خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد:

بیمه عمر آتش نشانان پرداخت می‌شود/ ٢١٠ واحد در ساختمان پلاسکو بیمه دارند/ ٤٩ میلیارد تومان تعهد خسارتی پلاسکو است

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۲۰۰

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: هر چند بیمه آتش سوزی اختیاری است اما در صدد هستیم تا سال آینده بیمه آتش سوزی را برای ساختمان‌های بزرگ تجاری، اجباری کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز عبدالناصر همتی رئیس بیمه مرکزی در  نشست خبری صبح امروز با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: حادثه پلاسکو بسیار غم انگیز است و جبران جان انسان‌ها امکان پذیر نیست.

وی افزود: تا چند روز پیش تعداد واحدهای بیمه شده ١٦٠ واحد عنوان شده بود اما با بررسی های بیشتر متوجه شدیم که تعداد واحد های بیمه شده در پلاسکو ٢١٠ واحد بوده و ١٤ شرکت بیمه نیز در گیر موضوع پلاسکو هستند.

همتی ادامه داد: بر اساس آخرین برآوردها ٤٩ میلیارد تومان تعهد خسارتی بوده که تا روز گذشته ٩ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی گفت: همچنین بیمه مربوط به قهرمانان آتش نشان که شامل بیمه عمر و مسئولیت بوده نیز پرداخت خواهد شد.

رئیس بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: هر چند بیمه آتش سوزی اختیاری است اما در صدد هستیم تا سال آینده بیمه آتش سوزی را برای ساختمان‌های بزرگ تجاری، اجباری کنیم.

همتی در ادامه با اشاره به گزارش ده ماهه اقدامات بیمه مرکزی در سال 95 اظهار داشت: سامانه سنهاب از کارهای مهمی بود که نتایج خوبی‌هم از آن به دست آمد. هرچند در ابتدا برای کنترل بیمه های اجباری اجرا شد اما اکنون سایر کنترل‌های نظارتی بر ارگان‌های مختلف بیمه نیز از این طریق صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به تکمیل این سامانه کلیه نظارت‌ها و جمع آوری اطلاعات و شکایت‌های مردمی با این سامانه انجام پذیر است.

 ضریب نفوذ بیمه به 2.1 درصد رسید

رئیس کل بیمه مرکزی دومین اقدام مهم بیمه مرکزی را طی ده ماه گذشته تلاش برای توسعه ضریب نفوذ بیمه در کشور عنوان کرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم ضریب نفوذ بیمه 1.7 درصد بود که اکنون به 2.1 درصد رسیده و ضریب نفوذ بیمه تاکنون چهار دهم درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این توسعه با قدرت در دست اجراست اما مشکل کنونی ما بیمه‌های عمر هستند که طی سال‌های آتی با اقدامات بیمه مرکزی فروش بیمه‌های عمر نیز گسترش یافته است.

 اصلاحات بیمه شخص ثالث تا سال آینده

همتی در مورد اصلاح و تصویب جدید بیمه شخص ثالث افزود: ابهاماتی در این خصوص وجود داشت که بر اساس اجرای 16 آیین نامه مربوطه به قانون همه آن باید به تصویب دولت برسد و به تدریج با تایید دولت از ابتدای سال 96 کلیه موضوعات مربوط به بیمه شخص ثالث مرتفع خواهد شد.

وی گفت: چهارمین اقدام قبل از برجام انجام شد که آن استفاده از ظرفیت‌های مشترک صنعت بیمه اتکایی بود و از افتخارات ماست که شرایط خوبی را در مجموع صنایع بیمه کشور به دست آوردیم.

رئیس بیمه مرکزی تصریح کرد: طی یک سال گذشته موفقیت‌های خوبی با خارج از کشور به دست آوردیم از بیمه کشتی ها تا نفتکش ها و حمل و نقل دریایی مشکلات بیمه‌ای شان حل شد و در خصوص بیمه اتکایی با شرکت‌های خارجی مذاکرات خوبی صورت گرفته است. هرچند شرکت های بیمه احتیاط می‌کنند اما قراردادها روند خوبی داشته است.

همتی خاطرنشان کرد: در مورد کنترل توانگری مالی شرکت‌های بیمه بحث ماده 90 مطرح است که بیمه مرکزی کنترل جدی در این خصوص دارد زیرا ما معتقدیم شرکت بیمه در مقابل پولی که می‌گیرد کاغذ می‌فروشد و مقام ناظر باید در مقابل پولی که می‌گیرد خسارت لازم را بپردازد.

 بیمه های عمر و زندگی رشد 50 درصدی را دنبال می‌کند

وی گفت: بیمه‌های عمر و زندگی نسبت به سال پایه رشد 50 درصدی را دنبال می‌کند. امسال 13 درصد پرتفوی ما بوده که 6.5 واحد به ظرفیت اضافه خواهد شد و تا پایان برنامه پرتفوی به 20 درصد خواهد رسید.

وی افزود: تقاضا برای بیمه عمر زیاد شده و تا پایان سال حساب بیمه‌های عمر و غیر عمر را از هم جدا می کنیم و این موضوع به زودی در شورای بیمه مطرح خواهد شد.

