خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌توانستند یک هفته تحریم‌هایی را که بر ما اعمال شد تحمل کنند

دانش بنیان بودن و درون‌زا و برون‌نگری دو کلید واژه اصلی اقتصاد مقاومتی هستند به نحوی که می‌توان گفت دانش بنیان رمز اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اشاره به نقش پژوهش و فناوری در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: دانش بنیان بودن و درون‌زا و برون‌نگری دو کلید واژه اصلی اقتصاد مقاومتی هستند به نحوی که می‌توان گفت دانش بنیان رمز اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان تحریم درصدد بودن که ما از استعدادهای بین‌الملل محروم شویم تصریح کرد: هیچ‌یک از کشورهای خلیج‌فارس نمی‌توانست یک هفته تحریم‌هایی را که علیه ما اعمال شد تحمل کنند.

مقدم ادامه داد: ما در این مدت صنعت نفت را سرپا نگه داشته و استعدادهای درونی کشور را بارور کردیم و به نحوی عمل کردیم که کشور دچار اشکال اجرایی نشود.

وی خاطر نشان کرد: اما در دوران پساتحریم دوران دیگری است که اگر فرصت‌ها را از دست دهیم ممکن است این فرصت‌ها به تهدید تبدیل شود لذا چنانچه بخواهیم از فرصت‌های بین‌الملل استفاده کنیم باید جهش داشته باشیم. یعنی از استعدادهای بین‌المللی برای انتقال تکنولوژی استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت یادآور شد: اگر بخواهیم جهش داشته باشیم باید استراتژی روشن داشته و آگاهانه و عملیاتی به قضایا نگاه کنیم.

وی با اشاره به واگذاری مطالعه 52 مخزن و 12 فرآیند پایین دستی صنعت نفت به دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: ما اکنون باور داریم که پژوهش در صنعت نفت در مسیر اصلی قرار گرفته و وارد ریل پیشرفت شده و در این قضایا قدم بزرگی برداشته شده و صنعت نفت با دانشگاه آشتی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد هزینه‌ها در صنعت نفت مربوط به تجهیزات است اظهار داشت: صنعت نفت درصدد است که تجهیزات مورد نیاز خود را بومی سازی کند و در این راستا داخلی سازی 10 قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت مدنظر قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: ما به جایی رسیده‌ایم که می‌خواهیم چند شرکت E & P ایرانی و دانش‌بنیان داشته باشیم که با رویکرد دانش و عمیق با مخازن برخورد کنند و در برداشت از میادین چیزی از دانش روز دنیا کم نداشته باشیم.

مقدم تاکید کرد: باید اثبات کنیم که نیاز به قیم نداریم ضمن اینکه انتقال تکنولوژی را محور اصلی خود قرار داده و همچنین از مرز دانش عبور کرده و کالا و تجهیزات قابل رقابت را تولید کنیم.

کد خبر : ۳۳۵۹۱۷