خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی:

نظام بانکی باید خود را برای به روز شدن در شرایط پساتحریم، آماده کند

بخش بانکی یکی از بخش‌هایی بود که از تحریم‌ها آسیب جدی دید. در نتیجه نظام بانکی ایران در اجرای تعهدات داخلی و بین‌المللی دچار برخی مشکلات شد. بخش بانکی از جمله بخش‌های اقتصاد ایران است که با اجرای برجام، بسیاری از مشکلاتش کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، در پنجمین کنفرانس ملی مدیریت اجرایی، در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌ روی صنعت بانکداری در دوران پساتحریم، گفت: بخش بانکی یکی از بخش‌هایی بود که از تحریم‌ها آسیب جدی دید. در نتیجه نظام بانکی ایران در اجرای تعهدات داخلی و بین‌المللی دچار برخی مشکلات شد. بخش بانکی از جمله بخش‌های اقتصاد ایران است که با اجرای برجام، بسیاری از مشکلاتش کاهش خواهد یافت.

علی دیواندری اظهار داشت: در دوران تحریم که نظام بانکی کشور از نظام بانکی جهانی دور بود، تحولات بسیاری در نظام بانکی جهان رخ داد. در نتیجه نظام بانکی باید خود را برای به روز شدن در شرایط پساتحریم، آماده کند. برجام از دستاوردهای دولت است و رویداد بسیار مهمی محسوب می‌شود. یکی از موضوعاتی که در دوران تحریم، نظام بانکی را آزار می‌داد این بود که هر روز منتظر بودیم که ببینیم کدام بانک تحریم می‌شود. در حال حاضر این دغدغه رفع شده است.

وی افزود: FATF از دو موضوع در نظام بانکی کشور ایراد گرفته است. یکی پول‌شویی و دیگری تامین مالی تروریسم. البته این مسائل نیز در حال حل و فصل شدن است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی برخی محاسن اجرای برجام در حوزه بانکی را چنین برشمرد: با اجرای برجام، امکان گردش آزاد پول و سرمایه در کشور مهیا می‌شود، ریسک مبادلات بین‌المللی کاهش پیدا می‌کند، هزینه‌های مبادله کاهش پیدا می‌کند و امکان استفاده از منابع بلوکه شده بانک‌ها و بانک مرکزی، فراهم می‌شود که همه این موارد به گشایش نظام بانکی کشور کمک خواهد کرد.
 

کد خبر : ۳۲۲۸۵۹