خبرگزاری کار ایران

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری وزارت نفت:

5 درصد از تجهیزات صنعت نفت دچار خوردگی شده‌اند

اصل عربی با تأکید بر اینکه جای مدیریت و دانش خوردگی در نفت خالی است، گفت:علی‌رغم اینکه صنعت نفت 107 سال قدمت دارد اما هنوز اطلاعات و تجربیات دقیقی در عرصه مدیریت خوردگی ندارد این موضوع نیازی به برنامه آموزشی ندارد بلکه رویکرد ارتقای آموزش را در این صنعت باید افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا اصل عربی مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت در نشست خبری سومین کنگره خوردگی صنعت نفت و شانزدهمین کنگره خوردگی ایران با محوریت مدیریت خوردگی با اشاره به اینکه با توجه به سرمایه‌گذاری کلان 100 ساله در صنعت نفت و گسترش روزافزون تاسیسات این صنعت گفت: با توجه به گسترش روز افزون تأسیسات و واحدهای عمرانی این صنعت اعم از صنایع پایین دستی و بالادستی، اهمیت کنترل و کاهش خسارات و هزینه‌های جانی و مالی، زیست محیطی ناشی از خوردگی و در نهایت لزوم استقرار نظام مدیریت خوردگی  کاملا آشکار است.

وی تصریح کرد: در همین راستا معاونت امور مهندسی وزارت نفت با هدف کاهش هزینه‌‌های خوردگی نسبت به تهیه سند راهبردی مدیریت خوردگی و استقرار نظام مدیریت خوردگی در این صنعت اقدام نموده است.

اصل عربی با بیان اینکه نتایج به دست آمده در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی نشانگر آن است که خسارت و هزینه‌های ناشی از خوردگی در حدود 4.5 درصد تولید ناخالص ملی برآورد می‌شود، افزود:  آمارها به مسئولان هشدار می‌دهد که جهت ایجاد انگیزه‌های لازم برای شناخت دقیق علل و مکانیزم‌های پدیده خوردگی و بکارگیری روش‌های پایش، کنترل و پیشگیری از این صدمات برنامه‌هایی مشخص تدوین نماید.

وی با بیان اینکه بی‌اعتنایی به مسائل خوردگی و نداشتن برنامه حفاظتی میزان خسارت خوردگی را افزایش می‌دهد و ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد، تصریح کرد: بررسی روابط میان ریسک و هزینه یکی از روش‌هایی است که از سوی مدیریت خوردگی برای تضمین سرمایه‌گذاری و جلب اعتماد سرمایه‌گذاری به کار گرفته می‌شود و الگوی شاخصی را برای تصمیم‌گیری و تلفیق هزینه‌ها به جهت کاهش هزینه به صورت منطقی ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه توجه جدی به پدیده خوردگی و بکارگیری راه حل‌های عملی و منطقی جهت کاهش خسارات مالی، جانی و زیست محیطی ناشی از آن نیازمند رویکردی برنامه محور و نگاهی راهبردی به این موضوع است، افزود: دستیابی به این اهداف مستلزم بکارگیری مدیریت خوردگی در سطوح مدیریتی و مالی است.

اصل عربی با بیان اینکه بررسی و حل مسائل و مشکلات کلان خوردگی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و ارائه راهکارهای اساسی، منطقی، علمی در این خصوص نیازمند رویکردی برنامه محور است که مدیریت خوردگی بخشی از سیستم مدیریت یکپارچه است که مربوط به توسعه اجرا بازنگری و حفظ خط مشی خوردگی است، گفت: خط مشی خوردگی چهارچوبی را جهت تشخیص ریسک‌های مرتبط با خوردگی و توسعه اجرای روش‌های مناسب کنترل این ریسک‌ها ارائه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید با روش‌های به روز بتوانیم از هزینههای زیادی که بابت خوردگی در صنعت نفت پرداخت می‌شود صرفه‌جویی کرده تا چرخه اقتصاد کشور به چرخش درآید، افزود: روش‌های پیشگیرانه در حال حاضر تبدیل به روش‌های پیش اقدام شده است و در این زمینه سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که خرابی را به صفر برساند.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا استاندارد در کف صنعت قرار دارد اما در ایران سقف را استاندارد قرار داده و برای رسیدن به آن تلاش می کنیم، گفت: دانش و فرآیند مدیریت خوردگی در کشور کهنه شده است در حالی که در دنیا این موضوع با استفاده از تکنولوژی‌های جدید سریع‌تر پیشرفت کرده به طوری که تمام حوزه‌های فلزی تبدیل به کامپوزیت شده است به طوری که این یکی از روش‌هایی برای حذف خوردگی است. برای اینکه در صنعت نفت اقدامات اساسی رخ دهد پژوهشگاه نفت باید برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه سند راهبردی مدیریت خوردگی در صنعت نفت تدوین شده، گفت: این سند به مرحله تدوین رسده و سه سال است که با امضای وزیر نفت ابلاغیه آن صادر شده است و برای اینکه بتوانیم این سند را در صنعت نفت راه‌اندازی کنیم نیاز به برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت و بلند مدت دارد و در این زمینه سیستم نرم‌افزاری در اصول مهندسی طراحی شده است.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت ادامه داد: برای اینکه به نتیجه درست و اصولی در صنعت خوردگی دست پیدا کنیم باید شناخت، برنامه و اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار دهیم اگر این سه موضوع نباشد انتظار ما واهی خواهد بود.

مدیرکل راهبردی نظام نگهداری، تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت گفت: فناوری‌های زیادی در کشور انجام شده اما هنوز دانش و فناوری‌ها در عرصه‌های مختلف به خدمت گرفته نشده است چراکه این موضوع از این امر نشأت می‌گیرد که شناختت ما از پدیده خوردگی و هزینه‌ها برای ما ملموس نبوده است.

اصل عربی افزود: تدوین نقشه راه برای تحقق مدیریت خوردگی در صنعت نفت، پژوهش و فناوری در زمینه مدیریت خوردگی، ساماندهی و استفاده از مشاوران و پیمانکاران محورهایی است که می‌تواند به صنعت خوردگی کشور در عرصه نفت کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه جای مدیریت و دانش خوردگی در نفت خالی است، گفت:علی‌رغم اینکه صنعت نفت 107 سال قدمت دارد اما هنوز اطلاعات و تجربیات دقیقی در عرصه مدیریت خوردگی ندارد این موضوع نیازی به برنامه آموزشی ندارد بلکه رویکرد ارتقای آموزش را در این صنعت باید افزایش داد.

اصل عربی ادامه داد: نزدیک 200 استاندارد برای مهندسی خوردگی در کشور تدوین شده است و یکی از اهداف سند توسعه استانداردها به روزرسانی و بومی‌سازی آنها با توجه به شرایط آب و هوایی است که شرکت‌های شل و بی پی در این زمینه اطلاعات اساسی را جمع آوری کردند در حالی که ایران هنوز سیستم حسابداری صنعتی در نفت ندارد.

وی با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات صنعت نفت مکانیکی و سازه ای و تحت تاثیر خوردگی قراردارند، افزود: 200 میلیارد دلار ارزش دارایی های نفت است که نیاز به تعمیر و سرمایه گذاری دارند و بطور متوسط حدود 5 درصد از تاسیسات صنعت نفت در معرض خوردگی هستند.

کد خبر : ۳۲۲۳۸۷