خبرگزاری کار ایران

پشت پرده استعفای معاون آخوندی؛

استعفا زیر تیغ استیضاح

میان بحبوحه تعطیلات آخر هفته گذشته،‌ زمانی که تمام توجهات رسانه ها به نتایج مذاکرات هسته ای در وین بود، روز پنج شنبه خبر موافقت آخوندی با استعفای علیرضا جهانگیریان؛‌ رییس سازمان هواپیمایی و معاون وزیر راه و شهرسازی منتشر شد. استعفایی که گفته می شود به اراده جهانگیریان نبوده و یکی از خواسته های برخی از نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی در طول 2 سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پس از اینکه قاضی شهریاری در شبکه های اجتماعی موضوعی مبنی بر اینکه رییس سازمان هواپیمایی تقصیری در سقوط آنتونوف 140 ندارد،‌ خبر استعفای جهانگیریان منتشر شد.  هر چند که گفته می شود استعفای رییس سازمان هواپیمایی یکی از مطالبات نمایندگان مجلس از آخوندی بوده اما واقعیت این است که در طول 2 سال گذشته جهانگیریان کارنامه قابل قبولی را از خود به جای نگذاشت.

سقوط آنتونوف دلیل استعفا نبود

هر چند که این استعفا ارتباطی با سانحه ایران 140 و پیگیری گزارش نهایی این سقوط ندارد اما جهانگیریان هم عملکرد موفقی در ماموریت های این سازمان از جمله آزادسازی و متنوع سازی قیمت بلیت هواپیما،‌ مذاکره برای ورود ناوگان جدید به ایرلاین های داخلی و به اجرا در آوردن آیین نامه حقوق مسافران نداشت تا جایی برای حمایت و پشتیبانی وجود داشته باشد.

اما یکی از مخالفت‌های برخی از نمایندگان مجلس با حضور جهانگیریان در راس صنعت هوایی کشورمان نداشتن سابقه اجرایی وی بود. مهرداد لاهوتی،‌ عضو کمیسیون عمران در گفت وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه استعفای رییس سازمان هواپیمایی هیچ ارتباطی با استیضاح وزیر راه و شهرسازی ندارد،‌ گفت:‌ پس از سقوط آنتونف 140 در مرداد ماه سال گذشته شرایط به نحوی پیش رفت که حضور این فرد در سازمان سخت تر شد.

جهانگیریان عملکرد موفقی نداشت

وی ادامه داد: واقعیت این است که جهانگیریان یک فرد دانشگاهی است و در برنامه اجرایی سازمان هواپیمایی که یکی از معاونت های مهم وزارتخانه است،‌ نتوانست موفق عمل کند هر چند که در زمان حضور وی در سازمان و در راس آن با مدیریت آخوندی چند فروند هواپیمای جوان وارد ناوگان هوایی کشورمان شد که این دستاورد قابل قبولی است.

لاهوتی با اشاره به اعتراض بدنه کارشناسی سازمان هواپیمایی نسبت به اقدامات غیر کارشناسانه رییس قبلی سازمان هواپیمایی گفت:‌  کار به جایی رسیده بود که بدنه کارشناسی سازمان نسبت به تصمیمات غیر تخصصی رییس سازمان معترض بودند و در تاریخ 25 اسفند ماه سال گذشته بدنه کارشناسی سازمان نامه ای مبنی بر اینکه جهانگیریان به مباحث کارشناسی و تخصصی دقت نمی کند و اگر این روند ادامه داشته باشد سازمان دچار آسیب دیدگی به بخش ها می شود که نتیجه آن هم سقوط آنتونف در سال گذشته بود.

کسی زیر فشار استعفا نبود

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه خوب بود که آقای جهانگیریان خودش نسبت به استعفا اقدام کرد،‌ گفت: تاکید می کنم کسی زیر فشار برای این استعفا نبود و استعفای جهانگیریان تنها به این دلیل بود که وی مدیر اجرایی نبود و این پست حساس به یک مدیر تخصصی و اجرایی نیاز دارد.

در حالی که توصیه ای مبنی بر اینکه رییس سازمان هواپیمایی باید سابقه خلبانی در رزومه کاری خود داشته باشد، وجود دارد اما جهانگیریان فارغ التحصیل مهندسی مکانیک (آترودینامیک) است و پیش از این هم در سال 81  مشاور مدیر عامل و رئیس مرکز تحقیقات و امور بین الملل راه آهن ج.ا.ایران  و عضو شورای عالی تحقیقات راه آهن ج.ا.ا بود و در سال 80 هم سابقه فعالیت در شورای عالی تحقیقات سازمان هواپیمایی کشوری را داشت.

حال گفته می شود؛‌ علی عابدزاده مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان،‌ احمد مومنی رخ عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه های کشور و فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر از گزینه های مطرح جایگزین جهانگیریان هستند حال باید دید نظر عباس آخوندی به کدام یک از این افراد نزدیک تر است و یا اینکه باز هم فردی خارج از بدنه کارشناسی در راس صنعت حمل و نقل هوایی قرار می‌گیرد.    

 

کد خبر : ۲۸۹۶۳۰