خبرگزاری کار ایران

فرمانده قرارگاه خاتم در حاشیه نمایشگاه بیست و سوم نفت:

تامین ۷۰ درصد نیازهای پروژه ستاره خلیج فارس از کالاهای ایرانی/ هیچ تنشی با دولت نداشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۰۸۲

فرمانده قرارگاه سازندگی خانم‌الانبیا تاکید کرد که ۷۰ درصد نیازهای پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس از کالاهای ایران تامین شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبادالله عبدالهی درباره پروژه‌های اجرایی قرارگاه سازندگی خانم‌الانبیا گفت: قرارگاه سازندگی با اتکاء به سرمایه انسانی خود در ۱۰ حوزه بزرگ مجری ابرپروژه‌هایی است که برای کشور اهمیت حیاتی دارند، یکی از این پروژه‌ها پالایشگاه ستاره خلیج فارس و فازهای ۲ و ۳ آن است .

وی ادامه داد: ما براساس اولویت‌ها و نیازهای اقتصادی کشور و جلساتی که با وزرا برگزار می‌کنیم اولویت‌های اجرایی را تعیین می‌کنیم و سال ۹۵ و ۹۶ فعالیت‌های مناسبی داشتیم اما سال ۹۷ سال ویژه‌ای برای ما خواهد بود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خانم‌الانبیا اظهار داشت: ما در این سال ۴۰ ابرپروژه را تعریف کردیم که تقریبا ۱۱۸ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است. این فعالیت‌ها عبارتند از: ۱۰ پروژه در نفت؛ ۱۱ پروژه در آب؛ ۱۰ پروژه در بخش راه؛ ۲ پروژه در صنعت و معدن؛ ۳ پروژه در ساختمان و ۳ پروژه در بخش اطلاعات و فناوری.

عبدالهی در توضیح پروژه ستاره خلیج فارس گفت: یکی از پروژه‌های خلیج فارس پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که سال ۹۶ اولین فاز آن به بهره‌برداری رسید که بیش از ۶ میلیارد لیتر تولید دارد که ۸ /۲ تا سه میلیارد لیتر آن بنزین است. فاز ۲ خلیج فارس نیز در پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید و تولید روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین را شروع کرد.

وی ادامه داد: روزهای آینده این فاز با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد و نیز با بهره برداری از فاز سه شاهد صادرات خواهیم بود.

عبداللهی درباره پروژه‌‌های مهم در صنعت نفت گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس فایده بزرگی برای اقتصاد ایران داشت و توانست ۴۵ درصد بنزین کشور را تامین کند و ۷۰ درصد از نیازهای این پروژه از کالاهای ایران تامین شد.

عبدالهی ادامه داد: فازهای ۲۲، ۲۴ و ۲۳ پارس‌جنوبی جزو این ابر پروژه‌ها هستند که نزدیک ۱۰۴ میلیون متر مکعب گاز اضافه می‌شود و هر فاز آن ۵۲ میلیون متر مکعب گاز ترش را استخراج می‌کند.

وی با اشاره به پروژه‌های دیگر در صنعت نفت گفت: در حوزه نفت دو پروژه حائز اهمیت است؛ ابتدا خط انتقال نفت آبادان به ری است که در شرایط کنونی ۲۰۰ هزار بشکه نفت روزانه به‌وسیله ۱۶۰۰ دستگاه حمل می‌شود که مشکلات زیست‌محیطی و آلایندگی هوا را دارد. این پروژه می‌تواند این مشکلات را تا حدودی حل کند. پروژه دوم خط سراسری شش با قطر ۵۶ که از اهواز شروع شده و تا غرب کشور ادامه می‌یابد تا مشکل افت گاز و کمبود گاز را تامین کند. در مجموع از ۱۱۸ هزار میلیارد تومان، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های نفتی است که سال ۹۷ به اتمام می‌رسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا درباره سازماندهی روان‌آب‌های غرب کشور گفت: این پروژه بزرگترین پروژه آبی کشور است که طول فعالیت آن ۱۴۶۰ کیلومتر است. یک پکیج کامل شامل ۱۷ سطح و ۱۵۵ کیلومتر تونل و ۶۸۰ کیلومتر راه است که حجم بالای از آب را سازماندهی می‌کند و با توجه به چالش و تنش آبی در مناطق مختلف کشور این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است و تنها پروژه‌ای است که تمام شبکه‌های فرعی آن آماده است.

وی ادامه داد: اثرات این طرح در بحث کشاورزی و ایجاد کمربند مقابل ریزگردها و نیز تامین آب صنایع پایین دستی و تبدیلی قابل مشاهده خواهد بود و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

عبدالهی درباره فعالیت‌های برون‌مرزی قرارگاه خاتم الانبیا نیز گفت: درباره فعالیت برون‌مرزی قرارگاه و با اهداف خدماتی، فنی و مهندسی آمادگی ارایه خدمات هستیم. به‌طور کلی در عراق چند پروژه از جمله خط گاز ۵۶ اینچی به طول ۹۳۶ کیلومتر و از طریق بصره و بغداد راه اجرا کردیم و مراحل ساخت چند تصفیه‌خانه در عراق  رو به اتمام است و نیز صحن حضرت زهرا(س) و  توسعه حرم امام‌حسین (ع) از این پروژه‌ها است.

