خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

تشریح تصمیمات درباره واگذاری توسعه فاز 11 پارس جنوبی/تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از فاز 19 در سال جاری

فاز 19 در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بعد از فازهای ۱۲و ۱۵ و ۱۷ و ۱۸ با اولویت‌ترین فاز است و امیدواریم که در سال ۹۴ به یک میلیارد فوت مکعب تولید ازاین فاز برسیم.

محمد جواد شمس، مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص واگذاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: شرکت پتروپارس یک جکت و یک حلقه چاه توصیفی در این این فاز حفر کرده و منتظر تصمیم گیری شرکت ملی نفت برای واگذاری این فاز هستیم که فعلا در حال نهایی شدن این تصمیم است.

وی در خصوص سکوی C فاز ۱۲ نیز اظهار داشت: حفاری این سکو تمام شده و در حال حاضر کارهای تعمیراتی انجام می‌شود و درحال بررسی هستیم که افزایش تولید در این سکو محقق می‌شود یا خیر.

شمس ادامه داد: کار مهندسی در سکوی C ۱۲ به اتمام رسیده و با نفت و گاز پارس در حال بررسی هستیم که اجازه حمل دکل داده به این سکو داده شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام کارهای فاز ۱۲ به اتمام رسیده و فقط در حال حفاری ۳ حلقه چاه در دریا هستیم و تا ۶ ماه اول سال جاری این فاز به شرکت ملی نفت تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروپارس تصریح کرد: در حال حاضر ۲ میلیارد فوت مکعب از دریا برداشت می‌کنیم که با بررسی وضعیت تعمیر چاه‌ها ۵۰۰ میلیون فوت مکعب دیگر به تولید گاز اضافه می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت فاز ۱۹ پارس جنوبی نیز گفت: این فاز در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بعد از فازهای ۱۲و ۱۵ و ۱۷ و ۱۸ با اولویت‌ترین فاز است و امیدواریم که در سال ۹۴ به یک میلیارد فوت مکعب تولید ازاین فاز برسیم.

شمس در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایطی که تحریم‌ها برداشته شود نقل و انتقال پول راحت‌تر شده و برای شرکتهای داخلی کشور نه تنها رقیب بلکه سودمند خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر انواع پروژه‌ها به ما پیشنهاد می‌شود اما منابع مالی محدود است لذا امیدوایم با برداشته شدن تحریم‌ها منابع مالی تخصیص یافته و مشکلات رفع شود.

مدیرعامل شرکت پتروپارس همچنین گفت: در حال حاضر میادین مشترک نفتی و گازی  به لحاظ سرمایه گذاری خارجی توجیه اقتصادی بیشتری دارند که امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد سرعت توسعه در این میادین باشیم.

وی تاکید کرد: در قراردادهای جدید نفتی که در لندن رونمایی می‌شود تمام امتیازات و جاذبه‌ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی گنجانده شده است.

کد خبر : ۲۷۷۹۰۱