فروش بیمه های اجباری از سوی خودروسازان

همتی در خصوص فروش بیمه های اجباری از سوی خودروسازان گفت: خودروسازان در گذشته شرکت های بیمه را مکلف می کردند تا 17.5 درصد از حق بیمه‌ای که بابت فروش خودروها با بیمه اجباری از مردم دریافت می‌کردند را به حساب خودروسازان واریز کنند که از ابتدای امسال ما جلوی این فرآیند را گرفتیم و به خودروسازان تاکید کردیم که این روش را متوقف کرده و به شرکت های بیمه نیز هشدار دادیم تا با این روش ادامه فعالیت ندهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه زورمان به شرکت های خودروساز نمی رسد در حالی که اعتقاد ما بر این است که اگر قرار است مردم تخفیفی بر روی خرید بیمه نامه نقدی در هنگام خرید خودرو داشته باشند، یا اینکه وجه بیمه را به صورت اقساط بپردازند این کار به صورت مستقیم صورت گیرد و شرکت های خودروساز نفع آن را نبرند.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه د اد: تمام اینها در شرایطی است که خودروسازان مبالغ شرکت های بیمه را با تاخیر دو تا سه ماهه و حتی به صورت قسطی پرداخت می‌کنند که این امر هم منجر به نفع آنها و عدم انتفاع خریداران خودرو می شود.

وی با بیان اینکه البته بیمه مرکزی زورش به خودروسازان می رسد اما به افرادی که واسطه بین خودروسازان و شرکت های بیمه هستند در این خصوص نرسیده، خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان سخن از این می گویند که بدون بیمه خودروها شماره گذاری نمی‌شود ما بیمه نامه ای خاص و یک هفته ای برای آنها طراحی خواهیم کرد تا فروش خودرو صفر کیلومتر فقط با این بیمه نامه یک هفته ای صورت گیرد و پس از اتمام آن خریدار مکلف باشد به انتخاب خود خودرو را بیمه کند.

همتی در مورد خودروهای بالای 126 میلیون تومان گفت: بهتر است این خودروها حتماً‌ بیمه نامه بدنه را تهیه کنند تا در زمان حادثه از آن استفاده کنند.

 تغییری در مبنای دیه از شتر به نقره نداریم

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص تغییر دیه از شتر به نقره گفت: تغییری در حال حاضر صورت نگرفته و براساس شورای فقهی دیه همچنان براساس شتر محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت ریسک و پیشگیری در کشور ما بسیار ضعیف است این در حالی است که باید رابطه جدی بین نرخ بیمه نامه و ریسک بیمه وجود داشته باشد.

وی گفت: بیمه کیفیت ساختمان‌ها و فروش بیمه‌نامه براساس مدیریت و برنامه ‌ریزی ریسک در دست اجرا است و در خصوص بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌های بزرگ باید این موضوع از سوی شورای شهر و به صورت قانون ابلاغ شود و شهرداری‌ها نیز نباید پایان کار را بدون بیمه‌نامه ارائه دهند.

 اجباری کردن بیمه ساختمان های فرسوده باید به صورت قانون درآید

وی درخصوص اجباری کردن بیمه ساختمان‌های فرسوده در تهران خاطرنشان کرد: این موضوع باید از زاویه مسئولیت به آن نگاه شود و اگر دیواری مشترک و همسایه مشترک از حادثه آسیب ببیند اجباری کردن بیمه ساختمان منطقی است. اما در این خصوص مجلس باید تصمیم بگیرد و اگر به صورت قانون کلی تصویب شود قابل اجرا خواهد بود.

رئیس بیمه مرکزی در مورد بیمه ساختمان‌های دولتی نیز گفت: این موضوع ابلاغ شده و سازمان‌های دولتی اغلب بیمه دارند اما ممکن است بیمه آنها کافی نباشد.

وی گفت: متاسفانه مردم بیمه را همانند مالیات می‌پندارند و بر این اساس سعی در کم‌ اظهاری در اموال خود دارند و در نهایت با وقوع یک حادثه متضرر خواهند شد. این در حالی است که بیمه هزینه نبوده و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی گفت: ما به صورت مستقیم شکایت‌های بیمه ای مردم را ثبت کرده و آنها را پیگیری می‌کنیم.

راجع به وقوع زلزله تهران هیچ مجموعه ای آمادگی کامل ندارد

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: راجع به وقوع زلزله تهران هیچ مجموعه ای آمادگی کامل ندارد و بیمه ها هم از آن مستثنی نیستند، البته خوشبختانه قانون صندوق حوادث طبیعی به تصویب رسیده که یک انقلاب در صنعت بیمه به شمار می رود اما شورای نگهبان چند مورد اشکال بر روی این قانون داشته که در حال برطرف شدن است.

همتی ادامه داد: به نظر می رسد تصویب نهایی این قانون پس از رفع مشکلات در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و به نظر می رسد بعد از بودجه نوبت به این موضوع باشد.

وی افزود: زلزله اکنون یکی از متعلقات بیمه آتش سوزی است و راجع به آن پوشش بیمه ای کافی وجود ندارد.

همتی خاطرنشان کرد بنده جزء افرادی هستم که موافق رقابت آزاد میان شرکت های بیمه ای بوده و اعتقاد به گسترش نمایندگی ها و کارگزاران صنعت بیمه دارم، اما باید به این نکته هم توجه داشت که برخی شرکت های بیمه متناسب با ظرفیت خود نماینده نمی پذیرند و همین امر مشکلاتی را ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: هر شرکت بیمه باید متناسب با میزان توانایی و ریسک خود نمایندگی داشته باشد تا مشکلی که در مورد شرکت بیمه توسعه بروز کرد، دیگر تکرار نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز