خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت آب منطقه‌ای تهران:

شهرداری در حفر چاه جدید در تهران همکاری نمی کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۲۷۳

اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی تخصیصی از سوی دولت تعیین شد اما اما پولی به دست ما نرسید و ما در ۵ ماه گذشته از سال از محل اعتبارات خودمان خرج کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت آب منطقه‌ای تهران گفت: با وجود مجوزهای داده شده به منظور حفر چاه برای گذر از بحران آبی استان تهران شهرداری همکاری نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت مدیریت آب منطقه‌ای تهران در یک نشست خبری گفت: با توجه به اینکه تنها ۲۸ روز به آغاز سال آبی جدید باقی مانده وضعیت آب کشور شرایط خوبی ندارد زیرا بارندگی نامناسب بود.

وی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در سال جاری ۲۴۳ میلیمتر بوده در حالی که در سال گذشته این میزان ۳۴۲ میلیمتر بوده یعنی ما بالغ بر ۱۰۰ میلیمتر نسبت به متوسط دراز مدت کاهش بارندگی داشتیم که به تبع آن روان‌ آب ها نیز کاهش یافته یعنی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کمتر بوده است.

ارتقایی مخازن سد امیرکبیر را در حال حاضر ۱۲۵میلیون متر مکعب اعلام کرد که در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۷ میلیون متر مکعب بوده است یعنی ۳۲ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش ذخیره داشته است.

وی در ادامه میزان ذخیره آب در سطح لار را ۴۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد که در مدت مشابه سال گذشته ۴۹ میلیون متر مکعب بوده است و همچنین سد لار در اول شهریور ماه سال جاری ۴۷ میلیون متر مکعب آب داشت که میزان آن در سال گذشته ۶۷ میلیون متر مکعب بوده است.

وی همچنین میزان ذخیره آبی سد طالقان را ۱۷۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در سال گذشته در همین مدت ۱۹۷ میلیون متر مکعب بوده است همچنین سد ماملو در حال حاضر ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد در حالی که در سال گذشته ۱۱۷ میلیون متر مکعب بوده است.

ارتقایی گفت: در مجموع ۵ سد تهران ۵۰۵ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده که در سال گذشته ۶۰۸ میلیون متر مکعب بوده یعنی ۱۳۰ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کمتر آب داریم.

وی افزود: دو سال پشت سر هم کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی در میزان بارندگی ها داشتیم و در حالی که می بایست از ابتدای سال آبی تا امروز ۳۴۰ میلیمتر بارش داشته باشیم این میزان فقط ۲۴۳ میلیمتر بود و در واقع استان تهران با کاهش ۱۰۰ میلیمتری در بارندگی ها نسبت به متوسط درازمدت مواجه شد.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه روان آب های استان نیز نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته، گفت: مجموع آب ذخیره شده پشت سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو در حال حاضر ۵۰۵ میلیون مترمکعب است در حالی که این رقم در زمان مشابه سال گذشته ۶۰۸ میلیون مترمکعب بود.

وی ادامه داد: علاوه بر کاهش بارش ها، گرمای هوا و استمرار گرمای هوا نیز در افزایش تبخیر آب از سدها و همچنین افزایش میزان مصرف آب موثر بود به طوری که در سال جاری سه ماه استمرار گرمای بالای ۳۷ درجه را در شهر و استان تهران شاهد بودیم که حدود ۲۰ تا ۲۵ روز این دما به بیش از ۴۰ درجه رسید و به تبع آن مصرف آب نیز در استان تهران بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

ارتقایی با بیان اینکه اگر بارش ها کم باشد، پاییز سختی خواهیم داشت، گفت: ورودی سدهای استان تهران در حال حاضر نسبت به خروجیها کمتر است.

وی افزود: مجوز حفر بیش از ۸۰ حلقه چاه به شرکت آب و فاضلاب تهران داده شده و تاکنون ۱۵ حلقه حفر شده و کار حفاری ۲۰ حلقه چاه دیگر در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران در خصوص اعتبارات تخصیص داده شده برای مقابله با خشکسالی تصریح کرد: اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی تخصیصی از سوی دولت تعیین شد اما اما پولی به دست ما نرسید و ما در ۵ ماه گذشته از سال از محل اعتبارات خودمان خرج کردیم.

ارتقایی گفت: شهرداری تهران در یکسری از مناطق اقدام به حفر چاه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند، اما برخی از این چاه‌ها به دلیل اینکه غیرمجاز هستند، از حفر آنها جلوگیری کرده‌ایم، به همین منظور شهرداری گله‌مند است که چون شما جلوی حفاری چاه‌های ما را می‌گیرید، ما نیز برای حفر چاه‌های جدید که برای کمک به تأمین آب شهر تهران است، همکاری نمی‌کنیم

وی در خاتمه تصریح کرد: قرار بود ۸۰ حلقه چاه جدید در تهران حفر شود که ۳۰ حلقه چاه در شمال تهران و ۵۰ چاه دیگر در غرب و جنوب غرب تهران حفر شود، اما حفر تعدادی از چاه‌ها به تأخیر افتاده است که به همین منظور فردا جلسه‌ای در شورای شهر برای پیگیری این موضوع برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز