خبرگزاری کار ایران

بلاست برنج و راه های پیشگیری از آن

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۹۶۴

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد گفت: کاهش سطح آب، مصرف کود پتاسیم و استفاده از سموم رایج شیمیایی از مهمترین راه های مقابله با بلاست برنج است.

به گزارش ایلنا، احمد صادقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد در کارگاه‏ آموزشی زراعت برنج که در روستاهای تحت پوشش شهرستان محمودآباد برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین راه مبارزه با بلاست برنج، کاهش سطح آب، مصرف کود پتاسیم و سموم رایج شیمیایی است.

وی ادامه داد: لایروبی به موقع کانال های آبیاری باعث تسهیل در انتقال آب و جلوگیری از هدررفت آن می شود و کرت ها باید طوری ساخته شوند که در زمان بارندگی توانایی ذخیره آب بیشتری داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه در شرایط کم آبی، مصرف کود پتاسه می‌تواند مقاومت گیاه را نسبت به خشکسالی افزایش دهد، خاطر نشان کرد: کنترل و کاهش رشد علف های هرز با استفاده به موقع از علفکش در کاهش مصرف آب موثر است.

وی افزود: استفاده از کودهای دامی قبل از آماده سازی زمین با توجه به نقش آن در حفظ رطوبت خاک، خسارت ناشی از خشکسالی را کاهش می دهد.

صادقی تصریح کرد: نشاکاری برنج با فاصله کم به منظور تکمیل سریع پوشش گیاهی برای جلوگیری از تبخیر آب از سطح خاک و کاهش رشد علف های هرز در شرایط کم آبی بسیار موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه سم پاشی در زمان ظهور خوشه برنج باید بعدازظهر انجام شود تا باعث عدم تلقیح بر اثر سمپاشی نشود، عنوان کرد: سموم مورد استفاده علیه آفت کرم ساقه خوار برنج شامل دیازینون گرانوله 10 درصد به میزان 20 کیلوگرم، ریجنت دو دهم درصد در هکتار و در اراضی شالیزاری که مشکل نگهداری آب وجود دارد از سموم سومیتون و دیازینون مایع 1 تا 1.5 لیتر در هکتار و علیه بیماری بلاست سموم رایج بیم به میزان نیم کیلوگرم در هکتار، ویستا به میزان نیم کیلوگرم در هکتار، وین به میزان 400 سی سی در هکتار و ناتیوو 160 گرم در هکتار است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز