خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

جزییات توافقات ریلی با روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۸۹۸

مدیرعامل شرکت راه آهن از برنامه ریزی برای حمل ریلی بار زغال سنگ از روسیه به هند در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: ما هم تعرفه حمل ریلی را با تخفیف و به صورت ترجیهی با روسیه توافق کردیم، هم رهگیری بار برای صاحبان کالا فراهم شده و هم عبور بار ترانزیت را در اولویت یک قرار دادیم به طوری که بار، سه تا پنج روزه از شمال به جنوب کشور منتقل شود.

به گزارش ایلنا، سید میعاد صالحی در همایش اقتصاد دریامحور درباره عقب ماندگی از سیاست‌های ریلی اظهار داشت: هم در برنامه ششم و هم در برنامه هفتم توسعه، سیاست بالادستی کشور توجه ویژه به حوزه ریلی و ترانزیت است و هر چند کارهایی در این زمینه انجام شده اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به نقشه ریلی اکو گفت: به طور ویژه ایران در نقطه طلایی در وسط بزرگ‌ترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد و این مزیت ژئوپولتیک می تواند فرصت بی نظیری را در زمینه ترانزیت کالا رقم بزند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت کنونی کشور در حوزه ناوگان باری و مذاکرات و توافقات صورت گرفته با همتای روسی گفت: ما هم تعرفه حمل ریلی را با تخفیف و به صورت ترجیهی با روسیه توافق کردیم، هم رهگیری بار برای صاحبان کالا فراهم شده و هم عبور بار ترانزیت را در اولویت یک قرار دادیم به طوری که بار، سه تا پنج روزه از شمال به جنوب کشور منتقل شود.

صالحی با بیان آمادگی های کنونی برای حمل بار در کریدور شمال- جنوب گفت: ضرورت لجستیک ریل پایه، از مواردی است که مغفول مانده و نیاز است که هم بنادر در زمینه تخلیه و بارگیری همکاری لازم را داشته باشند و هم گمرک برای تسهیل فرایند پای کار بیاید.

مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: با توجه به شرایط کشورهای همسایه، ما نیاز داریم که شرایط بنادر را برای تخلیه و بارگیری محموله های ریلی ترانزیتی با توسعه اسکله رورو و همچنین استقرار تجهیزات لازم، بهبود بخشیم تا بتوانیم سهم خود را در کریدورهای شمال- جنوب افزایش دهیم.

صالحی همچنین خطاب به فورواردرها گفت: از شرکت های حمل و نقل هم انتظار می رود که از واگن های راه آهن به عنوان انبار استفاده نکنند و همه تمهیدات لازم را اعم از هماهنگی کشتی و گمرک، پیش از بارگیری ‌‌حمل بار انجام دهند.

وی ادامه داد: از شش محور کریدور شمال- جنوب، سه محور به طور کامل متصل و فعال است و کشورهای حوزه خلیج فارس می توانند هم برای واردات کالا از روسیه و هم برای صادرات کالا از طریق ترانزیت ریلی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن از برنامه ریزی برای حمل ریلی بار زغال سنگ از روسیه به هند در سال جاری خبر داد و با اشاره به ارتقا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ریلی کشور گفت: در حال حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می‌برد و در شبانه‌روز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی می‌کند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگن‌ها را برای برخی مشتریان فراهم کرده‌ایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی ۳ تا ۵ روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بین‌المللی تخفیف قائل شده و بارهای بین‌المللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار داده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب شش محور ریلی دارد، گفت: ۲ کریدور در شرق، ۲ کریدور در غرب و دو کریدور به‌واسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون به‌صورت ریلی حمل می‌شوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز