خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار اصفهان خبر داد:

اتوبوس‌های مدرن شهری عقاب - اسکانیا در خیابان‌های اصفهان/ 50 درصد اتوبوس‌های اصفهان بالای 10 سال سن دارند

asdasd
کد خبر : ۴۳۷۸۶۳

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از ورود 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل شهری اصفهان خبر داد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از ورود 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل شهری اصفهان خبر داد و گفت که بخش عمده‌ای از این اتوبوس‌ها را شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان با استانداردهای روز اروپا تولید کرده است.

مهندس علیرضا صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: امروز بیش از 50 درصد از اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در اصفهان بالای 10 سال سن دارند.

متن کامل این گفت‌وگو در ذیل آمده است:

 

شرایط فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان در بخش اتوبوسرانی چگونه است؟

واقعیت قضیه این است که در حال حاضر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در شهر اصفهان مناسب نیست و ما نیز همچون شهروندان از این شرایط ناراضی هستیم. در واقع می‌توان گفت که از سال 88 تاکنون در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل اتوبوسی اقدام جدی صورت نپذیرفته و دلیل اصلی آن را نیز می‌توان قطع حمایت‌های دولتی از این بخش و ناتوانی شهرداری در تأمین این زیرساخت‌ها عنوان کرد. باید توجه داشته باشیم که در گذشته شهرداری برای خرید اتوبوس‌های مورد نیاز خود تنها 15 تا 18 میلیون تومان از هزینه یک اتوبوس 80 تا 100 میلیون تومانی را پرداخت می‌کرد، در حالی که امروزه قیمت خرید یک اتوبوس به 400 تا 500 میلیون تومان رسیده و کمک‌های دولتی نیز در این زمینه قطع شده است.

افزایش سن اتوبوس‌ها در اصفهان نیز از دیگر معضلات این بخش از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است، چراکه در گذشته متوسط عمر ناوگان زیر سه سال بود، در حالی که امروز بیش از 50 درصد از اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در اصفهان بالای 10 سال سن دارند. همچنین باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان تردد دارند که یک هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها از سوخت دیزلی استفاده می‌کنند و تنها 200 دستگاه به سیستم استفاده از سوخت CNG مجهز هستند.

 

با توجه به کهولت سن ناوگان اتوبوسرانی شهری در کل کشور، برنامه شهرداری اصفهان برای نوسازی اتوبوس‌های شهری خود چیست؟

نوسازی این ناوگان مسن برای ما اولویت کاری است، اما باید اذعان کنم که ما در شهرداری اصفهان از دریافت کمک‌های دولتی برای نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی ناامید شده‌ایم، چراکه بارها به ما وعده‌هایی داده شده است که به هیچ کدام جامه عمل نپوشانده‌اند. از این رو، با کاهش در اعتبارات تخصیص‌یافته به پروژه‌های عمرانی، افزایش بودجه در بحث حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم گامی مؤثر در جهت کاهش سن ناوگان به پنج سال در برنامه سال 1400 شهرداری اصفهان برداریم.

از این رو، طی سال‌های 94، 95 و 96 بودجه دو هزار و 500 میلیارد ریالی را برای خرید ناوگان جدید تخصیص داده‌ایم که این اعتبار برای خرید اتوبوس‌های جدید هزینه خواهد شد. البته باید توجه داشته باشیم که در سال گذشته نیز حدود 200 دستگاه اتوبوس جدید به سیستم حمل و نقل اتوبوسی شهر اصفهان اضافه شد.

 

اخیراً اعلام شده که شهرداری اصفهان 500 دستگاه اتوبوس جدید از تولیدکننده‌های داخلی خریداری خواهد کرد؛ در این‌باره چه توضیحاتی دارید؟

بله، ما برای خرید اتوبوس‌های جدید با توجه به اعتباری که اختصاص داده‌ بودیم، بازرسی‌های کارشناسانه‌ای را از خط تولید تعدادی از شرکت‌های تولید اتوبوس در کشور انجام دادیم و در نهایت نتیجه بر آن شد تا 500 دستگاه اتوبوس را از این شرکت‌های تولیدکننده داخلی خریداری کنیم. البته بخش عمده‌ای از این تعداد را شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان به عنوان شریک تجاری اسکانیای سوئد تولید خواهد کرد که تمامی محصولاتش از بالاترین استانداردهای اروپایی برخوردارند. ضمن آنکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم از دو اتوبوس‌ساز داخلی دیگر نیز تعدادی اتوبوس خریداری کنیم.

 

در مورد خرید اتوبوس‌های شهری تا چه میزان کیفیت مورد توجه شما بوده است؟

در پاسخ به سؤال شما باید در ابتدا عنوان کنم که اولویت اصلی ما در خرید اتوبوس‌ها، استانداردهای زیست‌محیطی آنهاست و این موضوع را مورد توجه ویژه‌ای قرار داده‌ایم. اتوبوس‌های تولیدی شرکت عقاب افشان با برند اسکانیای سوئد، دارای استانداردهای یورو 4 و یورو 5 هستند که بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی به شمار می‌روند. این اتوبوس‌ها مجهز به فیلترهای دوده هستند و عملاً به جای دود آلوده، بخار آب وارد هوای شهر خواهند کرد.

 

استفاده از تولید داخلی یکی از مصداق‌های مهم اقتصاد مقاومتی است و شهرداری اصفهان به واسطه خرید اتوبوس‌های داخلی با کیفیت اروپایی گام مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته است. نگاه کلی شما برای تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

در تمام بخش‌های شهرداری اصفهان، و به ویژه حمل‌و‌نقل، تحقق اقتصاد مقاومتی نقطه عطف فعالیت‌ها بوده است و از این رو خرید تولیدات داخلی تا جایی که امکان داشته باشد بر خرید تولیدات خارجی ارجحیت دارد؛ ضمن اینکه تنها در صورتی اجناس خارجی خریداری می‌شود که معادل آن را در تولید داخل نداشته باشیم.

همچنین باید عنوان کنم که برای خرید 500 اتوبوس جدید برای ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، تولیدکننده‌های خارجی پیشنهاداتی را با قیمت‌های مناسب‌ ارائه دادند، ولی شهرداری اصفهان، خرید تولید دست کارگران داخلی و حمایت از اقتصاد ملی را در اولویت قرار داد. همچنین ما در حوزه حمل و نقل و استفاده از سیستم هوشمند در سامانه اتوبوسرانی، علی‌رغم داشتن پیشنهادات مناسب از کشورهایی همچون روسیه، اوکراین و چین ترجیح دادیم که از تولیدات داخل استفاده کنیم.

 

هزینه خرید این 500 اتوبوس جدید چقدر است و از چه راه‌هایی تأمین می‌شود؟

دو هزار و 500 میلیارد ریال برای خرید این اتوبوس‌ها لازم است که بخشی از این هزینه‌ها از محل اعتبارات شهرداری و بخشی نیز توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

 

با توجه به اهمیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان فکر می‌کنید تحویل این 500 اتوبوس چقدر زمان می‌برد و برنامه بودجه در این زمینه چگونه است؟

با توجه به آنچه در قرارداد منعقد شده است، تحویل این اتوبوس‌ها به شهرداری اصفهان از سه ماه آینده آغاز و تا پایان سال 96 به اتمام می‌رسد.

 

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان چقدر می‌تواند در افزایش رضایت مردم و ترغیب آنها نسبت به استفاده از حمل و نقل عمومی نقش داشته باشد؟

باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر، افزایش عمر ناوگان اتوبوسرانی و همچنین خرابی‌های مکرر که در نهایت منجر به افزایش زمان ارائه خدمات هر اتوبوس به شهروندان می‌شود بر میزان استفاده شهروندان از این سیستم حمل و نقلی تأثیر منفی گذاشته است و از این رو سعی داریم با کاهش عمر ناوگان و کاهش خرابی‌ها، ضمن حفظ و رعایت جدول زمانبندی، میزان رغبت شهروندان به استفاده از این سیستم را افزایش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز