری متمرکزتر می‌تابانند. پروژکتور COB مصرف برق بسیار کم (A++) و طول عمر تقریبی 30000 دارد.

قبل از خرید پروژکتور به این نکات توجه کنید

اگر از قبل قاب پروژکتور دارید، می‌توانید برای آن لامپ خریداری کنید. البته با توجه به عمر کوتاه تمامی پروژکتورهای قدیمی، توصیه می‌کنیم به جای آن یک پروژکتور ال ای دی بخرید.

چراغ‌هایی که در محیط‌های بیرونی نصب می‌شوند باید در مقابل آب نفوذ ناپذیر باشند. درجه نفوذ ذارت خارجی و آب به تجهیزات مختلف با IP اندازه گیری می‌شود. پروژکتور ضدآب IP65 به بالا باید داشته باشد.

انتخاب رنگ نور بسیار سلیقه‌ای است و به نوع محیط نیز وابسته است. تنوع رنگ نور پروژکتورهای SMD و COB این امکان را به شما می‌دهد که رنگ نورهای متنوعی را خریداری کنید.

فروشگاه آرتا الکتریک، بازار اینترنتی روشنایی و برق در لاله زار تهران است. شما می‌توانید انواع پروژکتور ال ای دی و متال هالید، بخار سدیم، مدادی و... را از آرتا الکتریک خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید. مشخصات فنی کامل، کمترین قیمت بازار، تنوع بالا و محصولات از برندهای مختلف تنها چند مورد از مزیت‌هایی است که با خرید از آرتا الکتریک به دست می‌آورید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز