خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

تحریم توفیق اجباری برای افزایش درآمد مالیاتی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۵۹۹

وزیر اقتصاد گفت: تحریم انگیزه بیشتری ایجاد کرده و یک توفیق اجباری در بالا بردن سهم درآمدهای پایدار در بودجه بوده‌است تا دولت وابسته به درآمدهای نفتی به سمت دولت وابسته درآمدهای پایدار مالیاتی حرکت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان خاندوزی در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی با بیان اینکه سالهاست یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران کشور و دلسوزان اقتصاد ایران اتکای منابع عمومی دولت بر درآمدهای پایدار است، اظهار داشت: دغدغه مهم این است که بتوانیم اتکای منابع عمومی دولت را از سمت درآمدهای ناپایدار نفتی باید به سمت منابع پایدار برگردانیم که البته ثمره آن کمتر منجر به این شده که در عمل دولت از شیوه رایج تامین درآمدهای عمومی از محل فروش نفت دل بکند.

وی ادامه داد: تحریم انگیزه بیشتری ایجاد کرده و یک توفیق اجباری در بالا بردن سهم درآمدهای پایدار در بودجه بوده‌است تا دولت وابسته به درآمدهای نفتی به سمت دولت وابسته درآمدهای پایدار مالیاتی حرکت کند.

وزیر اقتصاد افزود: البته در مسیر این حرکت با موانعی مواجه هستیم و مقاومت‌هایی در پیش روی این اصطلاحات ساختاری وجود دارد و به همین دلیل هم حتی در سالهای تحریم هم اصلاحات ساختار معطوف به درآمدهای پایدار نبود.

خاندوزی گفت: البته با وجود تمام این موانع میزان هدف‌گذاری سیاست‌گذاران در وصول مالیات سالهای ١۴٠٠ و ١۴٠١ و ١١ ماهه ١۴٠٢ محقق شده و بلکه بیشتر از این اعداد هم محقق شده‌است اما اثربخشی و تحول‌گرایی که بر آن تاکید داریم به حدی نبوده که امروز آن را به عنوان دستاورد قابل توجه اعلام کنیم و هرچند که در سیاست ‌گذاری‌ها در یک چرخش کیفی در مالیات ستانی قدم برداشتیم اما به این اقدامات نباید بسنده کرد.

وی با بیان اینکه دولت باید به رونق داخلی و رشد اقتصادی وابسته شود که از قِبل آن درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند، ادامه داد: همین روند باعث می‌شود که سیاست‌گذار به اینکه تصمیماتش چه اثری بر اقتصاد و تولید می‌گذارد، حساس شود و همین موضوع باعث حرکت به سمت منابع مالیاتی و بخش خصوصی قوی‌تر می‌شود تا درنهایت تصمیماتی گرفته شد که منجر به افزایش صادرات شود که به دنبال آن بتواند درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد. این منطق درستی است و بر اجرای آن پافشاری داریم.

وزیر اقتصاد گفت: بر این اصلاحات تاکید داریم چراکه ثمره آن بالا رفتن سهم درآمدهای مالیاتی در منابع پایدار است و این تصمیمات باعث می‌شود به جای اینکه سیاست ‌گذار صرفا به منافع عمومی کوتاه مدت بینید منافع بخش واقعی اقتصاد را برای بلند مدت را در نظر بگیرد.

خاندوزی با اشاره به افزایش شناسایی مودیان مالیاتی تاکید کرد: امروز با سربلندی اعلام می‌کنیم که بالاترین میزان شناسایی در مودیان جدید مالیاتی را در این سه سال گذشته دولت انجام دادیم اما به این بسنده نمی‌کنیم و به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی حرکت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی مالیات ستانی با همراه کردن بازیگران نظام اجتماعی و اقتصادی انجام می‌شود، گفت: عده‌ای فعالان اقتصادی و اجتماعی خوش ندارند که ساختار مالیاتی اصلاح شود و می‌خواهند همین فضای گل‌آلود مالیاتی ادامه پیدا کند و هزینه زیادی هم می‌کنند تا اعتراضاتی راه بیندازند اما در این مدت با همکاری اتاق سه گانه بازرگانی، تعاونی و اصناف با وزارت اقتصاد بخش قابل توجهی از غیر دولتی‌ها همراه و همسو شده‌اند که نتیجه آن افزایش سهم منابع پایدار در بودجه از ٣٠ درصد به بالای ۴٠ درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز