خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با ایلنا:

با شروع جنگ قره باغ، راه ارتباطی ایران و ارمنستان مسدود ماند/ ارمنستان به راه‌اندازی ترانزیت ریلی رضایت نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۳۵۹۷۹۸

رییس منطقه آزاد ارس با بیان اینکه از 4 محدوده منطقه آزاد ارس تنها منطقه خداآفرین قلی بگلو درگیر مناقشات قره باغ است، گفت: قبل از شروع دوباره مناقشات قره باغ، قرار بود راه ارتباطی بین ارمنستان و ایران باز شود اما این مسیر همچنان مسدود ماند.

محسن عرب باغی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیر مناقشات بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان در منطقه آزاد ارس، اظهار داشت: منطقه آزاد ارس از جلفا شروع و به خداآفرین قلی بگلو منتهی می‌شود و یک مسیر 240 کیلومتری را شامل می شود و دارای چهار منطقه منفصل از هم است و تنها منطقه قلی بگلو از منطقه آزاد ارس، تحت تاثیر جنگ قره باغ قرار گرفته است.

 وی با بیان اینکه مناقشه قره باغ انتهایی ترین نقطه، منطقه آزاد ارس را تحت شعاع قرار داده است، گفت:  از سوی دیگر وسعت 240 کیلیومتر منطقه آزاد ارس متصل به هم نیست و خوشبختانه این مناقشه در موقعیتی است که تاثیر قابل توجهی در اقتصاد منطقه آزاد ارس نمی‌گذارد اما افکار عمومی مناقشات بین آذربایجان و ارمنستان را در منطقه ارس تاثیر گذار می‌دانند اما خوشبختانه جنگ قره باغ، منطقه جلفا را درگیر نکرده است و تنها یک منطقه از چهار منطقه‌ی آزاد ارس در نزدیکی موقعیت جغرافیای مناقشات قره باغ قرار دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه در منطقه خداآفرین گمرک نداریم، ادامه داد: خوشبختانه از منطقه خداآفرین ترانزیت و مبادله کالا با کشورهای همسایه انجام نمی شد که مناقشات قره باغ بخواهد صادرات  و یا واردات این منطقه را مختل کند.

وی درباره برقراری ارتباط ریلی بین ایران و آذربایجان و ایران و ارمنستان گفت: قرار بر این بود که دقیقا در منطقه قره باغ پلی از ایران به سمت آذربایجان احداث شود که محل این پل حدود 7 کیلومتر با محل مناقشات فاصله دارد و مذاکراتی هم بین مقامات تهران و باکو در این باره انجام شده بود .

عرب باغی افزود: از ابتدای شروع مناقشات بین اذربایجان و ارمنستان، ارمنستان تونلی را که در خاک این کشور قرار گرفته است را مسدود کرد و راه  ترانزیت ریلی به این کشورها بسته شده است.

وی گفت: اگر این مسیر باز شود با رفع مسائل فنی خط آهن دو کشور می توان ترانزیت ریلی از مسیر این کشور را راه اندازی کرد. ترانزیت ریلی از ارمنستان و آذربایجان در اقتصاد ایران و منطقه بسیارتاثیر گذار و حیاتی است اما مناقشات قره باغ اجازه راه اندازی ترانزیت ریلی از مسیر را نمی‌دهد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه  این مسیر ریلی می تواند دروازه ورود به اروپا و کشورهای حوزه قفقاز باشد، گفت: این مسیر ریلی می تواند شاهراه اقتصادی منطقه باشد و به طور قطع درآمدزایی قابل توجهی برای کشورهای این مسیر ریلی و ترانزیتی خواهد داشت.

وی افزود: این راه آهن از ایران به آذربایجان و ارمنستان و از آنجا وارد کشورهای حوزه قفقاز می شود. اگر ارمنستان اجازه راه اندازی این خط آهن را بدهد، ترانزیت را از جاده بر روی ریل خواهیم برد و از آنجایی که تعرفه استفاده از ریل بسیار کمتر از جاده است، حداقل چیزی بین 50 الی 60 درصد از هزینه ها کاهش پیدا می کند.

عرب باغی با تاکید بر اینکه ایران یکی از کشورهای تاثیر گذار در منطقه است و رویکرد ایران ایجاد صلح و آرامش دارد، گفت:  به طور قطع در منطقه امن و آرام می‌توان فعالیت اقتصادی داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز