خبرگزاری کار ایران

1.4 میلیون هکتار اراضی آبی کشور به سامانه آبیاری نوین مجهز است

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۵۴۹

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور گفت: از شروع اجرای طرح تجهیز زمین های کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری در سال 69 تاکنون یک میلیون و 440 هزار هکتار به این سامانه تجهیز شده است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی، عباس زارع در جریان بازدید از مزارع ذرت استان قزوین با اشاره به اینکه با اجرای طرح آبیاری نوین 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود، افزود: با سامانه های نوین آبیاری در هر هکتار چهار هزار و 400 مترمکعب آب صرفه جویی و 30 درصد به لحاظ کمی و کیفی افزایش محصول حاصل می شود.

وی با بیان اینکه بازده آبیاری در سامانه های نوین آبیاری حدود 44 درصد در هکتار افزایش می یابد، گفت: همچنین این شیوه موجب صرفه جویی 25 درصدی در مصرف کود و سموم شیمیایی نسبت به آبیاری غرق آبی و در نهایت سلامت محیط زیست خواهد شد.

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اعتبار یک هزار و 217 میلیارد تومانی برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در سال جاری گفت: برای این طرح سالانه سه هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

زارع بیان کرد: هشت میلیون و 700 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در کشور وجود دارد که این اراضی شامل پایاب سدها و منابع آبی کوچک مثل چاه، قنات و آب بندهاست.

وی با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی برای دانش بنیان شدن کشاورزی گفت: اولویت وزارتخانه توسعه سامانه های نوین آبیاری است، ضمن اینکه وزارتخانه در نظر دارد، در طول یک برنامه 10 ساله تمامی اراضی مستعد را به سامانه های نوین آبیاری تجهیز کند.

زارع با اشاره به کشت محصول ذرت، گفت: کشت ذرت به روش غرق آبی بیش از 12 هزار مترمکعب در هکتار آب مصرف می کند و به روش بارانی مصرف آن به حدود هشت هزار تا 10 هزار مترمکعب می رسد، اما در روش آبیاری تیپ این رقم به پنج هزار تا پنج هزار و 500 مترمکعب می رسد و تولید از 60 تا 70 تن به 90 تن در هکتار افزایش می یابد.

وی به برنامه دیگر وزارت جهاد کشاورزی درمورد سامانه های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: 80 تا 85 درصد اراضی کشاورزی خرد و پراکنده هستند و برای اجرای سامانه های نوین آبیاری باید این زمین ها یکپارچه سازی شوند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی به صورت نمونه در برخی استان ها ازجمله قزوین اجرا شده و اکنون در این استان 27مورد در سطح شش هزار و 500 هکتار با پنج هزار نفر بهره بردار متقاضی مدیریت یکپارچه استفاده از منابع آب برای اجرای سامانه های نوین آبیاری هستند.

زارع گفت: مجلس شورای اسلامی امسال یک هزار و 217 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سامانه های نوین آبیاری اختصاص داده و معتقدم برای پاسخگویی به متقاضیان سالانه حدود سه هزار میلیارد تومان لازم است.

وی تصریح کرد: در کل کشور اکنون 55 هزار نفر متقاضی با 115 هزار هکتار اراضی برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری وجود دارد.

استان قزوین دارای 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز