خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در گفتگو با ایلنا:

شیل‌گس‌ها ذخایر آینده انرژی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۱۰

معاون وزیر نفت گفت: کشور ما دارای ذخایر بالایی از نفت و گاز متعارف است، بنابراین استخراج از آنها به صرفه‌تر بوده و در اولویت قرار دارد اما شیل‌های گازی به عنوان منابع انرژی آینده به لحاظ کار تحقیقاتی ارزشمند است و باید بتدریج شناسایی شوند.

معاون وزیر نفت گفت: بتدریج منابع متعارف ازدور خارج می‌شوند باید منابع دیگری جایگزین شوند لذا شیل‌های گازی منابع گسترده و وسیعی هستند که شناخت‌شان ضروری است.

در تعریف شیل گس به عنوان یکی از ذخایر انرژی در جهان باید گفت شیل در واقع نوعی سنگ رسوبی است که از جنس رس فشرده شده به صورت ورقه‌های نازک، تشکیل شده است.

شیل‌های گازی گروه متنوعی از سنگ ها هستند که دارای متان محبوس در داخل خود بوده و در اعماق زمین وجود دارند، ولی می‌توان به وسیله حرارت دادن و یا ایجاد شکاف هیدرولیکی، متان آن را استخراج کرد.

درحال حاضر توجه نسبتا زیادی به شیل‌های نفتی و گازی می شود چون به عنوان یک سوخت فسیلی، ممکن است جایگزین ذخایر متعارف گازی شوند.

انسان از مدت‌ها پیش به وجود گاز در صخره‌های شیل پی برد. اما این صخره‌ها برخلاف میادین معمولی گاز، حالت متخلخل ندارند و بنابراین استخراج گاز به راحتی از آن ها قابل انجام نیست. براساس فناوری‌های جدید با تزریق آب و شن تحت فشار، دهانه ذخایر گازی باز می شود و امکان جریان گاز فراهم می‌شود.

ذخایر نامتعارف گاز ۴.۹ برابر ذخایر متعارف گاز است و برآوردها نشانگر آن است که ۳۲۵۶۰ تریلیون فوت مکعب(حدود ۹۱۴ تریلیون مترمکعب) ذخایر گاز غیرمتعارف در جهان وجود دارد و لازم به ذکر است که حدود ۵۰درصد از ذخایر گازهای غیرمتعارف دنیا به گاز شیل تعلق دارد.

و آمریکا از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز شیل در دنیا محسوب می‌شود، براساس بررسی‌های انجام گرفته بیش از ۲۳درصد این ذخایر در آمریکا واقع شده است. این کشور از سال ۱۹۹۰ تولید گاز از این منابع را آغاز کرده است.

در همین رابطه محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت شیل‌های گازی در ایران اظهار داشت: در حال حاضر بخش اکتشاف وزارت‌خانه یک طرح تحقیقاتی را تعریف و یک ناحیه را در لرستان که بیش از دیگر مناطق استعداد دارد مورد بررسی قرار داده که ظرف ۲ تا ۳ سال میزان پتانسیل این ناحیه شناسایی خواهد شد.

وی افزود: میزان گاز موجود در این منطقه بعد از اتمام عملیات اکتشاف مشخص خواهد شد اما آنچه مسلم است افق مناسبی در این طرح پیش‌بینی می‌کنیم و طبق برآوردها ذخایر مناسبی از شیل‌های گازی در این ناحیه وجود دارد.

مقدم با بیان اینکه شیل گس‌ها برای کشورهایی مانند آمریکا که کمبود نفت و گاز متعارف دارند و درصدد بالا بردن امنیت انرژی خود هستند اهمیت بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: کشور ما دارای ذخایر زیادی از نفت و گاز متعارف است لذا مناطق شناخته شده به لحاظ اقتصادی برای ما به صرفه‌تر بوده و در اولویت قرار دارد اما شیل‌های گازی نیز به لحاظ کار تحقیقاتی از ارزش بالایی برخوردارند که باید در اولویت قرار گرفته و بتدریج شناسایی شوند.

وی در خصوص اثرات زیست محیطی اکتشاف یا برداشت از شیل گس‌ها توضیح داد: روش برداشت ازشیل‌های گازی با مناطق متعارف متفاوت است زیرا باید مقادیر زیادی آب همراه با مواد شیمیایی توام با فشار بالا تزریق شود که این مسئله هم به منابع طبیعی صدمه می‌زند و هم زمان برداشت دوباره باید آب استخراج شده و Make up و سالم سازی شود که در این چرخه صدمات زیادی به محیط زیست وارد می‌شود لذا اینگونه تهدیدهای زیست محیطی مخالفت‌هایی را برای اکتشاف این منابع منجر شده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اما با توجه به اینکه بتدریج منابع متعارف ازدور خارج می‌شوند باید منابع دیگری جایگزین شوند لذا شیل‌های گازی منابع گسترده و وسیعی هستند که شناخت‌شان ضروری است اما تا کنون کار زیادی برای شناسایی آنها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه فناوری شناسایی شیل گس‌ها باید حل و فصل شوند، یادآور شد: در حال حاضر مدیریت اکتشاف منطقه را شناسایی کرده و پروژه خوبی نیز تعریف شده و طرح از برنامه زمانبندی و اهداف روشنی برخوردار است که طبق برآوردها ذخایر مناسبی از شیل گازی در منطقه وجود دارد که در موعد مقرر شناسایی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز