خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بانک مرکزی:

افزایش نرخ ارز غیرواقعی است و روند کاهشی ادامه دارد/ مشکلی در تامین ارز نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۱۴۹

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل مرکز مبادله ارزی که عرضه و تقاضا در آن توسط تجار و فعالان اقتصادی انجام می‌شود، گفت: این مرکز بخش عمده نیازهای ارزی کشور را تامین می‌کند و امسال تاکنون ۵۹ میلیارد دلار ارز در این مرکز مبادله شده که ۶۰ درصد بیشتر از متوسط ۴ ساله و ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا فرزین در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی که در مجتمع امام خمینی (ره) دادگستری استان تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، افزود: با کمک منابع ارزی آزاد شده، به اندازه کافی ارز تامین شده و مقدار آن نسبت به سال‌های قبل عدد مناسبی است.

افزایش نرخ ارز غیر واقعی بود

وی با بیان اینکه تلاش کردیم نرخ ارز را در محدوده‌ای متوقف کنیم، گفت: متأسفانه در چند هفته اخیر به دلیل برخی مسائل سیاسی افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم که با فروکش کردن این مشکلات سیاسی، نرخ ارز نیز روند کاهشی داشته و کاهش آن ادامه نیز خواهد داشت؛ چراکه این افزایش نرخ، واقعی نبوده است.

فرزین همچنین گفت: در مرکز مبادله ارز نیز یک محدوده‌ شناور برای ارز در نظر گرفته شده است.

رشد نقدینگی 25 درصد

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: در حوزه سیاست‌های نظام بانکی، طبیعی است که‌ اگر بخواهیم نرخ ارز را کنترل کنیم، باید ریال را کنترل کنیم. در چارچوب سیاست‌های تثبیت، سعی کردیم نرخ رشد نقدینگی را به ۲۵ درصد برای امسال برسانیم و نقدینگی و پایه پولی را با اصلاحات در پایه پولی انجام پیگیری کردیم تا این ثبات در اقتصاد کلان برقرار شود که خوشبختانه موفق بودیم و رشد نقدینگی در دیماه به 25.2 بوده و رشد پایه پولی به 31.3 رسیده است که نسبت به 45 درصد ابتدای سال، بهبود را نشان می‌دهد و در سال آینده نیز باید این سیاست را ادامه دهیم تا ثبات در اقتصاد کلان برقرار شود و تجار و فعالان اقتصادی نیز بتوانند در این بازار با ثبات فعالیت نمایند.  

تنوع بخشی به سیاست‌ها

فرزین با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف خود، سیاست‌ها متنوعی را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: مثلا در مرکز ارز، به زودی ارز بازار سلف راه‌اندازی می‌شود و سعی می‌کنیم از این طریق ارز را پیش‌فروش کنیم که دوره آن در شروع، ممکن است یک ماهه باشد و در ادامه تلاش خواهیم کرد که دوره آن بیشتر و تا 6 ماه افزایش داده شود؛ همچنین از ابزارهای سوآپ ارز نیز استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در حوزه سیاست‌های پولی، طبیعی بود که با مهار نقدینگی، برخی واحدهای تولید کننده دچار مشکل شوند، اما چاره‌ای نداشتیم و باید این محدودیت را اعمال‌ می‌کردیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون این سیاست‌ها موفقیت‌آمیز بوده، گفت: در ماه‌های اخیر متوجه شدیم برخی واحدها به‌خوبی تامین مالی نمی‌شوند و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که اجازه گواهی سپرده خاص صادر شود و 280 همت هم به آن اختصاص داده شد.

فرزین افزود: اگر بخواهیم رشد همراه با آرامشی را در بازار داشته باشیم، باید بر روش‌های مختلف تکیه کنیم و تمرکز خود را از روی تامین سرمایه از طریق نظام بانکی برداریم و آن را متنوع کنیم.

اصلاحات در نظام بانکی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سیاست اساسی ما در سال آینده، اصلاحات در نظام بانکی است که ممکن است برخی از آنها هزینه‌هایی نیز داشته باشند اما ناچار به انجام آن هستیم. امسال ۳ موسسه را منحل کردیم، سال آینده ۸ بانک را در مسیر اصلاح داریم و دائما آنها را بررسی می‌کنیم تا مسیر اصلاح را به خوبی طی کنند و ناترازی آنها کاهش پیدا کند؛ اگرچه برخی از این ناترازی‌ها به دلیل ناترازی اقتصادی و دولت است اما در هر صورت در سیستم بانکی به دنبال کاهش ناترازی‌ها هستیم تا بتوانیم مسیر تورمی را در کشور متعادل کنیم که خوشبختانه در این جهت در بانک مرکزی برنامه‌های لازم اندیشیده شده است.

فرزین ادامه داد: در مورد بازار ارز نیز همچنان سیاست ما پیش‌بینی پذیر کردن نرخ ارز است و استفاده از مرکز مبادله به عنوان سیاست اصلی بانک مرکزی در تامین نیازهای ارزی است و با توجه ذخایر ارزی که داریم، امیدواریم در سال آینده بتوانیم سهم بیشتری را در خدمت تولید کشور قرار دهیم.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز