خبرگزاری کار ایران

چرا نفت باید توسعه پیدا کند؟/۵

پورابراهیمی: 70 درصد درآمد نفت باید در صنعت نفت هزینه شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما قبلا هر چه نفت استخراج می‌کردیم؛ می‌فروختیم و خرج بودجه جاری کشور می‌کردیم اما اکنون می‌گوییم که نفت باید در خدمت توسعه اقتصادی کشور باشد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به لزوم توسعه صنعت نفت در کشور گفت: با توجه به اینکه علاوه بر منابع عظیم نفتی به دریا نیز دسترسی داریم و در سواحل و کشتیرانی مزیت نسبی داریم باید از این نعمت  استفاده کرده و آن را توسعه دهیم. 

وی تصریح کرد: ما قبلا هر چه نفت استخراج می‌کردیم؛ می‌فروختیم و خرج بودجه جاری کشور می‌کردیم اما اکنون  می‌گوییم که نفت باید در خدمت توسعه اقتصادی کشور باشد و توسعه اقتصادی هم این است که بخشی از درآمد در بودجه عمومی و بخشی نیز  در حوزه زیرساخت بخش‌های مختلف سرمایه گذاری شده و در خود صنعت نفت به کار گرفته شود که این امر می‌تواند مبنای تصمیم گیری ما باشد. 

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اشکالی که تا امروز وجود داشت این بود که بخش عمده درآمد نفت خرج بودجه عمومی و حقوق و دستمزد می‌شد اما  حال که بعد از لغو تحریم‌ها میزان صادرات افزایش یافته باید مسیر عوض شود و 30 درصد درآمدها صرف بودجه عمومی و 70 درصد در صندوق توسعه ملی ذخیره شده و یا در حوزه انرژی سرمایه گذاری تخصصی شود.

کد خبر : ۳۹۹۰۸۶