خبرگزاری کار ایران

عباس‌نژاد مطرح کرد:

ایران در پی ایجاد نظام هماهنگ برای تامین ایمنی دریانوردی در خزر/ ریسک در خزر بالا است

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۵۲۶

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ریسک دریانوردی در خزر به دلیل فقدان توافقنامه امنیت دریایی بالا است.

به گزارش ایلنا، حسین عباس‌نژاد افزود: کنوانسیون‌های بین المللی در صورتی در دریاهای بسته لازم الاجرا می‌شوند که کشورها با یکدیگر توافق کنند، به این معنی که کنوانسیون‌های دریایی که در زمینه ایمنی و محیط زیست‌دریایی در سازمان بین‌المللی دریانوردی تصویب شده، با توجه به عدم توافق در کشورهای حاشیه خزر، عملا لازم الاجرا نیست.

وی افزود: کشورهایی مثل ایران و روسیه با توجه به ایمنی بالای دریانوردی، تلاش می‌کنند عمده گواهینامه‌های فنی ایمنی را مطابق با کنوانسیون‌های بین‌المللی، روی ناوگان تحت پرچم اجرا کنند همچنین بنادر و آبراه هایمان تا جایی که امکان دارد، از تجهیزات و ایمنی لازم برخورداند. یکی از مسائل نظارت و کنترل روی کشتی‌های خارجی است که علی‌رغم اجرای قوانین توسط ایران اما چون آنها اجرا نمی‌کنند بنابراین این توازن بین ناوگان ما و ناوگان خارجی برقرار نمی‌شود.

عباس‌نژاد افزود: کشورهای خارجی می‌گویند ما تعهدی را نداریم و این قوانین لازم‌الاجرا نیستند در نتیجه این وضعیت ریسک ایمنی دریانوردی را بالا می برد.

وی با بیان اینکه عدم توازن، مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کند، گفت: کشتی‌هایی که مقررات را اجرا می‌کنند هزینه‌هایشان بالاتر است و به همین میزان لازم است قیمت ارائه خدمات‌شان را افزایش دهند.

معاون دریایی سازمان بنادر افزود: نوبت دهی مشکل دیگری است که وجود و بعضی اوقات کشورهای حاشیه خزر در بحث نوبت‌دهی بیشتر شناورهای خودشان را اولویت قرار می‌دهند و ورود کشتی‌های ما به بنادرشان با مشکلاتی روبرو است.

وی اظهار داشت: کشورهای منطقه خزر چند سال پیش پروتکل تامین امنیت دریانوردی را امضا کردند که امین پروتکل هم آذربایجان است. در آن پروتکل، بندی وجود دارد که کشورهای منطقه می‌توانند در موضوعات مرتبط حمل و نقل دریایی تبادل نظر و توافق داشته باشند و پروتکل هایی را امضا کنند.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سال‌ها است ایران برای رفع مشکلات و افزایش ایمنی دریانوردی در دریای خزر دنبال توافقنامه کنترل و بازرسی کشتی‌های حاشیه خزر، توافقنامه شناسایی مدارک دریانوردی دریانوردان ایرانی و کشورهای دیگر و توازن در ایمنی ناوگان طرفین حاشیه خزر است.

وی افزود: با توجه به پروتکل‌های قبلی بین کشورهای منطقه خزر، فقط کشتی‌هایی می‌توانند در این دریا فعالیت کنند که پرچم یکی از پنج کشور را داشته باشند.در حاشیه مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی موضوع امنیت دریانوردی در خزر بررسی شد و ایران پیشنهاد تنظیم پروتکلی در این زمینه را ارائه کرد که ضمن استقبال روسیه و ترکمنستان، جلساتی برگزار و کشورها روی متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر به توافق رسیدند.

عباس نژاد گفت: ما در آن اجلاس حضور فعالی داشتیم و 2 موضوع مورد نظر ایران، با تایید کشورهای دیگر پذیرفته شد. نخست آن‌که قرار شد این پروتکل ضمیمه‌ای با نام توافقنامه همکاری‌های کشورها درباره کنترل و بازرسی داشته باشد. همچنین مقرر شد این پروتکل یک ضمیمه فنی داشته باشد که در آن استانداردها و مقررات کنوانسیون های بین المللی قابل اجرا در خزر مشخص گردند.

وی افزود: طبق متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر، باید با حضور نمایندگان و مسئولین کشورهای حاشیه منطقه خزر اجلاسی در رابطه با ایجاد ضمیمه فنی و توافقنامه کنترل و بازرسی تشکیل شود و پس از آن در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به تصویب برسد و سپس به تصویب مجالس کشورها برسد که در این صورت تحول بزرگی در زمینه ایمنی و محیط زیست دریایی در خزر خواهد بود.

عباس‌نژاد ادامه داد: در اجلاس آخر ترکمنستان، ایران پیشنهاد میزبانی اجلاس مذکور را ارائه کرد و موافقت‌های کلی انجام شد و با پیگیری‌های وزارت‌خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شد طی روزهای هفتم و هشتم آذرماه امسال نمایندگان پنج کشور حاشیه خزر در ایران جمع شوند و در قالب آن کمیته فنی که در متن پیش نویش پروتکل ترکمنستان تنظیم شده، دو پیوست پروتکل را تنظیم کنند.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما برای پیشبرد کار، 2 پیش‌نویس توافقنامه کنترل و بازرسی و دیگری پیش‌نویس مقررات و استانداردهای احصا شده از کنوانسیون‌های بین‌المللی قابل اجرا در خزر را تهیه کردیم که از طریق وزارت خارجه به کشورها اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون چهار کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و منتظر اعلام جمهوری آذربایجان هستیم و وزارت امور خارجه پیگیر موضوع است. اصلی در اجلاس‌های خزر وجود دارد که باید تمام کشورهای حاشیه خزر باشند و اگر یکی نباشد رسمیت لازم ایجاد نمی‌شود و با مشکلاتی روبرو می‌شویم. اگر جمهوری آذربایجان در یکی دو روز آینده آمادگی رسمی را اعلام کند روزهای 7 و 8 آذرماه سال‌جاری این اجلاس برگزار می شود.

وی ادامه داد: توافق دیگر در کشور ترکمنستان این بود که از مشاوره سازمان بین المللی دریانوردی نیز استفاده شود و قرار است جلسه‌ای قبل از مجمع هفته آینده با حضور نمایندگان پنج کشور برگزار شود و نحوه همکاری با سازمان بین‌المللی دریانوردی مشخص شود. ما دنبال آن هستیم در این اجلاس یا اجلاس بعدی، نمایندگان سازمان بین‌المللی دریانوردی حضور داشته باشند و ایران مقدمات ایجاد یک نظام و استاندارد هماهنگی را برای تامین ایمنی دریانوردی در منطقه دریایی خزر به وجود خواهد آورد.

عباس‌نژاد گفت: هدف اصلی ما کمک به ایمنی و در نهایت صنعت کشتیرانی ایران است تا به افزایش ایمنی و توازن از نظر اقتصادی بیانجامد. در حال حاضر اختلاف بین ناوگان‌ها زیاد است. هر میزان شما ایمنی را بالا برید متحمل هزینه بیشتر می‌شوید و این هزینه بیشتر در رقابت‌های اقتصادی بین کشورها اثرگذار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز