خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر خبر داد:

ورود دریای خزر به دور جدیدی از ویژگی‌های نوسانی

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۲۳۴

براساس تحلیل داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های ترازسنجی مستقر در بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر امیرآباد و بندرترکمن(آشوراده)، میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی گذشته(۹۳-۱۳۹۲) برابر ۲۶.۶۷ - متر است که درمقایسه با سال آبی پیش از آن هشت سانتی‌متر و در قیاس با چهار سال پیش ۴۲ سانتی‌متر کاهش نشان می‌دهد.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، از ورود دریای خزر به دور جدید ویژگی‌های نوسانی خبر داد.

به‌گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، " جواد ملک " درباره تراز آب این دریا، گفت: کاهش یک متری تراز آب دریای خزر طی ۱۹ سال اخیر را نمی‏​‌توان به‌عنوان افت‌وخیزهای معمولی دریا دانست و احتمال ادامه کاهش تراز آب به‌عنوان دور جدیدی از ویژگی‏‌های نوسانی دریای خزر را نباید از نظر دور داشت.

وی با اشاره به آخرین وضعیت نوسان‌ها و میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی گذشته(۹۳-۱۳۹۲)، بیان کرد: ‌ براساس تحلیل داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های ترازسنجی مستقر در بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر امیرآباد و بندرترکمن(آشوراده)، میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی گذشته(۹۳-۱۳۹۲) برابر ۲۶.۶۷ - متر است که درمقایسه با سال آبی پیش از آن هشت سانتی‌متر و در قیاس با چهار سال پیش ۴۲ سانتی‌متر کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ازجمله دلایل کاهش تراز آب را می‌توان ادامه تاثیر خشک‌سالی سال‌های پیش در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و درنتیجه کاهش آب‌دهی رودخانه‏‌های منتهی به دریای خزر به‌ویژه رودخانه ولگا دانست.

ملک اضافه کرد: دبی رودخانه ولگا درمجموع سال‏‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی حدود ۸۰ درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده و در سال ۲۰۱۳ میلادی، آب‌دهی رودخانه ولگا هفت درصد بالاتر از حد نرمال گزارش شده است اما در بهار سال ۲۰۱۴ میلادی و در دوره پرآبی، آب‌دهی رودخانه ولگا ۷۰ درصد دبی نرمال در این دوره گزارش شده است.

وی با تاکید بر لزوم تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر، اظهار داشت: با توجه به اعلام حد بستر دریای خزر(تراز ۲۴.۷ - متر) از سوی وزارت نیرو و لزوم حفظ و حراست آن از سوی سازمان‌های مسئول در استان‌های شمالی کشور، لازم است پروژه تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر و علامت‏‌گذاری سواحل با جدیت اجرا شود زیرا به‌دلیل کاهش تراز آب دریا تجاوزها به حریم دریا افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: ضروری است تمام طرح‌ها و برنامه‏‌های راهبردی دولت در سواحل جنوبی دریای خزر با توجه به ویژگی‌های نوسانی دریای خزر و روند کاهش تراز آب در سال‌های اخیر، مهندسی و عملیاتی شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز