خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران و امارات:

اولویت دولت باید پیوستن به WTO باشد/جذابیتی برای سرمایه گذاران خارجی نداریم

بستر سازی مناسب و آماده کردن فضای اقتصادی کشور برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید جزو اولویت های دولت باشد.

مسعود دانشمند در گفتگو با ایلنا با اشاره به لزوم بستر سازی برای ورود به سازمان تجارت جهانی، اظهار داشت: اگر دولت به دنبال کوچک شدن و اهمیت دادن به بخش خصوصی است باید هرچه زودتر با بستر سازی مناسب اقتصاد کشور را آماده پیوستن به سازمان تجارت جهانی و هدایت به سوی اقتصاد آزاد کند.

وی در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی نیز گفت:این صحبت‌هایی که امروز در خصوص جذب سرمایه گذار مطرح می‌شود نوعی هیجان است که بعد از مدتی فروکش خواهد کرد. اگر ما با عینک واقع بینی به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که جذابیتی برای سرمایه گذاران خارجی نداریم.

رئیس اتاق ایران و امارات تصریح کرد: مواد خام در کشور ما گران است و اگر سوبسید ها را دولت قطع کند دیگر فرآوری و تبدیل این مواد به کالا در کشور صرفه اقتصادی ندارد به طور مثال در شرایط امروز اگر ما سنگ آهن را از استرالیا وارد کنیم و در کارخانجات ذوب آهن خود آنها را تبدیل کنیم بسیار با صرفه تر است.

دانشمند افزود: قیمت کارگر نیز از دیگر عواملی است که سرمایه گذار خارجی را از آمدن به ایران منصرف می کند! در ایران علاوه بر گران بودن کارگر نسبت به سایر کشورهای در حال توسعه قوانین و مقررات دیگری در خصوص اشتغال وجود دارد که توان و نیروی کارفرما را به خود مشغول می کند.

وی تصریح کرد: به طور مثال در حالی‌که قیمت کارگر در ایران ماهی 300 دلار است در چین 50 دلار است برای همین است که سرمایه گذار خارجی چین را نسبت به ایران ترجیح می‌دهد و این کشور توانست سال گذشته 420 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

رئیس اتاق ایران و امارات در پایان گفت: اگر دولت می خواهد سرمایه گذار خارجی جذب کند و یا سرمایه های منجمد شده در داخل کشور را به بازار بکشاند باید یک سری مقررات زدایی در بخش صنعت و تجارت انجام بدهد و با اعلام یک برنامه چند ساله مشخص کند که افق رسیدن اقتصاد ایران به تجارت جهانی چند ساله است تا صنایع کشور در آن مدت خود را برای رقابت با سایر کمپانی های جهان آماده کنند.

کد خبر : ۳۰۵۸۹۳