خبرگزاری کار ایران

بدهی ٢٠هزار میلیارد ریالی بانک مرکزی پرداخت شد

مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد: 20 هزار میلیارد ریال از بدهی بانک کشاورزی به بانک مرکزی پرداخت شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد: 20 هزار میلیارد ریال از بدهی بانک کشاورزی به بانک مرکزی پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی در یک نشست خبری با بیان اینکه سوئیفت برقرار شده اظهار داشت: بحث فایناس به کشورهای اروپایی و نیز ارتباط با کارگزاری‌ها برقرار شده و در حال حاضر با 25 کارگزار اروپایی در ارتباطیم.

وی افزود: مهمترین برنامه بانک کشاورزی تامین اعتبار برای زنجیره تولید بخصوص برای صنایع تبدیلی کارخانجات لبنی و بسته بندی است.

وی ادامه داد: بانک کشاورزی در اعتبارسنجی‌هایی که داشته است به کشاورزانی  که دارای آب، زمین و امکانات تولید و سرمایه ‌در گردش باشند بین 30 تا 50 میلیون تومان وام می‌دهد البته مبالغی بیش از 50 میلیون تومان به عنوان تسهیلات متوسط و 200 میلیون تومان به عنوان تسهیلات کلان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

92 درصد وام‌ها با وثیقه ملکی و ضمانت کشاورزان و سفته‌هایی که از آنان اخذ می‌شود پرداخت می‌شود و کمتر از 7 درصد این تسهیلات با وثایق غیرمنقول است.

وی ادامه داد: در صورتی که بخش کشاورزی مکانیزه شود و فناوری‌های جدید همانند توسعه کلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد بازده این بازار 50 درصد بیشتر خواهد شد. تکنولوژی های نوین و مکانیزه در آینده بانک‌های تجاری را راغب می‌کند تا به بخش کشاورزی وارد شود.

شهیدزاده تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته دو برابر منابع تامین کردیم و تا 20 هزار میلیارد ریال بدهی‌های خود را به بانک مرکزی پرداخت کرده ایم و دیگر قصد استقراض از بانک مرکزی را نداریم.

وی در ادامه گفت: سیاست دولت حمایت از تولید است که با افزایش سرمایه بانک‌ها می‌توان به آن دست یافت.

وزیر اقتصاد نیز به جد به دنبال افزایش سرمایه بانک ها بالخص بانک کشاورزی هست که در این راستا 5 هزار میلیارد ریال به سرمایه این بانک افزوده شده است.

وی گفت: در دوران تحریم فعالیت ارزی بانک کشاورزی 3 برابر شد و 9 میلیارد دلار ال‌سی باز کردیم و با 11 بانک در ارتباط بودیم.

شهیدزاده با اشاره به میزان واردات گندم در سال گذشته گفت: سال پیش 8 میلیون تن گندم خریداری کردیم و امسال واردات آن را قطع کردیم و در سال 91، 2 هزار تن و در سال 92، 4 هزار و 800 تن واردات گندم داشتیم.

وی گفت: پس از برجام نیز 30 تا 40 میلیون دلار ال‌سی باز کردیم و در آینده نزدیک آثار مثبتی را شاهد خواهیم بود.

وی اظهارداشت: در لایحه بودجه سال 1395 حدود 145 هزار میلیارد ریال برای بانک کشاورزی پیشنهاد شد که این رقم بیشترین اعتبار برای بخش کشاورزی بوده و قرار است برای فعالیت های توسعه ای، کاهش انرژی مصرفی تولید، و توسعه گلخانه ها هزینه شود.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۴۰۹۱۷