عبداللهی گفت: در حوزه سوریه هم فعالیت ما بستگی به تشخیص مسئولان دارد.

وی با اشاره فعالیت‌های قرارگاه در زمینه سدسازی گفت: از دستاوردهای ما در حوزه‌ی آب این است که از مجموع ۴۵ میلیارد متر مکعب آب سدها تقریبا ۲۵ میلیارد متر مکعب آن یعنی ۵۵ درصد آن متعلق به قرارگاه است. همچنین تامین  ۱۰۵۰۰ کیلومتر خط آب، نفت و گاز در فازهای۲۲،۱۶، ۱۵،۱۴ و ۲۳ و ستاره خلیج‌فارس و نیز تامین آب تبریز و قم از جمله فعالیت ما در حوزه آب بوده است. در حوزه‌ی دریا هم دو بندر شهید بهشتی و شهید رجایی در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت این نهاد را اندک دانست و افزود: ما نباید فراموش کنیم تحریم ها از اوایل انقلاب وجود داشته و آنچه مهم است نحوه‌ی مدیریت و تدبیر در راستای مقابله با آن است. وقتی ما توانستیم در شرایط تحریم بزرگترین پالایشگاه گاز جهان را بسازیم پس می‌توانیم تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهیم و با مدیریت می‌توانیم تسلیم دشمن نشویم.

وی با اشاره به طرح ناب گفت: با توجه به کسری و کمبود آب و نیز ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز مازاد می‌توانیم این کمبود و مدیریت غیر اصولی را از طریق آب‌شیرین کنی جبران کنیم. در همین راستا این طرح را به دولت اعلام کرده و با عدم تامین مالی دولت مواجهه شدیم و ناچار به کنسرسیوم ۵۵ عضوی واگذار شد. طرح ناب در ده استان تعریف شده که هشتاد درصد کار مهندسی آن به اتمام رسیده و یک عایدی بزرگ برای کشور است که کنار آن می‌توانیم برق تولید شده را صادر کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا درباره فعالیت‌های شرکت صدرا گفت: شرکت صدرا زیرساخت بزرگی دارد که در زمینه‌های مختلف از جمله‌ ساخت سکو، ساخت شناور و کشتی فعالیت می‌کند. صدرا پیش از تحویل نزدیک به ۲۵۰ نفر نیرو داشت که به خاطر عدم پرداخت مطالبات خود هر روز شاهد اعتصاب بود در حالیکه هم اکنون ۴۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در آن مشغول کار هستند و ادامه فعالیت آن بستگی به اراده دولت دارد.

وی ادامه داد: صدرا می‌تواند برای۱۳۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد کند و با توجه به اینکه یک شرکت سهامی است، عایدی آن متوجه مردم خواهد بود طوری‌که سهام صدرا در این‌بازه زمانی از ۴۵ تومان به ۱۴۰۰ تومان رسیده است.

عبداللهی با اشاره فعالیت‌های این قرارگاه در زمینه محرومیت‌زدایی گفت: یکی از مولفه‌های ما در حوزه محرومیت‌زدایی، ساخت پل، مسجد و .... تا شعاع ۷۰ کیلومتری  است. طبق آمارهایی که داشتیم نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ ابر پروژه را از محل اعتبارات قرارگاه در مناطق محروم اتمام رسانده‌ایم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به مشکلات کلان‌شهر تهران گفت: تهران کلان‌شهری است که با مشکلات زیادی در زمینه ترافیکی و زیست‌محیطی روبه رو است. قرارگاه در تهران فعالیت‌هایی در زمینه ساخت زیرگذر، روگذر، پل مترو و ... داشته که از محل آن مطالبات بالایی از شهرداری تهران دارد. برای حل مشکلات تهران باید برنامه ریل‌محور بودن و مترو را در دستور کار قرار داد. همان‌طور که قرارگاه توانست خط ۷ مترو را با ۲۷ کیلومتر و به‌صورت EPC اجرایی کند.

وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی گفت: از سرمایه گذاری خارجی استقبال می‌کنیم اما باید در نظر داشت که کشور در زمینه دانش فنی بومی شده و نیازی به خارج در این زمینه  ندارد طوری‌که در حال حاضر ۷۰ هزار نفر نیروی متخصص با تحصیلات آکادمیک و اکثر متولدین دهه ۶۰ در این مجموعه اشتغال دارند که سرمایه بالایی برای ما محسوب می‌شود.

عبداللهی با اشاره به تعامل این نهاد با دولت گفت: اجرای پروژه‌های ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی نیاز به تعامل دارد و ما در طول چهار دولت گذشته هیچ تنشی با آنها نداشته‌ایم. یکی از دلایل نتایج خوب قرارگاه همین تعامل با دولت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز