خبرگزاری کار ایران

تهرانی‌ها ۸۰ لیتر بیشتر از کشورهای پربارش آب مصرف می‌کنند/ مساجد مدیریت مصرف را تبلیغ کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۸۰۵

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت نهادهای اجتماعی به‌ویژه مساجد برای تبلیغ و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از آبفای تهران، محسن اردکانی در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین امور مساجد  شرکت آبفای استان تهران، با بیان اینکه این استان در سال آبی جاری، با چهارمین خشکسالی پیاپی مواجه است، افزود: ظرف ۱۰ سال گذشته، میزان مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران ۳۸ درصد افزایش یافته اما منابع تامین آب ثابت بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در حوزه‌های مدیریت تامین و مدیریت توزیع از بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها استفاده شده است، اولویت نخست شرکت آبفای استان تهران در سال‌جاری، مدیریت مصرف است.

به‌گفته وی، هر تهرانی در شبانه‌روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند و با اینکه میزان بارندگی استان تهران در سال‌های پربارش سالانه ۲۸۰ میلی‌متر بوده اما این میزان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۷۰ میلی‌متر به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشورهای مدیترانه‌ای که متوسط بارندگی‌ها ۷۰۰ میلی‌متر است، سرانه مصرف به ازای هر نفر ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.

وی یکی از ظرفیت‌های مناسب برای ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بهینه آب را اماکن مذهبی ازجمله مساجد دانست گفت: ائمه جماعات سفیران شرکت آبفای استان تهران در مساجد هستند و ترویج این فرهنگ در بین نمازگزاران، به تسری رعایت الگوی مصرف در خانواده‌ها منجر خواهد شد.

رئیس امور مساجد استان تهران نیز با قدردانی از فعالیت‌های خوب صورت گرفته در حوزه تامین  و توزیع آب پایتخت، جبران ناترازی منابع و مصارف آب در شرایط خشکسالی و تنش آبی موجود  را مستلزم رعایت الگوی مصرف و پرهیز از اسراف دانست و گفت: درباره مصرف درست آب و پرهیز از اسراف در منابع دینی ازجمله آیات قرآن، روایات و سیره اهل بیت (ع) نکته‌های خوبی وجود دارد و ترویج دائمی توصیه‌های دینی مصرف بهینه آب به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی خاص که انبوه جمعیت در مساجد حضور دارند، اثرگذار خواهد بود.

حجت‌الاسلام "محمد ابراهیم" پرهیز از اسراف را موجب تقرب افراد به حضرت حق دانست و افزود: آگاهی از این موضوع، انگیزه‌های دینی برای مردم جهت مصرف بهینه آب ایجاد می‌کند و این موضوع باید به عنوان یک سرفصل تبلیغی در دستورکار ائمه جماعات مساجد قرار گیرد ضمن آنکه تلاش می‌کنیم تبلیغ کنترل مصرف آب و دوری از اسراف در سطح کشوری و در قرارگاه ملی مسجد هم مطرح و عملیاتی شود.          

وی با بیان اینکه مصادیق فراوانی برای پرهیز از اسراف و مصرف بهینه آب وجود دارد، خودداری از دور ریختن نیم‌خورده آب، وضو با نصف لیوان و استحمام با ۲۰ لیتر آب را ازجمله مصادیقی برشمرد که در روایات بر آن تاکید شده است.

وی افزود: اگر بتوانیم به همین اندازه هم با اسراف مقابله کنیم، اثرگذار خواهد بود چراکه آب کالایی است که برخلاف سایر حامل‌های انرژی امکان تولید آن وجود ندارد.

رئیس امور مساجد استان تهران سپس با اشاره به محتواهای تولیدی روابط عمومی آبفای استان تهران درباره مصرف بهینه آب، گفت: با توجه به تجهیز اکثر مساجد استان تهران به سیستم‌های الکترونیکی، امکان پخش این محتواها برای نمازگزاران وجود دارد و می‌توان در فاصله بین دو نماز تولیدات کوتاه و اثرگذار را پخش کرد و  یکی از تاکیدات به ائمه جماعات، تبلیغ کنترل مصرف آب و دوری از اسراف است که امیدواریم این موضوع در سطح کشوری و در قرارگاه ملی مسجد هم مطرح و اجرا شود.  

در این آیین، تفاهم‌نامه همکاری به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های مساجد و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بهینه آب در بین نمازگزاران تهرانی به امضای محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران و حجت‌الاسلام محمد ابراهیم رئیس امور مساجد استان تهران رسید.

همچنین در حاشیه آیین امضای این تفاهم‌نامه، مدیران نواحی امور مساجد استان تهران ضمن بازدید از تصفیه‌خانه جلالیه و مرکز کنترل و هماهنگی آب تهران، از نزدیک با فرآیند تامین و تصفیه و توزیع آب آشنا شدند و آخرین وضعیت مصرف آب به‌ویژه ناترازی موجود بین منابع و مصارف برای آنان تشریح شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز