خبرگزاری کار ایران

آمادگی پالایشگاه شازند برای تولید بنزین یورو ۵ /اجرای برنامه حذف کوره

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۸۹۳

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند از آمادگی این پالایشگاه برای تولید بنزین یورو ۵ خبر داد.

به گزارش ایلنا، مجید رجبی، مدیر عامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند گفت: براساس قانون مصوب مجلس کلیه پالایشگاه‌ها موظفند تا  کیفیت نفت کوره تولیدی  را ارتقا دهند یا تولید آن را متوقف کنند. این پروژه توسط وزارت نفت در حال پیگیری بوده و مدیرعامل شرکت ملی  پالایش و  پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان  نماینده وزارتخانه بر این کار نظارت دارد.

وی در خصوص اجرای پروژه‌ها و طرح‌هایی در راستای ارتقای کیفیت و حذف تولید نفت کوره گفت: در راستای طرح مصوب مجلس  پالایشگاه شازند نیز پروژه تولید کک سوزنی که در حال حاض وارداتی است را در دستور کار خود قرار داده است. در این پروژه تولید  نفت کوره را حذف کرده و یک ماده با ارزش به نام کک سوزنی جایگزین می‌شود که در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رجبی گفت: پالایشگاه شازند توانایی تولید ۹۰ هزار تن کک سوزنی را دارد این درحالی است  که نیاز کشور حدود ۵۰ هزار تن است؛ در نتیجه این شرکت پالایشی علاوه بر رفع نیاز داخلی می‌تواند میزان قابل توجهی از تولید کک سوزنی خود را به یک‌ محصول صادراتی تبدیل کند.

رجبی در خصوص طرح‌ریزی و اجرایی شدن پروژه حذف تولید نفت کوره گفت:  این پروژه  با طراحی پایه‌ای توسط پژوهشگاه صنعت نفت بوده و ما در مرحله انتخاب پیمانکار برای اجرای آن هستیم و بخش مالی آن از طریق اوراق مشارکت تامین شده است.

وی در خصوص اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست توضیح داد: اخذ مجوز زیست محیطی این پروژه در دست اجرا است که با پیگیری‌های پالایشگاه شازند و تلاش وزارت نفت امیدواریم در آینده نزدیک مجوز لازم از سازمان محافظت از  محیط زیست دریافت شود و این‌ پروژه  وارد مرحله اجرا توسط پیمانکار منتخب شود. اجرای این طرح نفت کوره پالایشگاه شازند را به طور کامل حذف خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره)  شازند همچنین از توانایی این شرکت برای تولید بنزین یورو ۵ خبر داد و گفت: ما هم اکنون در مرحله تولید بنزین یورو ۵ هستیم و بنزین تولیدی یورو ۵ خود را در حجم محدود به بازار عرضه می‌کنیم.

رجبی ادامه داد: میزان تولید و عرضه بنزین یورو ۵ باید با هماهنگی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بوده و ما براساس سیاست‌هایی که آنها تعیین می‌کنند، عمل می‌کنیم. البته شرکت پالایش نفت شازند آمادگی این را دارد که کل تولید بنزین و گازوییل خود را به صورت یورو ۵ عرضه کند. 

وی با اشاره به اینکه با تولید بنزین یورو ۵ ممکن است حجم بنزین تولیدی کمی کاهش یابد توضیح داد: در حال حاضر ممکن است با تولید بنزین یورو ۵ مقدار حجم تولیدی بنزین کمی کاهش یابد اما با اجرای برنامه جدیدی می‌توان از  کاهش حجم تولیدی نیز جلوگیری کرد.

وی افزود: در حال حاضر حجم تولیدی بنزین یورو ۴ شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند حدود ۱۶ میلیون لیتر یورو ۴ و حجم تولیدی گازوئیل یورو ۴، ۱۲ میلیون لیتر  است و در آینده نزدیک این شرکت توانایی این را خواهد داشت که با همین حجم بنزین و گازوئیل یورو ۵ تولید کند. 

رجبی در خصوص هزینه‌های این طرح نیز گفت: انجام این تغییرات هزینه چندانی ندارد؛ چرا که بیشتر اقدامات توسط نیروهای داخلی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز