خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

امسال نیازی به واردات گندم نداریم

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته یک میلیون و 540 هزار تن شکر در کشور تولید و 580 هزار تن وارد شد،مجموع این دو رقم عددی بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن می‌شود که پاسخگوی کل تقاضای داخلی نسبت به این کالا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کشاورز-معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی- در حاشیه همایش بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی در جمع خبرنگاران گفت: مشکلی در زمینه تامین شکر در کشور وجود ندارد و کمبودی در بازار نیست، در چند روز گذشته 9 هزار تن شکر سفید در بورس کالا عرضه شد که تنها 2 هزار تن از آن خریداری شد و این موضوع اثبات می‌کند که عرضه بیش از تقاضا است.

او افزود: در دو سال گذشته 450 هزار تن به میزان تولید شکر داخلی اضافه شد؛ بنابراین مسلم است که نیاز به وارداتی هم کم شود و برای صنایعی که نیاز خود را از واردات تامین می‌کردند مشکلاتی ایجاد شود، اما در حال حاضر هدف ما حمایت از تولید است. بنابراین لازم است صنعت اصلاحات لازم را در این بخش انجام دهد و در راستای حمایت از تولید داخلی صنایع گام بردارند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود بین 12 میلیون تن تا 12 و نیم میلیون تن گندم در کشور تولید شود،در حال حاضر نزدیک 7 میلیون تن گندم خریداری شده است و پیش‌بینی می‌کنیم حدود 10 میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

کشاورز تاکید کرد: امسال نیازی به واردات گندم نداریم؛ همچنین برای خرید گندم تولید داخل 18 هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که تاکنون بخشی از مطالبات گندم‌کاران به آنها پرداخت شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که با توجه به عرضه نامناسب برخی از محصولات کشاورزی از جمله جو آیا هنوز هم وزارت جهاد به دنبال عرضه گندم در بورس کالا است، بیان داشت: ما با این کار موافق هستیم اما شرط لازم برای تحقق این موضوع این است که دولت و سیاست‌گذاران موافق آزادسازی قیمت نان شوند و در صورت تحقق این امر گندم می‌تواند در بورس کالا عرضه شود.

 

کد خبر : ۳۸۹۶۶۸