خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیران انرژی ایران و روسیه صورت می‌گیرد؛

آغاز عملیات اجرایی نیروگاه بخار سیریک در استان هرمزگان/ کاهش حجم قرارداد یونیت

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۲۱۷

عملیات اجرایی نیروگاه بخار سیریک در استان هرمزگان هفته جاری با حضور وزیران انرژی ایران و روسیه آغاز می‌شود.

به‌گزارش ایلنا، "محسن طرزطلب" در جمع خبرنگاران ضمن بیان این خبر افزود: شرکت مهندسی تکنوپروم اکسپورت روسیه  به عنوان پیمانکار نیروگاه و پست فشارقوی GIS بلافصل آن با همکاری  پیمانکاران و سازنندگان ایرانی، این نیروگاه بخاری را در جنوب شرقی هرمزگان در ساختگاهی به مساحت 199 هکتار راه‌اندازی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این نیروگاه بخاری در 4 واحد بخاری 350 مگاواتی با راندمان حدود 45 درصد، 1400 مگاوات برق تولید خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی تاکید کرد: این نیروگاه بخاری از نظر فناوری از نوع پیشرفته و بویلرآن فوق بحرانی بوده و تأمین مالی این پروژه از محل تسهیلات یک میلیارد و 200 میلیون  یورویی دولت روسیه به دولت ایران صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تأمین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت گرفته و برای تأمین آب شیرین مصرفی نیروگاه نیز، ساخت آب‌شیرین‌کنی با ظرفیت حدود 200 مترمکعب در ساعت مدنظر قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: مدت زمان کل قرارداد 55 ماه در نظر گرفته شده که سنکرون اولین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور، 41 ماه پس از شروع قرارداد در نظر گرفته شده است.

طرزطلب خاطرنشان کرد: به منظور تأمین آب شرب مردم بندرعباس و منطقه مکران، آب شیرین کن جدیدی به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در روز با استفاده از دود خارجی این نیروگاه احداث خواهد شد که موجب افزایش راندمان نیروگاه نیز خواهد شد.

لازم به ذکر است نیروگاه بخاری سیریک در در 140 کیلومتری شـرق شهرسـتان بنـدرعباس و 30 کیلـومتری جنـوب شهرستان میناب در ساحل دریای عمان احداث خواهد شد.‌

 

 

کاهش حجم قرارداد یونیت

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در بخش دیگری از سخنانش درباره آخرین تحولات پیش آمده در مورد قرارداد یونیت، گفت: در حال حاضر طبق هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شده که کار پیش برود و در مسیر اجرایی خود قرار گیرد اما در حال حاضر بحث تأمین مالی پروژه مطرح است.

وی ادامه داد: هفته آینده قرار است با سازمان برنامه‌ریزی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی و تضمین خرید توافقاتی در این زمینه صورت گیرد.

طرزطلب با بیان اینکه در ابتدا حجم قرارداد اولیه پنج هزار مگاوات در نظر گرفته شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی تمرکز قرارداد روی دو هزار مگاوات در نظر گرفته شده و بر همین اساس قرار است در ساوه نیروگاهی با ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات و در زاهدان نیروگاهی با ظرفیت ۸۰۰ مگاوات راه‌اندازی شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: در حال حاضر قرار شده که این دو قرارداد ساخته شود و پس از به اجرا در آمدن اگر وزارت نیرو رضایت داشت سه هزار مگاوات دیگر نیز وارد مرحله اجرایی شود.

وی در خصوص تأمین تجهیزات این قرارداد، گفت:  قرار بر این شده که خرید تجهیزات از خارج از کشور توسط شرکت‌های ایرانی همچون مپنا صورت بگیرد.

طرزطلب با اشاره به قرارداد خرید تضمینی برق این دو نیروگاه نیز بیان کرد: در یک ماه گذشته قرارداد خرید تضمینی برق این دو نیروگاه انجام شده و پیمانکار شش ماه فرصت دارد بعد از قرارداد خرید تضمینی برق مسائل مالی را به نتیجه برساند. البته امکان تمدید این فرصت نیز وجود دارد اما امیدواریم در پنج ماه آینده بتوانیم این مساله را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه نیروگاه ساوه از نوع کلاس H و نیروگاه زاهدان از نوع کلاس F است، گفت: به دلیل اتفاقات رخ داده در چند ماه گذشته تدبیر بر این شد که میزان حجم ساخت نیروگاه کاهش یابد و این موضوع به صورت تدریجی و پله‌ای انجام شود که اگر رضایتی حاصل شد بعد از آن بتوان ادامه کار را پیش برد.

 

 

احداث نیروگاه شهرری با مشارکت ژاپنی‌ها

وی با اشاره به وضعیت نیروگاه شهرری و جایگزینی این نیروگاه، اظهار کرد: بحث جایگزینی نیروگاه شهرری در دستور کار شرکت برق حرارتی قرار گرفته است که امیدواریم تا اردیبهشت ماه قرارداد نهایی با ژاپنی‌ها در مورد این مساله به نتیجه برسد.

طرزطلب با بیان اینکه نیروگاه شهرری در زمان پیک تابستان می‌تواند تأثیر بسیاری در تأمین برق داشته باشد، گفت: در حال حاضر روند کار برای این مساله رو به پیشرفت است و امیدواریم که به زودی بتواند به نتایج خوبی دست یابد.

به گفته وی، پیشنهاد جدید فنی و مالی برای ساخت نیروگاه جدید داده شده و ما درخواست مجوز را به شورای اقتصاد ارائه کرده‌ایم که بر اساس آن قرار است نیروگاه جدید با ظرفیت ۱۰۵۰ مگاوات در دو فاز اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه زرند کرمان با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات، گفت: برنامه‌هایی را برای آغاز عملیات اجرایی این نیروگاه در نظر گرفته‌ایم که البته بحث تأمین گاز و مسائل زیست محیطی مشکلاتی را به وجود آورده است اما امیدواریم با سفر دولت به استان کرمان عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز شود.

طرزطلب با اشاره به اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در شرکت تولید نیروی برق حرارتی، گفت: تاکنون پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در این شرکت ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم تا انتهای سال این عدد به ۸۵ درصد برسد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز