خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

رانت خواران و دلالان زمان تحریم در کمین کمپانی‌های خارجی/100 میلیارد دلار پول نفت صرف واردات کالای مصرفی شد

پازوکی با تاکید بر لزوم هوشیاری دولت در زمان پساتحریم جهت جلوگیری از نفوذ دوباره شبه دولتی ها به اقتصاد کشور در پیش گرفتن سیاست تعاملی و اقتصاد برد-برد با غرب را از مهمترین استراتژی ها در شرایط کنونی برشمرد.

مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه با توجه به حضور شرکت های بزرگ خارجی در پروژه های نفتی و لزوم جلوگیری از  کارشکنی احتمالی شرکت های شبه دولتی اظهار داشت: یکی از موفقیت های توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 این است که فضای کسب و کار بین الملل برای اقتصاد مناسب شده لذا جمهوری اسلامی می تواند از آن استفاده بهینه داشته باشد به شرطی که بسترهای لازم را فراهم کند.  

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی دلالها و واسطه گران بدنبال این هستند که نمایندگی کمپانی های خارجی را بدست بگیرند که این مسئله می تواند برای اقتصاد کشور خطرناک باشد.  

پازوکی افزود: مهمترین اقدامی که در این فضا دولت باید انجام دهد این است که ستاد هماهنگی اقتصادی در دولت تشکیل شود و مشاور ارشد دولت مسئولیت هماهنگی بین وزارت خارجه، سازمان سرمایه گذاری خارجی، نهادهای امنیتی، بانک مرکزی و وزارت اطلاعات را بعهده گیرد تا جلوی سوء استفاده و کارشکنی های احتمالی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ما باید با اهداف استفاده از تکنولوژی مدرن غربی و افزایش بهره وری و راندمان اقتصادی و افزایش تولید و رفاه اقتصادی با دنیا تعامل کنیم، ادامه داد: در این بین سفرای ایران می توانند مهمترین نقش را ایفا کنند به نحوی که باید فرصت های اقتصادی کشور ایران و همچنین تکنولوژی کشورهای اروپایی را به دو کشور معرفی کنند و دولت نیز باید آن را هدایت کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر و با موقعیتی که  برای ایران به لحاظ اقتصادی بعد از توافق حاصل شده خواهد داشت برخی نهادها می توانند برای منافع ملی کشور وضعیت خطرناکی را ایجاد کنند چرا که ممکن است این مراکز بدنبال سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی باشند و تجربه نشان داده که این سرمایه گذاری های مشترک باعث پیروزی بورژوازی سنتی و دلالی شده است.

وی با بیان اینکه اگر بدنبال حفظ منافع ملی هستیم باید سرمایه داری تولیدی را در کشور تقویت کنیم، ادامه داد: ما طی 8 ساله دولت احمدی نژاد به جرگه کشورهایی همچون اتیوپی و زیمبابوه وسومالی پیوسته بودیم و در سطح جهان به انزوا رفته بودیم اما در حال حاضر با توجه به اینکه به لحاظ سیاسی در مذاکرات هسته ای توافق برد- برد داشته ایم به لحاظ اقتصادی نیز باید سیاست برد-برد را در پیش گیریم.  

پازوکی گفت: در سیاست تعامل اقتصادی باید تا حدودی اتحادیه اروپا، امریکا، کانادا، ژاپن و استرالیا را جایگزین کشورهای چین و روسیه کنیم.

وی تصریح کرد: مهمترین ویژگی اقتصاد ایران این است که علیرغم فعل و انفعالات قیمت انرژی همچنان 50 درصد فوب خلیج فارس است و همچنین نیروی کار تحصیل کرده ارزان دارد که می تواند انگیزه خوبی برای کمپانی های بزرگ غربی ایجاد کند به شرطی که دولت هدایت کند و به جای اینکه شبه دولتی ها و برخی ارگان های نظامی وارد میدان شوند عرصه را برای پیوستن بخش خصوصی با شرکت های بزرگ خارجی فراهم کند.   

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در زمان قبل از انقلاب و دوران شاه زمانی که قیمت نفت و درآمدهای نفتی بالا رفت دولت به جای سرمایه گذاری زیربنایی و انضباط مالی اقدام به واردات کالا کرد و در دوره احمدی نژاد نیز همین رویه دنبال شد به طوری که  100 میلیارد دلار از پول نفت صرف واردات کالای مصرفی به کشور شد اما در حال حاضر اگر مسوولان خواستار پیشرفت اقتصادی است باید استراتژی تعامل اقتصادی را دنبال کند چرا که به این نحو امنیت ملی نیز تقویت خواهد شد.  

وی یادآور شد: همانگونه که لابی های صهیونیست در امریکا در قبال توافق هسته ای حاصل شده کارشکنی می کنند در ایران نیز حلقه رانت  سودجویان زمان تحریم مخالف توافقات اقتصادی پس از تحریم اند اما دولت چنانچه استرتژی حفظ منافع ملی را داشته باشد باشد باید بدنبال سیاست اقتصادی برد-برد با جهان غرب باشد.

کد خبر : ۲۹۵۶۲۳