خبرگزاری کار ایران

مسئول میز عراق در سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات مرغ و تخم مرغ به عراق آغاز شده است/ صادرات سیمان را هنوز از سر نگرفته‌ایم/ عراقی‌ها کاسبان وفاداری نیستند

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۳۶۰

نجات نیاگفت:متاسفانه با وجود جنگ عراق و حذف کشورهای ترکیه اردن وسوریه از لیست تامین کنندکان و تکیه عراق به ایران و کشورهای جنوبی خلیج فارس اما شاهد کاهش 4 درصدی صادرات بوده‌ایم.

مسئول میز تجارت عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت صادرات مرغ به عراق گفت: با توجه به حل مشکل آنفولانزای مرغی، روند صادرات مرغ و تخم مرغ به حالت عادی برگشته است و تمام صادرکنندگان می‌توانند محصولات خود را صادر کنند.

مهدی نجات‌نیا ادامه داد: متاسفانه هنوز نتوانستیم صادرات سیمان را به عراق از سر بگیریم که این به خاطر مشکل داخلی ما است. تا وقتی که شرکت‌های داخلی و انجمن سیمان نتوانند به یک قیمت مشترک برای صادرات برسند عراق تعرفه صد دلاری را اعمال خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این کشور از ایران کلینیکر وارد می‌کند و با استفاده از سه کارخانه‌ای که در آنجا وجود دارد سیمان تولید می‌کنند اما به طور مسلم این کارخانه‌ها توان تامین سالیانه 18 میلیون تن سیمان را ندارند و عراقی‌ها امروز سیمان خود را از دیگر کشورها وارد می‌کنند.

رایزن سابق سفارت ایران در عراق تصریح کرد: در حالی که حداقل قیمت سیمان در عراق 90 دلار است شرکت‌های ایرانی 60 دلار قیمت فروش اعلام کردند و در نتیجه عراق برای حمایت از تولید داخلی خود مجبور شد تعرفه 100 دلاری اعمال کند علاوه بر این رکود ساخت و ساز و درگیری عراق با داعش سبب شده که بسیاری از کارهای عمرانی این کشور تعطیل شود.

نجات نیا ادامه داد: انتظار داریم با توجه به نزدیکی پایان جنگ و تسلط دوباره دولت بر روی مناطق نفت‌خیز علاوه بر اینکه قیمت نفت بالا برود نیمی از بودجه عراق نیز که تا به امروز صرف جنگ می‌شد به کارهای عمرانی اختصاص پیدا کند و در آن صورت است که ما شاهد تحول در بازار مصرف عراق خواهیم بود.

نجات‌نیا در خصوص میزان صادرات ایران در چند ماه اخیر گفت: متاسفانه در سال جدید میلادی صادرات ما 4 درصد کاهش داشته که به نظر من این به دلیل ضعف تجار ماست. آن زمان که جنگی صورت نگرفته بود کشورهای اردن، سوریه و ترکیه تامین کننده کالای عراق بودند اما الان با وجود جنگ فقط ایران و کشورهای حاشیه خلیج توان تامین کالا دارند. نکته جالب توجه این است که با وجود همین انحصاری که برای ما به وجود آمده نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: عراق یک بازار خاص است و خارج از تمام قواعد بین المللی بازرگانی است کشوری که به خارجی‌ها اجازه می‌دهد که حتی خرده‌فروشی در آنجا تاسیس کند دیگر نیازی ندارد که ما با آنها شریک شویم. عراقی‌ها از لحاظ کاسبی تنبل هستند و وفادار نمی‌مانند پس بهتر است خودمان تمام مراحل فروش کالا را در دست بگیریم.

نجات‌نیا در خصوص مشکل برگشت پول گفت: این مورد را می‌توان خیلی راحت با ضمانت‌نامه‌های بانکی حل کرد.اکنون در عراق بانک‌های پارسیان، ملی و اقتصاد نوین فعال هستند و بانک گردشگری نیز به تازگی شعبه خود را در نجف افتتاح کرده است. ضمن آنکه بانک‌های رافدین و الاشرق الاوسط نیز از بانک‌های معتبر هستند و به راحتی ضمانت‌نامه صادر می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز