خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت:

۹۰ تریلیون فوت مکعب به تولید گاز کشور اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۹۵۲

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: اجرای پروژه فشارافزایی در پارس جنوبی ۹۰۰ میلیارد دلار بری کشور ثروت آفرینی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر  در مراسم امضای قرارداد اجرایی طرح فشارافزایی پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی اظهار داشت: با اجرای این طرح ۹۰ تریلیون فوت مکعب به تولید کاز کشور اضافه خواهد شد، اظهار داشت: علاوه براین میزان اضافه برداشت گاز ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی بیشتری تولید خواهد شد.

وی رقم سرمایه گذاری این پروژه را ۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: اجرای پروژه فشارافزایی در پارس جنوبی ۹۰۰ میلیارد دلار بری کشور ثروت آفرینی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز رویداد بزرگ تاریخی برای ملت ایران رقم می‌خورد، افزود: اکنون خواسته‌های ما به منصه ظهور رسیده و در صحنه عمل عملیاتی می‌شود.

معاون وزیر نفت پروژه فشارافزایی را در راستای تولید پایدار و امنیت انرژی و یکی از بزرگترین قراردادها دانست، خاطرنشان کرد: قرارداد فشارافزایی پارس جنوبی با پیمانکاران داخلی امضا می‌شود و اکنون مردم شاهد باشند کشورهای منطقه به شرکت ملی نفت و پیمانکاران ایرانی اعتماد دارند.

خجسته مهر بیان داشت: روزی تصور بر این بود بدون خارجی ها مدیریت پارس جنوبی امکانپذیر نیست اما امروز شاهدیم پارس جنوبی بار دیگر توسط پیمانکاران ایرانی متولد می سود.

وی تاکید کرد: به دلیل اهمیت طرح فشارافزایی و نقش آن در تولید گاز و میعانات و افزایش برداشت و جلوگیری از مهاجرت گاز، این طرح مهمترین و راهبردی ترین طرح وزارت نفت بوده و بعید است طرحی به این مهمی به لحاظ اقتصادی و از نظر فنی و مهندسی، گستردگی و ابعاد اجرایی و فناوری داشته باشیم.

معاون وزیر نفت گفت: با اجرای این طرح ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در اختیار ساخت داخل قرار می دهیم. 

وی تاکید کرد: نباید اقدام‌های خود را شرطی کنیم و باید بتوانیم مهمترین و بزرگترین کارهای کشور را به نتیجه برسانیم.

خجسته مهر با بیان اینکه با تکیه بر سیاست‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم این طرح بزرگ به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: تفاوت دولت‌ها در رویکرد آنهاست؛ امروز با افتخار با رویکرد دولت سیزدهم این حماسه‌ها به نتیجه می‌رسد.

وی افزود: تمام مطالعات بین‌المللی در پروژه‌های مشابه بررسی و افزون بر آن اقتباسی از پروژه‌های بین‌المللی انجام شد و نشان داد اجرای این پروژه در فراساحل اهمیت و درآمد بالاتری دارد و گزینه برتر است.

خجسته‌مهر ادامه داد: افزون بر مهندسی رو زمینی، الگوسازی مخزنی هم به ما اعلام کرد که این طرح در فراساحل باید اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه پارس جنوبی ۳۸ سکو دارد که شامل سکوهای تولیدی و پشتیبانی است، گفت: این سکوها به‌طور کامل شبیه هم هستند تا با تکیه بر توان داخل سرعت اجرای کار بیشتر باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه هر سکو امکان فشارافزایی یک میلیارد فوت مکعبی گاز را دارد، افزود: سکوهای مرزی به‌دلیل جلوگیری از مهاجرت گاز در اولویت فشارافزایی قرار دارند.

خجسته‌مهر با اشاره به کمپرسورهای مورد نیاز در این طرح ادامه داد: در پارس جنوبی، ۱۴ سکوی فشارافزایی تعریف شده است، هر سکو چهار کمپرسور ۳۰ مگاوات نیاز دارد، هر چقدر امکان تأمین ساخت داخل وجود داشته باشد، از پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: وزن سکوهای پیش‌بینی شده به گونه‌ای است که امکان ساخت در داخل کشور وجود داشته باشد.

معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم سفارش‌گذاری برای تجهیزاتی که ساخت آنها زمان‌بر است، گفت: طی ۱۰ سال گذشته در این زمینه تأخیر وجود داشت و ما کار را آغاز کردیم و تلاش کردیم در حداقل زمان حداکثر برداشت را از میدان مشترک پارس جنوبی انجام دهیم.

به گزارش  ایلنا، قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح صنعت نفت با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز (یکشنبه، ۲۰ اسفندماه) بین شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران این طرح امضا شد.

بر اساس این قراردادها، طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و با هدف افزایش برداشت ۹۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی اجرا خواهد شد و درآمدزایی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال دارد.

پیمانکاران اصلی در اجرای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی، شامل شرکت‌های پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و مپنا و پیمانکار مهندسی مفهومی، پایه مقدماتی و پیشرفته، یک شرکت مشاور ایرانی هستند که این قرارداد را امضا کردند.

بر اساس این قرارداد پیمانکاران بررسی و صحه‌گذاری مدارک مهندسی پایه مقدماتی و پیشرفته و ارائه دیدگاه‌های اصلاحی را انجام خواهند داد.

همکاری با کارفرما برای نهایی‌سازی برنامه اجرای طرح، سفارش‌گذاری اقلام دیرتحویل، تهیه استراتژی واگذاری پیمان‌های فرعی در قالب قراردادهای ئی‌پی‌سی، مذاکره و ایجاد مشارکت بین یاردهای سکوساز داخلی و بین‌المللی برای ساخت سکوهای فشارافزایی در خلیج فارس و انجام اقدام‌های لازم برای آغاز قراردادهای ژئوتکنیک و ژئوفیزیک از جمله شرح کار پیمانکاران این قرارداد خواهد بود.

این قرارداد در حالی امضا می‌شود که قطر نیز در بخش جنوبی این میدان مشترک در حال احداث سکوهای فشارافزایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز