خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد:

کشور دچار بحران سرمایه گذاری شده است/دولت خود را رقیب بخش خصوصی می‌داند

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۶۱۱

متاسفانه بر خلاف شعارهایی که داده شده، دولت تاکنون نتوانسته که این امنیت را برای سرمایه گذاران فراهم کند، البته ما برای دولت آرزوهای خوبی داریم،

امیر محسنی، شهردار سابق رفسنجان، فعال اقتصادی و کاندیدای دوره هشتم اتاق بازرگانی در خصوص بررسی انسجام نیافتن بخش خصوصی قوی طی سال های اخیر، در گفت وگو با ایلنا عنوان کرد:به عقیده بنده این مسئله چند دلیل عمده دارد، اما اصلی ترین دلیل آن عملکرد و رویه دولت است.  متاسفانه دولت با شعار واگذاری و تحویل اصل 44 به بخش خصوصی، قدم های ناقصی را برداشته است.

محسنی با اشاره به این که دولت مکلف است که طبق اصل 43 قانون اساسی، تمامی امور غیر حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کند، تصریح کرد: دولت در همین راستا برنامه ریزی های متعددی را انجام و طی آن چند مرحله را عنوان کرده است، در مرحله ششم این برنامه ریزی ها، دولت بعد ازانجام واگذاری ها،کار نظارت را آغاز می کند؛ به این معنی که جایگاه حاکمیتی خود را در این بخش ایجاد می کند.

وی گفت: متاسفانه با توجه به این که در این زمینه اصولا قوانین راهگشا نبوده و بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی در سال های گذشته دفاع مناسبی از این شرایط نداشته است، باعث شد که شرکت ها و افرادی اقدام به دریافت واگذاری های اصل 44 کنند، که قابلیت های لازم را در این زمینه نداشته اند.

محسنی در ادامه افزود: به طور مثال تخصص بنده در اتاق بازرگانی بوده اما برای دریافت واگذاری های بخش صنعت اقدام کرده ام، بنابراین در این حوزه موفقیت های زیادی را نمی توانم کسب کنم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با انتقاد از شرایط ذکر شده، معتقد است که سرمایه گذاری ها در کشور به حداقل رسیده است و امروزه ما با بحران سرمایه گذاری در کشور روبرو شده ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه آیا می توان گفت که بخش خصوصی در بروز این مسئله مقصر است یا خیر، گفت: من این مسئله را می توانم اینگونه بازگو کنم که متاسفانه در کشور بخش خصوصی فربه و آماده ای که از رانت دولت نخواهد استفاده کند، نداشته ایم و در حال حاضر هم نداریم.

وی در ادامه افزود: برای این که سرمایه وارد کشور شود، اصطلاحی در اقتصاد تحت عنوان «سرمایه تازه» وجود دارد و در این بحث گفته می شود که سرمایه بال دارد یا به عبارتی سرمایه پرواز می کند.

محسنی با اشاره به اینکه سرمایه مانند کبوتر است و جایی می نشیند که بیشترین امنیت را داشته باشد، گفت: اتفاقاتیدر اوایل دهه هشتاد رخ داد که طی آن ما شاهد رشد نرخ ارز بودیم، به صورتی که ما برای اداره کردن این بحران، رفته رفته به سمت دو نرخی شدن قیمت ارز رفتیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی عنوان کرد: معمولا در تمامی نقاط دنیا اینگونه است که اگر بخواهند نرخ دلار را افزایش دهند، این کار را با سمت و سویی خیلی مناسب و شیبی نرمال انجام می دهند، به طور مثال اگر بخواهیم در کشور این نرخ را با ریال افزایش دهیم، می تواند سالانه رقمی در حدود 70 تومان رشد داشته باشد.

وی گفت: اما وقتی ما جلوی رشد را می گیریم و نمی گذاریم که این رشد به شکل منطقی افزایش پیدا کند، تبدیل به فنری می شود که ما لحظه به لحظه آن را فشار داده ایم و الان هم دستمان خسته شده است. اما در نهایت این فنر از زیر دست ما جهش می کند، که متاسفانه ما در سال 91 شاهد رها شدن این فنر بودیم و مشاهده کردیم که چه بلایی بر سر اقتصاد ما آمد.

محسنی با اشاره به اینکه به همین دلیل سرمایه تازه به بازار ما نمی آید، گفت: در همین راستا بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و کارتل های دنیا که بسیاری از آنان هم ایرانی هستند، به این بازار مراجعه نکرده و تمایلی به خرید واگذاری های اصل 44 ندارند.

وی با تاکید بر اینکه قوانین جامع و کامل نیست، تصریح کرد: به این معنی که واگذاری ها به شکل جامع و کامل اتفاق نمی افتد و هم اینکه انقدر کارتل های اقتصادی شبه دولتی مانند شستا، بنیادها و تشکیلات موازی وجود دارند که اجازه فعالیت به این سرمایه ها را نمی دهند.

محسنی در ادامه افزود: اصولا دولت بابت بسیاری از بدهی های خود به تامین اجتماعی بسیاری از شرکت ها مانند مجموعه هتل های هما و بسیاری از شرکت های دارویی را به این مجموعه واگذار کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما از امنیت سرمایه گذاری تحت عنوان زیرساخت های لازم برای ورود سرمایه های تازه یاد کردید، امنیت سرمایه گذاری شامل چه محورهایی می شوند، پاسخ داد: امنیت در سرمایه گذاری مانند کبوتری است که وقتی می خواهد آشیانه را ایجاد کند، به دنبال امنت ترین نقطه می گردد، در تجارت امنیت به معنی تناسب در بازار است.

وی با اشاره به اینکه در تجارت بازار را نباید درگیر هر موضوعی کنیم، خاطرنشان کرد:وقتی شما صبح از خواب بیدار می شوید و نمی دانید که باید سرمایه خود را به بخش مسکن ببرید، یا باید آن را در بخش صنعت وارد کنید، یا اینکه بخواهید آن را در بورس و بانک سرمایه گذاری کنید، درچنین شرایطی کدام عقل سلیمی حاضر می شود که سرمایه خود را وارد کشور کند؟

محسنی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که عموما با توجه به چنین شرایطی سرمایه گذاران این ریسک را نمی کنند.

وی گفت: متاسفانه بر خلاف شعارهایی که داده شده، دولت تاکنون نتوانسته که این امنیت را برای سرمایه گذاران فراهم کند، البته ما برای دولت آرزوهای خوبی داریم، اما دولت اگر می خواهد موفق شود باید ارکانی قوی، هوشیار و با سواد اقتصادی داشته باشد که همانا اتاق بازرگانی می تواند این وظیفه خطیر را به دوش گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه تا امروز دولت رفیق بخش خصوصی نبوده و این بخش را رقیب خود می دانسته است، اما در دولت جدید احساس می شود که تمام تلاش بر این است که این رفاقت جای خود را به رقابت دهد و امیدوارم که در این امر موفق شوند و با انتخابات اتاق این رابطه وارد فصلی تازه شده و رفاقت بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز