خبرگزاری کار ایران

خبر خوش برای گندم کاران کردستان؛

گندم های مرغوب پاداش کیفیت می گیرند

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۸۶۵

دولت برای تحقق اهداف و حمایت از بهره برداران علاوه بر خرید تضمینی این محصول، به گندم‌کارانی که محصولی پاک را عرضه کنند در قیمت گذاری به آنان پاداش کیفیت اعطا می کند.

به گزارش ایلنا از سنندج، جمال صالحی مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان با بیان اینکه در سال جاری خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کردستان از 10 تیرسال جاری آغاز شده است اظهار کرد: تا کنون 93 هزار تن از این محصول خریداری شده است.

صالحی افزود: دولت قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال جاری را 13 هزار ریال برای هرکیلو گرم با 2درصد افت و یک درصد افت فنی اعلام کرده است اما آن عده از کشاورزانی که موفق به عرضه گندم با کیفیت بیشتر از این میزان شوند قیمت گذاری محصول آنان توسط کارشنان خرید تا 13 هزار و 146 ریال به عنوان پاداش کیفیت قیمت گذاری می شود.

وی عنوان کرد: از طرفی هم در ازای هر یک درصد افت کیفیت 150 ریال برای هر کیلوگرم گندم از قیمت پایه 13 هزار ریال کسر و پس از آن اقدام به خرید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط با اشاره به کشت ۵۵۵ هزار هکتار اراضی دیم و آبی گندم در استان افزود: سال گذشته با ۸۵۶ هزار تن شاهد بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در کردستان بودیم اما در سال جاری به دلیل شرایط جوی پیش بینی عملکرد خرید به ۶۰۰ هزار تن می رسد.

به گفته ذوالفقاری، برداشت گندم به صورت کیفی از اهداف جهادکشاروزی است که در این راستا هم اکنون کارشناسان به صورت نزدیک نحوه برداشت محصول در مزارع را کنترل می کنند تا علاوه بر جلوگیری از ریزش، کیفیت محصول برداشت شده نظارت شود.

وی با بیان اینکه مسئولان مراکز خرید نیز باید نسبت به کنترل باسکول ها نهایت دقت را داشته باشند افزود: باتوجه به شرایط سخت جوی در سال جاری کشاورزان با سختی تمام نسبت به کشت گندم اقدام کردند و نباید به خاطر کوتاهی در انجام وظیفه حقی از کشاورزان کردستانی ضایع شود.

وی گفت: تا کنون ۱۰ تا ۱۵ درصد برداشت گندم در مزارع انجام شده و مراکز با آمادگی کامل نسبت به خرید تضمینی گندم مازاد برنیاز کشاورزان اقدام می نمایند.

در سال زراعی جاری 556 هزار هکتار شامل 522 هزار هکتار مزارع دیم و 34 هزار هکتارمزارع آبی زیر کشت محصول گندم رفته است.

در سال جاری 94 مرکز خریدگندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال با لحاظ درجه پاکی گندم شروع کرده اند.

کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.

استان کردستان به دلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز