خبرگزاری کار ایران

جزئیات مجمع فوق العاده غدیر/تلاش برای حضور در بورس لندن

asdasd
کد خبر : ۴۲۸۴۱۳

با افزایش سرمایه ، هلدینگ غدیر جزو شرکت‌های بزرگ بورسی خواهد شد و سرمایه شرکت نزدیک به 2 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری مدیران هلدینگ غدیر، جزئیات مجمع عمومی فوق العاده فردا اعلام شد.

غلامرضا سلیمانی اظهار داشت: مطابق دستور جلسه قرار است سرمایه شرکت از 46 هزار میلیارد ریال به 72 هزار میلیارد افزایش پیدا کند که یک سوم این آورده از طرف سهامداران خواهد بود و مابقی آن از سود انباشته آنها تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: با افزایش سرمایه ، هلدینگ غدیر جزو شرکت‌های بزرگ بورسی خواهد شد و سرمایه شرکت نزدیک به 2 میلیارد دلار خواهد رسید. این افزایش سرمایه می‌تواند به شرکت در حوزه های مختلفی از جمله مذاکره برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی کمک کند زیرا در بازار امروز شرکت‌های خارجی در ابتدا به میزان سرمایه ثبت شده طرف مذاکره نگاه می‌کند. مطابق قانون سهامداران 60 روز فرصت دارند بعد از تصویب مجمع میزان تعهد خود را به صندوق شرکت واگذار کنند.

سلیمانی تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت 13 میلیارد یورو پروژه‌های مختلف در دست دارد که برای تامین منابع آن نیازمند حمایت داخلی و خارجی هستیم که در داخل این مبلغ از محل آورده سهامداران و بانک‌ها تامین خواهد شد و در بخش خارجی نیز به دنبال جذب فاینانس‌ها و شرکت‌های مشترک هستیم.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این منابع جذب شده داخلی در بخش نفت، گاز ، پتروشیمی و نیروگاه‌های گازی هزینه خواهند شد ضمن آنکه سیاست قبلی ما مبنی بر تامین 15 درصد از محل شرکت و 85 درصد از آورده سرمایه‌گذاری همچنان به قوت خود باقی است.

مدیرعامل هلدینگ غدیر در خصوص پروژه‌هایی که این شرکت تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رساند گفت: شرکت نیروگاه خورشیدی اصفهان ، فولاد تبریز ، نیروگاه بهبهان و پتروشیمی پردیس از شرکت‌هایی است که تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. در حال حاضر مذاکرات نهایی در خصوص پروژه‌هایی به ارزش یک و نیم میلیارد یورو نهایی شده است و برای یک میلیارد یوروی دیگر نیز در حال مذاکره هستیم که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها از طرف شرکت‌های اروپایی خواهد بود.

سلیمانی در خصوص میزان سود این شرکت به سهامداران گفت: سهامداران این شرکت فرق عمده‌ای که با دیگر سهامداران دارند این است که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند زیرا می‌دانند این شرکت پروژه‌محور است و بعد از پایان پروژه سود خوبی را به سهامداران خود می‌دهد. به طور مثال اکنون شرکت آلومینیوم جنوب که ارزش آن یک میلیارد و 200 میلیون یورو است نزدیک به بهره‌برداری است که این امر در یک پروژه 27 ماهه به ثمر رسیده است.

وی در مورد شرکت‌های ساختمانی این هلدینگ گفت: به دلیل رکودی که در این چند ساله در این صنعت به وجود آمده تصمیم گرفتیم که پروژه جدیدی را راه‌اندازی نکنیم و به دنبال پایان دادن به پروژه‌های قبلی باشیم.

سلیمانی در خصوص حضور این شرکت در صنایع بالادستی گفت: پس از تصویب در هیئت مدیره غدیر و مذاکراتی که با وزارت نفت داشتیم توانستیم در ماه گذشته مصوبه حضور این شرکت را در صنایع بالادستی نفت را از  وزارتخانه اخذ کنیم و از همان زمان مذاکراتی را با شرکت‌های نفتی اروپایی و آسیایی در مورد حضور در میادین نفتی آغاز کردیم.

وی ادامه داد: سیاست دولت مبنی بر حضور بخش خصوصی در صنایع بالادستی نفت و همکاری آنها با شرکت‌های خارجی چه در بخش خشکی و چه در بخش آب فرصتی خواهد بود که این شرکت‌ها از تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند شوند و شرکت‌های خارجی نیز می‌توانند با استفاده از تسلط شرکت‌های ایرانی در مورد تامین منابع انسانی و ارزان‌تر تمام شدن پروژه‌ها استفاده ببرند. ما در حال حاضر مذاکراتی را با شرکت‌های سوکار ، لوک اویل ، انی ایتالیا انجام داده‌ایم که امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

مدیرعامل هلدینگ غدیر در خصوص نرخ سود بانکی گفت: به نظر من هنوز نرخ پول در کشور گران است و اگر ما به دنبال خروج از رکود هستیم باید این نرخ را کاهش دهیم در حال حاضر در کشورهای اروپایی نرخ سود بین یک تا 3 درصد است اما در کشور ما که به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم سود بانکی 20 درصد است. از طرف دیگر با کاهش تورم دیگر فعالیت‌های اقتصادی بازدهی بالای 20 درصد را ندارد. بر همین اساس توجیهی برای حضور سرمایه‌گذار در صنعت وجود ندارد. دولت همانطور که تورم را پایین آورده باید نرخ سود بانکی را نیز تعدیل کند.

سلیمانی در خصوص حضور در بورس لندن نیز گفت: جلسات خوبی برای پذیرش در بورس لندن برگزار شده و با توجه به اینکه ۲ بازار ایم و اصلی برای پذیرش شرکت ها در بورس این کشور وجود دارد، تقاضای خود را به هر دو بازار ارائه دادیم که در مورد بازار ایم، علی رغم برگزاری جلسات متعدد با ۵ کارگزار بورس لندن، اما عنوان شد که مجموعه غدیر برای حضور در بورس ایم ظرفیت اعمالی بیش از حد معمول دارد و باید در بورس اصلی پذیرش شود. بر همین اساس، قرار بر این است که صورت های مالی بر اساس IFRS تهیه شود که در حال انجام این کار هستیم.

سلیمانی در ادامه به موضوع بحران های بخش آب اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت های بزرگ سرمایه گذاری باید در بخش آب شیرین کن و انتقال آب فعال شده و به عنوان یک پروژه ملی به این موضوع نگاه کنند. این در شرایطی است که هم اکنون مذاکراتی با یک شرکت ایتالیایی در بخش آب شیرین کن برای ورود تکنولوژی اروپایی وارد مذاکره شده و کار را به نتیجه رسانده ایم. این در شرایطی است که به نظر می رسد ورود به این گونه پروژه ها بازدهی بالایی را نیز برای سرمایه گذاران خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز