خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

سازه‌های موجود در ساختمان‌ها مصیبت‌زا است/ استفاده از NDT برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۹۸۵

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سازه‌های موجود در ساختمان‌ها می‌توانند مصیبت‌زا باشند.

به گزارش ایلنا، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آزمون‌های غیرمخرب با بیان اینکه آزمون‌های غیرمخرب(NDT)در حوزه‌های گوناگونی از جمله در حوزه ساخت‌و‌ساز کاربرد دارد، اظهار داشت: در 20سال گذشته آزمون‌های غیرمخرب یا نیمه مخرب مطرح شده است.

وی افزود: از آنجایی که آزمون‌های مخرب هزینه دارد بنابراین برای جلوگیری از هدررفت منابع باید بحث NDT جدی گرفته شود. حرکت به سمت NDT یک ضرورت است چراکه  برای مثال برای اجرای سازه‌های بتن، خود را به نمونه‌گیری و انجمن آزمایش روی بتن محدود می کردیم اما همواره این دغدغه را داشتیم که این آزمون چقدر منطبق با واقعیت است.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال‌های گذشته بحث NDT را به طراحی و ساخت محدود می‌دانستند، ادامه داد: سال‌های اخیر مقوله به سمت بهره‌برداری و خدمات هم تسری پیدا کرده؛ چراکه  سازه‌هایی که قبلا ساختیم باید با استفاده از ابزار NDT نگهداری و مرمت شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به سن بالای ساختمان‌ها در ایران و موضوع بافت فرسوده در کشورمان گفت: در حال حاضر با حجم وسیع پیرشدگی ساختمان‌ها مواجه‌ایم که نگهداری از آنها الزامی است. اغلب کشورها بودجه‌ای را برای نگهداری ساختمان‌ها اختصاص می‌دهند؛ نه اینکه بخواهند مجددا بنا را تخریب و نوسازی کنند.

وی ادامه داد: بودجه ایران چیزی حدود 320 هزار میلیارد تومان است که شاید حدود ۱۰ درصد بودجه به کارهای عمرانی اختصاص یابد بنابراین بودجه چندانی برای ساخت‌و‌ساز وجود ندارد که باید تمرکز قاطعی روی نگهداری باشد.

شکرچی‌زاده با اشاره به سانحه ساختمان پلاسکو وضرورت به کارگیری روش‌های نوین در صنعت ساختمان گفت: سانحه ساختمان پلاسکو نشان داد سازه‌های موجود می‌توانند بسیار مصیبت‌زا باشند. همچنین این هشدار داده شد که آتش می‌تواند به اندازه یک زلزله ۷ ریشتری، مخرب باشد. بنابراین باید مقررات و روش‌هایی برای جلوگیری و کاهش سوانح مشابه به‌کار گرفته شود.

همچنین در این کنفرانس، فرهنگ هنرور رییس انجمن بازرسی غیرمخرب ایران گفت: امروزه برای پی بردن به ایرادات ساختمان‌ها، امکانات، قطعات و دستگاه‌ها باید روش‌های تخریبی را کنار بگذاریم و هزینه‌ها را به حداقل برسانیم. آزمون‌های غیرمخرب که امروزه با عنوان NDT شناخته می‌شود به روش‌هایی گفته می‌شود که بتوانیم از طریق آنها قطعات و دستگاه‌ها را بدون وارد کردن تخریب، بررسی کنیم که آیا سالم هستند یا نیستند

هنرور ادامه داد: NDT روش‌های مختلف همچون امواج صوتی، روش پرتونگاری با اشعه ایکس یا گاما، روش‌های مغناطیسی و مکانیکی از جمله تکنیک‌های مختلفی است که در زمینه به کار برده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز