خبرگزاری کار ایران

نایب رییس خانه صنعت ایران:

قاچاق کالا به تولید داخل ضربه زد

نایب رییس خانه صنعت ایران؛ افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاهای قاچاق پذیر را موجب افزایش واردات غیر قانونی این محصولات عنوان کرد.

معراج محرابی، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص آمار بالای قاچاق کالا به کشور، بیان داشت: قوانین دست و پاگیر و نظام تعرفه ای  موجب رونق قاچاق شده است.

وی افزود: زمانی که تعرفه نامتعادلی برای یک کالا درنظر گرفته شود موجب افزایش قیمت تمام شده آن کالا خواهد شد که منجر به ایجاد انگیزه برای واردات به صورت غیر قانونی می شود.

محرابی با تاکید بر اینکه مساله قاچاق کالا به کشور بسیار حساس است، افزود: قاچاق کالا یکی از حساسترین موضوعاتی است که دولت باید به طور کامل آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

وی افزود: از طرفی قوانین و مقررات دیگری نیز در داخل وجود دارد که قیمت تمام شده کالا را بالا می  برد؛ و این مساله موجب شده است که در عوض کالای قاچاق بدون پرداخت عوارض گمرکی و غیره وارد کشور شود و با قیمت نازل تری در اختیار مردم قرارگیرد.

نایب رییس خانه صنعت ایران؛ بیان داشت: برنامه استراتژی مدون و خاصی برای برخورد با این مساله وجود ندارد، هر دستگاه اجرایی برنامه خاص خودش را دارد؛ اما به صورت کلان استراتژی خاصی در خصوص برخورد با قاچاق کالا وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه واردات کالای قاچاق تولید داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد،افزود: واردات با پرداخت عوارض سود گمرکی هیچگونه ممانعتی ندارد، اما عامل مخرب اصلی ورود کالاهای قاچاق است که تولید داخلی را هدف قرار داده است.

نایب رییس خانه صنعت ایران؛ در پایان تاکید کرد: کالاهای مصرفی بیشترین کالاهایی هستند که از واردات قاچاق تأثیر می‌پذیرند.

کد خبر : ۲۸۷۸۷۷