خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

دو پروژه 2 میلیارد دلاری و 4 میلیون یورویی، سهم ریل از فاینانس‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم راه‌آهن از سقف فاینانس‌ها گفت: تاکنون با قرارداد 4 میلیون یورویی برای پروژه خط سریع‌السیرتهران- قم- اصفهان موافقت شده و پیشنهاد دو میلیارد دلاری پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد هم در صف فاینانس‌ها قرار دارد.

محسن پورسیدآقایی،‌ مدیر عامل شرکت راه‌آهن در گفت وگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه در طول 10 سال گذشته برای دو پروژه ریلی قرارداد فاینانس منعقد شده است،‌ اظهار کرد: تنها دو فاینانس چینی در چند سال اخیر سهم پروژه‌های ریلی از فاینانس‌ها بوده است.     

وی ادامه داد: تنها پروژه‌ای که در 8 سال اخیر و در دولت گذشته از فاینانس استفاده کرده، قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دولت هم فینانس چین برقی شدن قطار تهران- مشهد منعقد شد،‌ گفت: شورای اقتصاد باید با قراردادهای فاینانس موافقت کند و سقف فاینانس‌ها تقسیمات وزارتخانه‌ای ندارد و جزء مصوبات وزارتخانه‌ها نیست.   

پورسیدآقایی افزود: دولت اخیرا پیشنهاد قرارداد دو میلیارد دلاری فاینانس چین برای پروژه برقی شدن خط تهران- مشهد را به شورا اقتصاد داده است و این پروژه هم در صف فاینانس قرار دارد.      

وی با بیان اینکه اگر  مقدار این فاینانس‌ها به تصویب برسد،‌ قراردادهای فاینانس وارد علمیات اجرایی برای تحقق سقف آن می‌شود،‌ گفت: در حال حاضر تنها این دو پروژه سهم راه‌آهن از فاینانس‌ها هستند و سایر قراردادها هم در حد مذاکرات با کشورها هستند و هیچیک به مرحله عقد قراردادها نرسیده‌اند.   

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمایل شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به سمت تامین خط اعتباری و فاینانس است و ترجیح سرمایه‌گذاران تامین مالی پروژه‌هاست تا اینکه به صورت مستقیم وارد اجرای پروژه شوند.

کد خبر : ۳۳۵۸۹۱