خبرگزاری کار ایران

نتایج مثبت شبکه ملی اطلاعات تشریح شد؛

رشد 300 برابر تولید محتوا در ایران /تولید بیش از 140 هزار اپلیکیشن فارسی

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۷۸۶

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: ایجاد بیش از 140 هزار اپلیکیشن فارسی، راه افتادن خدمات پایه داخلی مانند ابزارهای موتور جستجو، ایمیل و مرورگرهای بومی از جمله فعالیت‌هایی است که برای پیاده‌سازی امنیت و بومی سازی خدمات انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نصر الله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات، با ارائه گزارشی از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در مراسم رونمایی از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نتایج اجرای دو فاز از این شبکه را تشریح کرد.

نصرالله جهانگرد گفت:در شهریور ماه سال  1392 فاز اول و در بهمن ماه سال 1395 فاز دوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد و برای پیاده‌سازی مرحله سوم تیرماه 1396 را انتخاب کرده بودیم که امروز مراسم رونمایی از فاز سوم این شبکه و پروژه ملی در حال برگزاری است.

جهانگرد ادامه داد: به دلیل تغییرات ایجادشده در شبکه ارتباطی کشور، سهم ترافیک خارج به داخل از 95 درصد به 60 درصد رسیده که با افزایش داخلی‌سازی هاست پایگاه‌هایی که مردم بیشتر دسترسی دارند، سهم محتوای داخلی به 70 تا 80 درصد نیز می‌رسد که پیشرفت بزرگی برای محتوای داخلی و استفاده از ترافیک داخلی محسوب می‌شود.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات دارای ویژگی‌های کلیدی و مهمی از جمله مدیریت مستقل، امکان عرضه محتوا، امنیت است که ما طبق برنامه پنجم  توسعه و مصوبه شورای عالی فضای مجازی آن را اجرا کردیم. البته شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه نیز قرار دارد و روند توسعه آن ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: توسعه و افزایش ظرفیت، اعطای مجوزهای متن سه و چهار همراه افزایش سرعت دسترسی به محتوای داخلی، اصلاح نظام اقتصادی شبکه به نفع محتوای داخلی از نتایج مثبت راه‌اندازی این شبکه است.

وی ادامه داد: پیش از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ظرفیت ترافیکی کل کشور به نحوی بود که 90 درصد از ترافیک به خارج می‌رفت. در حال حاضر این عدد کاهش یافته و حدود 60 درصد از ترافیک در داخل انجام می‌شود که امیدواریم این عدد تا به 80 درصد و مانند بسیاری از کشورها برسانیم. همچنین ظرفیت بخش هسته شبکه ملی از 624 گیگابیت به 10 هزار گیگ رسیده که امیدواریم تا 20 هزار نیز افزایش یابد.

جهانگرد اظهار کرد: زمانی که ما فعالیت خود را شروع کردیم، حجم خط و زبان فارسی 0.9 دهم  درصد از دنیای وب بود و اکنون این عدد به 1.6 درصد افزایش یافته است. همچنین بیش از دو برار ضریب نفود و دسترسی به پهنای باند افزایش یافته است و در برنامه پنجم توسعه که قرار بود سرعت اینترنت کشور به 2 تا 4 مگابایت بر ثانیه برسد، امروز محقق شده است و باید در برنامه ششم توسعه به 20 مگابایت در ثانیه افزایش پیدا کند.

نصر الله جهانگرد در رابطه با سرانه ترافیک برای هر شهروند گفت: زمانی که کار ما شروع شد، سرانه ترافیک برای هر شهروند 1 کیلوبایت در ثانیه بود اما امروز با رشد 230 برابری به 230 کیلوبایت در ثانیه رسیده است.  همچنین با معافیت پرداخت حق سهم دولت برای پرداخت موبایل، میزان رشد محتوا به بیش از 300 درصد رسیده است که امروز تولید محتوا یک شغل درآمدزا و پایدار محسوب می‌شود.

جهانگرد در پایان گفت: زیرساخت‌های IOT (اینترنت اشیا) توسط اپراتور همراه اول و ایرانسل در سراسر کشور فراهم شده و توسعه شبکه شهری نیز توسط اپراتورهای خصوصی ایجاد شده است. ایجاد بیش از 140 هزار اپلیکیشن فارسی، راه افتادن خدمات پایه داخلی مانند ابزارهای موتور جستجو، ایمیل و مرورگرهای بومی از جمله فعالیت‌هایی است که برای پیاده‌سازی امنیت و بومی سازی خدمات انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز