خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

ورود ۷ فروند آی تی ار در سال آینده / تا زمانی که ایرباس به قرارداد عمل کند ما هم متعهد هستیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال آینده ۷ فروند هواپیمای‌ آی تی ار به ناوگان هوایی کشورمان وارد می‌شود گفت: تا زمانی که ایرباس و سایر کمپانی‌ها به قراردادشان پایبند باشند ایران هم به این قرارداد‌ها پایبند می‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در نشست خبری حاشیه ورود اولین هواپیمای ایرباس به ناوگان ایران‌ایر، با بیان اینکه با ورود اولین هواپیما، نوسازی ناوگان هوایی ایران را شروع کردیم گفت: سه قرارداد مهم در زمینه نوسازی هواپیما با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، با بوئینگ برای خرید ۸۰ هواپیما و با‌ آی تی ار برای خرید ۲۰ فروند هواپیما امضا کرده‌ایم. 

وی افزود: این هواپیما‌ها از نوع هواپیماهای میان برد، دور برد، کوتاه برد هستند. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قرارداد خرید هواپیما نیاز به مراقبت‌های بسیار جدید در حوزه مسایل سیاسی، اقتصادی و تامین مالی دارند گفت: ‌طبق آنچه که مقام معظم رهبری گفته‌اند ما به حکم قرآن و به حکم قانون بر این قرارداد پایبند هستیم و تا زمانی که طرف مقابل به این قرارداد‌ها احترام بگذارند و پایبند آن باشند، ما هم بر آن پایبند هستیم. 

وی تاکید کرد: چه دلیلی دارد این کمپانی‌های بزرگ دنیا قراردادی را امضا کنند و وقت طولانی بابت آن صرف کنند اما آن رابه اجرا نرسانند؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول این مدت عده‌ای گمان می‌بردند که این قرارداد‌ها اجرایی نمی‌شود و همواره ما را سرزنش می‌کردند و می‌گفتند این قرارداد‌ها کاغذی هستند و تبدیل به قراردادهای واقعی نمی‌شوند، اظهارکرد: البته ما به آن‌ها حق می‌دهیم چراکه یک تاریخ طولانی تلخی در روابط بین ایران و این کشور‌ها وجود دارد و به همین دلیل عده‌ای گمانه زنی‌های منفی می‌کردند. 

آخوندی ادامه داد: اما من به آنچه که خودمان انجام داده‌ایم و به موفقیت ایران و توان ایران ایمان دارم و مطمئن هستم آنچه که در بضاعت ما بوده، آن را به کار بستیم و ثابت کردیم در تمام مشکلات فائق می‌آییم. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو فروند هواپیمای دیگر تا پایان سال وارد ناوگان ایران ایر می‌شود گفت: آنچه که در قرارداد‌ آی تی آر آمده است در سال آینده ۷ فروند دیگر وارد ناوگان‌ آی تی آر می‌شود. 

آخوندی گفت: نوسازی ایران ایر تنها شامل نوسازی ناوگان نیست و بازسازی شرکت هما را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. افزایش سرمایه هما، نوسازی‌هایی فناوران و ارتقای مدیریتی و نیروی انسانی از کارهایی است که آن را شروع کرده‌ایم. 

وزیر راه با اشاره به توانمندسازی سایر ایرلاین‌ها گفت: همچنین الزام کرده‌ایم که سایر شرکت‌های هواپیمایی باید سرمایه خود را به ۱۰۰ میلیون دلار برسانند. 

وی تاکید کرد: امروز نوسازی ناوگان ایران ایر در آغاز راه است و در بحث تعمیر و نگهداری اقدامات گسترده‌ای در حال انجام است و در بخش‌های بازرگانی و تجاری خطوط هوایی ایران هم در حال انجام کارهای متعددی هستیم. 

وزیر راه ادامه داد: امروز در بخش هوایی فرا‌تر از نوسازی ناوگان ایران ایر می‌اندیشیم و درحال تعریف مسیرهای جدید ایرلاین‌های جدید هستیم. 

آخوندی گفت: به طور قطع راه طولانی در پیش داریم و امروز برای آغاز نوسازی صنعت هوایی کشورمان جشن کوچکی گرفته‌ایم.

کد خبر : ۴۴۷۴۲۷