خبرگزاری کار ایران

چیت چیان در جشنواره گزارش یک نگرانی:

سرانه سالانه آب هر ایرانی به کمتر از یک هفتم نسبت به ۴۰سال گذشته تقلیل یافته است

وزیر نیرو گفت: طبق گفته سازمان ملل جمعیتی که کمتر از ۱۵۰۰ متر مکعب آب تجدید پذیر شونده داشته باشند، در مرحله بحران قرار دارد و ما از این وضعیت عبور کرده‌ و اکنون در بحران به سر می‌بریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت چیان طی سخنانی در مراسم اختتامیه «دومین جشنواره گزارش یک نگرانی» با موضوع فیلم و عکس موبایلی با نگاه مردمی به بحران کمبود آب گفت: آب مساله حیات انسان است. موضوع کار یک سازمان و وزارتخانه نیست، موضوع حیات و زندگی یک ملت از جمله ملت ماست. مساله‌ای است که سرنوشت همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

وزیر نیرو افزود: طی ۴۰ سال گذشته هر ایرانی بیش از ۷۵۰۰ متر مکعب در سال آب تجدید شونده داشت اما اکنون این میزان به کمتر از ۱۴۰۰ متر مکعب رسیده است و دلیل این امر نیز کاهش بارندگی از یک سو و افزایش درجه حرارت و تبخیر از سوی دیگر و نیز رشد جمعیت بوده است. بنابراین میزان منابع آب کاهش یافته است. 

وی با بیان اینکه تعداد مصرف کنندگان افزایش و میزان سرانه هر ایرانی محدود شده است، توضیح داد:طبق گفته سازمان ملل جمعیتی که کمتر از ۱۵۰۰ متر مکعب آب تجدید پذیر شونده داشته باشند، در مرحله بحران قرار دارد و ما از این وضعیت عبور کرده‌ و اکنون در بحران به سر می‌بریم. 

چیت‌چیان در ادامه اظهارداشت: برخی سوال می‌کنند که با وجود بارندگی‌های خوب امسال آیا باز هم بحران وجود دارد که در پاسخ باید گفت آری، بایک سال بارندگی شرایط تغییر نمی‌کند. البته به خاطر هر قطره باران و آبی که به سرزمین ما می‌آید خداوند را شاکریم اما پروردگار از بندگان می‌خواهد که اسراف نکنند و نعمت الهی را درست مصرف کنند. 

وزیر نیرو با بیان اینکه ما عادت‌های اسراف گرایانه بسیار بدی در امر آب داریم اظهارداشت: آب در فرهنگ ما شی مقدس است لذا به عنوان مسوول، مدیر، شهروند، کشاورز و یا خانه دار همگی مسوولیت داریم که این مایع حیات ارزشمند را درست مصرف کنیم. 

وی در خاتمه با ابراز قدردادنی از اینکه هنرمندان به این مسوولیت انسانی و الهی توجه داشته‌اند خاطرنشان کرد: از اینکه هنرمندان پیش قدم شده و با خلق آثار هنری و خلاقیت‌های فکری انسان‌ها را نسبت به این مساله آب آگاه می‌کنند، سپاسگزاریم.

کد خبر : ۳۸۳۲۹۳