خبرگزاری کار ایران

ولی‌الله سیف:

گشایش 744 ال سی در دو هفته اخیر/ روابط کارگزاری رو به گسترش است

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تمام بانک‌ها‌ در حال حاضر مجهز به سامانه پیام رسان سوئیفت هستند و در این خصوص هیچ تردیدی وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، ولی اله سیف در حاشیه پنجاه و هفتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، افزود: شبکه کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی پیش از تحریم‌ها بسیار گسترده و وسیع بود ولی متاسفانه در زمان تحریم‌ها این شبکه ارتباطی رو به افول گذاشت لذا برای بازگشت به گذشته و برقراری ارتباطات کارگزاری قوی پیش از تحریم‌ها نیاز به زمان است و به تدریج بانک‌ها به این شبکه کارگزاری اضافه می‌شوند.

سیف درباره اینکه چه زمانی به یک شبکه کارگزاری وسیع پیش از تحریم خواهیم رسید تاکید کرد: در این خصوص ضرب الاجل خاصی وجود ندارد و آنچه مسلم است در حال حاضر ارتباطات کارگزاری بانک‌های ایرانی به تدریج در حال گسترش است. در سفری که به ایتالیا داشتیم بانک‌های ایتالیایی و بانک مرکزی این کشور از این موضوع استقبال کردند و در دومین همایش تجاری ایرانی و اروپا نیز  موضوع گسترش ارتباطات کارگزاری بانکی مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه تاکنون 244 رابطه کارگزاری برای بانک‌های ایرانی برقرار شده اظهارداشت: بانک‌های خارجی در شروع کار خود با بانک‌های ایرانی، سوالات و ابهاماتی دارند که طبیعی است؛ ما طی جلساتی که با آنها داریم توضیحاتی ارائه می‌کنیم و نگرانی‌های آنها برطرف می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره آمار گشایش ال سی گفت: 744 مورد ال سی ظرف دوهفته گذشته باز شده است. آنچه مسلم است ما نباید فکر کنیم که همه چیز به سرعت اتفاق می افتد و این موضوع نیاز به زمان و توجیه دارد.  بعضی بانک‌ها تردید دارند و از ارتباط با ایران در زمان تحریم زیان دیده‌اند لذا هرجایی که ایرادات غیراصولی می‌گیرند با مراجعه به OFAC متوجه می شوند که مشکلی وجود ندارد.

سیف با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند درصدی از پایه سرمایه خود را به صورت سهام در شرکت‌ها داشته باشند، گفت: به دلیل وضعیت بازار سرمایه، بانک‌ها برای عرضه سهام محدودیت داشتند که خوشبختانه با بهبود وضعیت بازار بورس می‌توانند به تدریج سهام خود را در بورس عرضه کنند و به وضعیت قابل قبول و مورد تایید بانک مرکزی برگردند.

کد خبر : ۳۵۳۸۹۵