خبرگزاری کار ایران

چیت‌چیان:

آب ارمنستان، توانمندی فنی و مهندسی ایران؛ فرصتی برای توسعه همکاری دو کشور

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۴۴۶

طی این دو سال دستگاه های دولتی و خصوصی دو کشور در راستای تفاهمات قبلی پیگیری واقدامات جدی انجام داده اند

وزیر نیرو گفت: روند تحقق تفاهمات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی دو کشور در سطح مطلوب و در خور روابط مثبت سیاسی دو کشور نیست و نیازمند تلاش و اهتمام جدی برای زدودن موانع از جمله قوانین دست و پا گیر اداری، پرهیز از بندهای شعاری و جملات کلیشه‌ای در اسناد همکاری، پیدا کردن راهکارهای مناسب برای توسعه همکاری‌ها و عملیاتی کردن توافقات وحمایت از بخش خصوصی دو کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت چیان در مراسم افتتاحیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان با بیان اینکه سیاست اصولی ایران در منطقه و جهان در توسعه روابط با کلیه کشورها به ویژه کشورهای منطقه و همسایگان تاکید دارد اظهار داشت: قطعا روابط سیاسی دو کشور به ضرر هیچ یک از کشورهای منطقه نیست بلکه به همگرایی بیشتر منطقه کمک خواهد کرد.

وی افزود: ما تلاش می کنیم تا ظرفیت فرهنگی، ‌اقتصادی و اجتماعی دوکشور را که به توسعه و ترقی دو ملت کمک می کند به کار گیریم.

وی تصریح کرد: دو کشور ایران و ارمنستان از مشترکات فرهنگی و تاریخی فراوانی برخوردارند و این اشتراکات و حسن همجواری باعثشده از زمان استقلال جمهوری ارمنستان تاکنون روابط سیاسی دوکشور روندی رو به پیشرفت را تجربه کند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۱ اجلاس کمیسیون مشترک دردو کشور برگزار شده و این امر نشان‌دهنده وجودبسترهای مناسب سیاسی برای توسعه همکاری هاست و همچنین می‌تواند به گسترش همکاری های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کمک کند.

چیتچیان گفت: در دو سال گذشته پاره‌ای مشکلات مالی سبب شد وقفه‌ای در توسعه همکاری‌ها رخ دهد که با تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط دو طرف مشکلات برطرف شد و از این به بعد می‌توان بیشتر شاهد رشد توسعه روابط دو کشور به ویژه در بحث‌های اقتصادی بود.

وی تصریح کرد: طی این دو سال دستگاه های دولتی و خصوصی دو کشور در راستای تفاهمات قبلی پیگیری واقدامات جدی انجام داده اند که نتیجه و حاصل آن در این اجلاس در قالب پیش‌نویس یادداشت تفاهم‌هایی از سوی دستگاه های دو کشور به دبیرخانه این اجلاس ارسال شده که مورد بررسی نیز قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگرچه برخی موانع باعثشد بخشی از توافق‌های گذشته از پیشرفت مطلوب برخوردار نباشد اما عزم جدی مسئولان و توانمندی‌های موجود نوید افقی روشن در مسیر همکاری دو کشور را می دهد.

چیتچیان صنعت سه جانبه ریلی، تمدید قرارداد نیروگاه برق‌آبی مگری را از جمله موارد تفاهمات حاصل شده بین دو کشور عنوان کرد و گفت: روند تحقق تفاهمات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی دو کشور در سطح مطلوب و در خور روابط مثبت سیاسی دو کشور نیست و نیازمند تلاش و اهتمام جدی برای زدودن موانع از جمله قوانین دست و پا گیر اداری، پرهیز از بندهای شعاری و جملات کلیشه‌ای در اسناد همکاری، پیدا کردن راهکارهای مناسب برای توسعه همکاری‌ها و عملیاتی کردن توافقات وحمایت از بخش خصوصی دو کشور است.

وی همچنین بر اهتمام جدی برای توسعه عرصه همکاری‌‌های دوجانبه و لزوم هدایت بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور به منظور افزایش حجم مبادلات و سرمایه‌گذاری های مشترک با حمایت های جدی نهادهای دولتی مرتبط و مقامات دو کشور تاکید کرد.

وی ادامه داد: باور دارم این کمیسیون بستر قانونی و حقوقی لازم برای رسیدن به اهداف یاد شده را ایجاد کرده است بنابراین اگر نتیجه مطلوب از این فرصت به دست آید مشکل از نوع دیدگاه ما و کم‌کاری ها خواهد بود.

چیت‌چیان ابراز امیدواری کرد: با تدبیر روسای مشترک و همچنین انگیزه‌های کافی در همه دستگاه های اجرایی بخش خصوصی دو کشور از این فرصت به خوبی بهره‌برداری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بی تردید وجود منابع طبیعی از جمله منابع آب وذخایر معدنی در ارمنستان از یک سو و توانمندی‌های فنی و مهندسی و سرمایه‌های عظیم انسانی در ایران از سوی دیگر راه را برای توسعه بیشتر این مناسبات هموارتر خواهد کرد.

چیتچیان ابراز امیدواری کرد: اسناد توافق شده این اجلاس برگ زرینی در روابط و مناسبات دو کشور باشد و انتظار می‌رود حمایت های جدی طرفین از بخش خصوصی بستر مناسبی را برای گسترش مراودات شرکت های خصوصی دو طرف فراهم آورده و آسایش و مصالح دو کشور را تامین کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز