خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در گفت‌وگو با ایلنا:

نادیده گرفتن تعاونی‌ها عامل اصلی هرج و مرج در بازار شب عید/ اقدام وزارت جهاد کشاورزی باور کردنی نیست

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۷۹۳

قائم مقام خانه کشاورز کشور گفت: سالانه 4 میلیون و 500 هزار تن تولید مرکبات داریم و مصرف عید آنچنان نیست که برای تنظیم بازار دست به واردات بزنیم.

عنایت‌الله بیابانی- قائم مقام خانه کشاورز کشور- در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در واکنش به واردات پرتقال مصری توسط وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: قطعا کسانی که این سیاست را دنبال می کنند بدون هیچ نگاهی به منافع ملی، کمر به نابودی تولید داخلی بسته اند. این عمل توسری زدن به تولید ملی است. درنظر داشته باشید این اتفاق درحالی رخ داده که به گفته وزیر جهادکشاورزی و دست اندرکاران این بخش به هیچ وجه مجوزی برای واردات صادر نشده است.

بیابانی این اقدام را خلاف سیاست اشتغال زایی و در راستای نابودی شغل باغداری عنوان کرده و اظهار داشت: تولید مرکبات یک شغل است. تنها تامین میوه شب عید نیست. نابودی باغات مرکباتی است که سالیان سال افرادی برای آن زحمت کشیده اند و خون دل خورده اند. من و پدرانم و امثال ما سال ها زحمت کشیده ایم و حالا این باغ ها تبدیل به سرمایه ای ملی شده است و میتوانست با یک برنامه ریزی بازرگانی درست صادرکننده این امر باشیم. کما اینکه در گذشته هم بودیم. این عمل بی انصافی است.

قائم مقام خانه کشاورز با تاکید بر اینکه سرانه مصرف میوه شب عید دربرابر تولید سالیانه مرکبات ناچیز است، تاکید کرد: سالانه 4میلیون و 500هزارتن تولید مرکبات داریم و مصرف عید آنچنان نیست که که برای تنظیم بازار دست به واردات بزنیم. سازمان تعاون روستایی که موظف به تامین میوه بود از تابستان شروع به برگزاری جلساتی برای این امر کرد، اما حالا این خبر را میشنویم. تعجب برانگیز است، 30هزارتن مرکبات دربرابر 4500000تن چیزی نیست که از تامین آن ما وحشت داشته باشیم. یا حتی از گران خریدن مردم بترسیم.

او تنها دلیل گران شدن میوه شب عید را مدیریت غلط و دست های پشت پرده و دلالان عنوان می کند:گران خریدن های میوه شب عید به دلیل سیاست های پشت پرده، دلالی و واسطه گری های غیرقابل انکار است. همین حالا در مازندران عواملی وجود دارد، برای اینکه مرکبات شمال را تحت قرار بدهند و مرکبات جنوب را که در اختیارگرفته اند را با قیمت بالایی بفروشند. توجه داشته باشید در حدفاصل گلوگاه تا چابکسر 350کیلومتر است، آیا در این فاصله طولانی همه مرکبات یخ زده است؟ من به عنوان یک باغدار غرب مازندران، شناخته شده هستم. یک دانه از مرکباتم یخ زده نبود. میگویند مرکبات مازندران به علت یخ زدگی کم آب شده، یک نوع مرکبات هست که پس از چیدن و نگهداری در انبار کم آب میشود اما با اینحال از پرتقال های جنوب و دیگر مناطق پرآب تر است. یک سیاست خرد کردن و زیر سوال بردن 2میلیون و 500هزارتن مرکبات مازندران هست که به واسطه دلالان بوجود آمده. رسانه ها باید کمک کنند تا این انجماد القایی و یخ زدگی که به ذهن مردم وارد کرده اند باید از بین برود.

نادیده گرفتن تعاونی ها عامل اصلی هرج و مرج در بازار شب عید

بیابانی نادیده گرفتن تعاونی ها را یکی از مشکلات اصلی تنظیم بازار عنوان کرد و در ادامه گفت: در سال های گذشته تعاونی ها مسئولیت داشتند و مرکبات را در سطح کشور با یک استاندارد و قیمت تحویل میدادند و آب از آب تکان نمیخورد. اما متاسفانه 2سالی است که این دخالت نظم کار را برهم زده و دولت را زیر سوال برده است.

او زیان واردات میوه را بسیار فراتر از تنها خرید و فروش در بازار داخلی دانست و بیان داشت: تنها خرید و فروش نیست. آفاتی که از طریق مرکبات وارداتی، نصیب کشاورزی کشور میشود مثل مگس مدیترانه ای که چندسال پیش وارد شد، ممکن است باعث نابودی محصولات کشاورزی شود.

این عمل جهاد کشاورزی باورکردنی نیست

بیابانی درباره جلساتی که برای تنظیم بازار میوه تشکیل شده تاکید کرد: البته در جلسه ای که چندی پیش برگزار شد چندتن از همین آقایان را هم دعوت کرده بودند. میگفتند اجازه بدهید ما چندهزارتن وارد کنیم، شاید با مشکل مواجه شدیم. اما واردکنندگانی که منافع ملی برای شان هیچ ارزشی ندارد باید به فکر بی افتند از 4میلیون تن مرکبات، 2میلیون تن تولید جنوب داریم. مگر سرانه مصرف ما چقدر است. امروز تماسی داشتم از مازندران، مسئول امور صنفی بخش تعاونی ها میگفت 600هزارتن مرکبات وجود دارد که آماده تحویل است. کمک میخواست و میگفت جلوی این بی نظمی ها را بگیرید. نباید گوش شنوایی وجود داشته باشد تا این موارد را بررسی کند؟»

قائم مقام خانه کشاورز تاکید کرد که نمی تواند باور کند وزیر کشاورزی به عنوان نگهبان کشاورزی کشور روی حرفش نایستاده باشد و گفت: این واردات هنوز در باورمان نیست چراکه وزیر جهاد کشاورزی که متولی و نگهبان کشاورزی کشور است بارها در برنامه های تلویزیونی و مصاحبه های مختلف تاکید کرده به هیچ وجه اجازه ورود مرکبات را نمیدهد. سوالی که بوجود می آید این است که آیا تمام 2میلیون و 500هزارتن پرتقال ما یخ زده؟ خیر باید گفت تنظیم بازار و سازمان تعاون روستایی ما ایراد دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز