خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با ایلنا:

مکانیزم کنترل بانک مرکزی مانع از تخلفات بانک ها می شود

کاهش نرخ سود بانکی تا زمانی که بانک مرکزی مکانیزم اجراء و کنترل نداشته باشد هیچ تاثیری بر بازارهای فرعی نظیر بورس و مسکن نخواهد داشت.

طی روزهای گذشته انتظار هماهنگ کردن سود بانکی با نرخ تورم به جایی نرسید و نهایتا شورای پول و اعتبار تصویب کرد: نرخ سود سپرده یک ساله (با دو درصد کاهش) ۲۰ درصد، سود تسهیلات عقود مبادله‌ای (با یک درصد کاهش) ۲۱ درصد و نرخ سود مورد انتظار تسهیلات در قالب مشارکتی ۲۴ درصد تعیین شود.

در این راستا شاهین چراغی کارشناس بازار سرمایه به ایلنا گفت: کاهش نرخ سود بانکی تا زمانی که بانک مرکزی مکانیزم اجراء و کنترل نداشته باشد هیچ تاثیری بر بازارهای فرعی نظیر بورس و مسکن نخواهد داشت  و بر همین اساس بانک‌ها نیز همچنان تخلف می‌کنند!

چراغی خاطر نشان کرد: موسسات مالی و اعتباری نیز هر نرخی بخواهند می‌دهند تا در یک بازی رقابتی به جذب سپرده بپردازند.

وی با بیان اینکه در بازار به هم ریخته کنونی سیستم بانکی کشور باید متمرکز‌تر عمل کند گفت: بانک‌های متخلف، دولتی و خصوصی ندارند اما این موضوع که چرا بانک مرکزی آسیب‌شناسی نمی‌کند و کوتاه‌ترین مسیر را برای حل مسائل خود انتخاب می‌کند جای تعجب دارد!

چراغی با بیان اینکه نرخ سود نباید به صورت دستوری کاهش یا افزایش داده شود گفت: بانک مرکزی باید فکری برای سایر ابزار‌ها کند.

این کار‌شناس بازار سرمایه گفت: بانک‌ها هم اکنون منابع مالی ندارند و بخش عظیمی از آن به سمت حوزه ساختمان سرازیر شده اند.

وی گفت: کاهش نرخ سود درکوتاه مدت باعث خروج منابع از سیستم بانکی می‌شود اما در ‌‌نهایت بانک‌ها بانک مرکزی را دور خواهند زد و راهی برای این سود مابه التفاوت به مردم پیدا می‌کنند.

چراغی ادامه داد: نظام اقتصادی کشور و بانک مرکزی‌‌ همان اشتباهی را مرتکب شده که در ۳۰ سال پیش مرتکب شده است.

وی افزود: بانک مرکزی باید از سایر روش‌ها حجم نقدینگی را کنترل و نرخ سود را کاهش دهد و در شرایط فعلی نرخ تورم هیچ رابطه‌ای با سود بانکی ندارد.

وی گفت: بانک برای اینکه ورشکسته نشود مجبور است نرخ سود را بالا‌تر ببرد تا به حیات خود ادامه دهد این در حالی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به این موضوع توجهی ندارند.

همچنین مصطفی امید قائمی، مدیر عامل پیشین فرابورس به ایلنا گفت: کاهش نرخ سود بانکی ۲ اثر مثبت بر بورس داشته که در صورت عملی شدن آن می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.

وی تصریح کرد: در ابتدا اینکه نرخ بازده بدون ریسک کاهش یافته و متناسب با آن نرخ متوسط P/E بورس می‌تواند رشد کند و اثر دوم آن کاهش نرخ سود سپرده است که متناسب با آن بانک‌ها و نرخ تسهیلات کاهش می‌یابد.

وی گفت: البته برخی از شرکت‌ها از قبل تسهیلات و سپرده‌هایی داشته‌اند که باید دید با چه تناسبی این نرخ‌ها را کاهش می‌دهند.

کد خبر : ۲۷۴۴۹۹