خبرگزاری کار ایران

کاهش۷۰ درصدی مصرف انرژی با رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۹۴۶

یک کارشناس ارشد سازه با بیان اینکه تخصیص اشتراک برق ساختمان باید منوط به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی مسکن شود، گفت: رعایت مبحث ۱۹ مقررات ساختمان مصرف انرژی را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

محمد پورمیرزا، مهندس پایه یک نظام مهندسی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم در مباحث مرتبط با ساخت و ساز ساختمان، مبحث ۱۹ مقررات ملی مسکن است که با توجه به نقش موثر در کاهش مصرف انرژی در بسیاری از کشورهای جهان به شدت مورد تاکید قرار دارد.

وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته بر اساس همین مهم فرایند ساخت مسکن به صورت dry wall و مصالح آماده و با کیفیت انجام می‌پذیرد که این اقدام با توجه به کاهش شدید سطح تماس هوای داخل ساختمان با محیط پیرامونی نقش مهمی در مصرف بهینه انرژی دارد.

این کارشناس ارشد سازه با انتقاد از بی‌توجهی به مبحث ۱۹ ساختمان در ایران، ادامه داد: جدا از موضوع کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان، موضوع مهم دیگر آموزش و برگزاری دوره‌های تخصصی برای مجریان ساخت و ساز است که در کشورهای توسعه‌یافته با جدیت انجام می‌شود، اما در ایران در این رابطه اشکالات جدی وجود دارد و ساخت و ساز ساختمان عموماً توسط افرادی صورت می‌گیرد که تخصص خود را به صورت سینه به سینه و تجربی به دست آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان می‌تواند ۶۰ تا ۷۰ درصد میزان مصرف انرژی را در ساختمان‌ها کاهش دهد، افزود: صرفنظر از اینکه بر اساس مبحث ۱۹ مصالح استاندارد و با کیفیت در فرایند ساختمان‌سازی باید مورد استفاده قرار گیرد، موضوع نحوه استفاده و نصب این مصالح همانند پنجره‌ها نیز بسیار مهم است و انجام غیراصولی این اقدامات می‌تواند تا ۲۰ درصد میزان اتلاف انرژی را افزایش دهد.

پورمیرزا در پاسخ به اینکه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ایران تا چه میزان رعایت می‌شود، گفت: وضعیت رعایت مبحث ۱۹ در ایران اصلاً رضایت‌بخش نیست و برای این موضوع نیز دلایل مختلفی می‌توان ذکر کرد که از جمله آن اهمال در فرایندهای نظارتی و تلاش برای تسریع در فرایند ساخت و ساز مسکن به ویژه در بخش دولتی است.

وی با انتقاد از ورود افراد و گروه‌های فاقد صلاحیت در فرایند ساخت و ساز گفت: با وجود اینکه ساخت و ساز یک موضوع تخصصی و فنی است و مراجع ذیصلاح را باید اجرایی کنند، اما هم اکنون شاهد این هستیم که هر صنفی در فرایند ساختمان‌سازی ورود کرده و عملاً نظارت بر اجرای کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی مسکن فراهم نمی‌شود.

مهندس پایه یک نظام مهندسی تهران در ادامه با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی باید با ایجاد تشکل‌های تخصصی و دعوت از مهندسان موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها را پیگیری کند، ادامه داد: به نظر من برای اینکه رعایت مبحث ۱۹ در ساخت و سازهای کشور با ضمانت بیشتری اجرایی شود، وزارتخانه‌های نفت و نیرو می‌توانند تخصیص اشتراک برق و گاز را منوط به اجرای کامل این مبحث کنند.

به گزارش ایلنا، یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه مقررات نظام مهندسی ساختمان که نقش موثری در کاهش مصرف انرژی ایفا می‌کند، باید به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اشاره کرد، مبحثی که به زعم بسیاری از کارشناسان در صورت اجرای تمام و کمال می‌تواند تا ۷۰ درصد انرژی مصرفی ساختمان را کاهش دهد.

این گزارش حاکی است، بخش ساختمان به صورت میانگین بیش از یک‌سوم از انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص داده است که ارزش آن به قیمت جهانی، سالیانه بالغ بر شش میلیارد دلار است و استفاده منطقی از انرژی در کنار رعایت اصول مهندسی ساخت ساختمان‌های کم‌مصرف می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز